Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stänger av sig när jag spelar.


PerraMaster
 Share

Rekommendera Poster

Något som har börjat pågått senare tid , när jag spelar tex spel då grafikkortet/Nättagregatet  får jobba ordentligt så stänger den bara av sig , min nätaggregat är ett Crosair på 600 watt och mitt grafikkort Nvidia Geforce 960 GTX Strix 4 gb , båda delarna är 4 år gammal , då innhandlat sen Doom (2016) kom ut köpte det för det , men den senare tid när jag har spelat Doom eller Nåt annat som kräver en del så stänger datorn av sig , har även öppnat datorn och dammsugit fläktar mm. Mitt dator är gammal  ,men att den stänger av sig själv irriterande.

 

har googlat att folk använder 960 GTx 4 gb med lägre strömdel typ 500 watt.

 

 

Någon som kan hjälpa ?

MinDator.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överklockad? Vilken typ av nätagg? så billigt so möjligt eller lite bättre kvalitet? Hur ser temperaturerna ut för CPU och GPU när den pressas?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Hankki:

Överklockad? Vilken typ av nätagg? så billigt so möjligt eller lite bättre kvalitet? Hur ser temperaturerna ut för CPU och GPU när den pressas?

har använt grafikkortet som det var när jag köpte det , är inte så värst bra på hårdvara men något program till detta du rekommendera att testa allt med ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://blog.logicalincrements.com/2015/12/the-best-programs-for-stress-testing-your-pc/

Prime95 stressar CPU och kör tills du själv stoppar eller något händer.

För GPU något av programmen på sidan, har själv inte testat dom.

 

HWMonitor visar temperaturer och spänningar i datorn

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Nu minns jag inte om HWMonitor visar spänningarna på t ex 12V som matas till CPU och GPU men i så fall ligger toleransen på 5% så mellan 11,4V-12,6V ska vara acceptabelt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut på en stationär så när du stressar så håll koll på speciellt +12V. Spänningarna för DRAM och CPU VCORE varierar beroende datorn.

image.png.1b12ffc9dbd6760811ab9ff3f37b98a9.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men efter igen jag rengjort och fan vet allt , så nu har den gått längre när jag spelat.

 

mitt GPU kom upp i 68 grader , CPU runt 60 grader när jag spelade.

 

allvarligt talat , blir väl snart att skaffa nått nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev PerraMaster:

har även öppnat datorn och dammsugit fläktar mm.

Betyder det att du också har gjort rent CPU kylaren (kylflänsarna)?

 

AMD FX 6300 uppfyller egentligen inte minimikraven för Doom 2016. Det är klart att det kan gå att spela ändå, vilket du tydligen har gjort. Nu kan det vara så att CPU:n med tiden har tappat en del i prestanda och då den redan från början har legat på gränsen kan det vara det som gör att datorn stänger av sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe , men tyckte Doom 2016 flyter på bra endå.  jag vågar inte ge mig på vad som helst , men annars vet jag en som kan lite mera i detta område. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev vertpre:

Betyder det att du också har gjort rent CPU kylaren (kylflänsarna)?

 

AMD FX 6300 uppfyller egentligen inte minimikraven för Doom 2016. Det är klart att det kan gå att spela ändå, vilket du tydligen har gjort. Nu kan det vara så att CPU:n med tiden har tappat en del i prestanda och då den redan från början har legat på gränsen kan det vara det som gör att datorn stänger av sig.

Det tror jag också det där med CPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev vertpre:

Betyder det att du också har gjort rent CPU kylaren (kylflänsarna)?

 

AMD FX 6300 uppfyller egentligen inte minimikraven för Doom 2016. Det är klart att det kan gå att spela ändå, vilket du tydligen har gjort. Nu kan det vara så att CPU:n med tiden har tappat en del i prestanda och då den redan från början har legat på gränsen kan det vara det som gör att datorn stänger av sig.

så här flyter Doom 2016 med mitt CPU , då kanske nåt lägre när jag spelar in. är ifrån min youtube kanal.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ju bra ut. Det var för 6 mänader sedan.

Tillverkarna av spel sätter vanligtvis minimikraven lite över vad som krävs. Nu är det inte kampanjen, som tar lite mer av hårdvaran, på videon men om du tar loss CPU kylaren och gör rent den ordentligt kanske det kommer att fungera bättre igen.

 

Tänk på att ta bort all kylpasta innan du lägger på ny pasta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev vertpre:

Ja, det ser ju bra ut. Det var för 6 mänader sedan.

Tillverkarna av spel sätter vanligtvis minimikraven lite över vad som krävs. Nu är det inte kampanjen, som tar lite mer av hårdvaran, på videon men om du tar loss CPU kylaren och gör rent den ordentligt kanske det kommer att fungera bättre igen.

 

Tänk på att ta bort all kylpasta innan du lägger på ny pasta.

Det flyter på lika fint nu som för 6 månader sedan , poängen var varför datorn stänger av sig hehehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt Corsair 600W lade av. Först var datorn svår att starta, fick starta om den, sedan startade datorn inte alls. Med ett 500W BeQuiet startade samma dator utan problem.

 

Jag har haft en dator som stoppade vid filmvisning. Det var överhettning.

Syntes genom att tog jag av ena sidan på datortornet så var det inga problem att visa film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...