Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Thomas T

Varför sprakar det i ena kanalen på förstärkaren?

Rekommendera Poster

Jag vet att den är specificerad som klass A men schemat ser ut som klass AB. Inte nog med det, schemat i länken visar också att båda kanalerna är bryggkopplade.

 

1. Ja, det betyder att förstärkaren inte är ansluten till jord i vägguttaget.
2. Nej, det är inte farligt då det sitter en transformator i förstärkaren som omvandlar nätspänning till lågvoltsspänning.

3. Nej, det är sannolikt inte orsaken.

4. Du bör undvika att jorda förstärkaren själv.

 

Det är möjligt att reparatören sett sidan. Din förstärkare verkar vara allt annat än inbjudande för att utföra service.

Det finns kanske ändå någon annan som kan tänka sig se över den. Det är inte säkert att man måste plocka isär den för att felsöka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara nyfiken, vad innebär det att den är bryggkopplad? Är det bra eller mindre bra?

 

På en bild ser det ut som att kretskortet som vetter mot baksidan/anslutningarna går att komma åt hyfsat enkelt. Kan fel sitta där? Kan jag som lekman göra något härifrån? Typ kontaktspraya, mäta spänning för att om fel värden trimma härifrån? 
 

Mvh TT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den är bryggkopplad innebär i praktiken att det sitter fyra slutsteg i din förstärkare. Du kan, om du vill, koppla in fyra högtalare och de drivs samtliga av var sin förstärkare. För att koppla rätt i sådant läge kopplar du den röda anslutningen på högtalare 1 till högtalarutgången för plus på förstärkarens högra kanal. Den svarta anslutningen på högtalaren kopplar du till chassit på förstärkaren.
Högtalare 2 kopplar du den svarta anslutningen till högtalarutgången på höger kanals minusutgång. Den röda anslutningen på högtalare 2 kopplar du till chassit på förstärkaren.

 

På liknande sätt kan du göra med vänster kanal och du har fyra högtalare anslutna på var sin förstärkare.

Nu är ovanstående överkurs. Uteffekten till varje högtalare är ca. 1/3 av din specificerade maximala uteffekt.

 

När man bryggkopplar förstärkare innebär det att man använder sig av två förstärkare där den ena jobbar i motfas mot den andra. Den förstärkare som jobbar i fas är den som får mata signal till högtalaren via den röda anslutningen.

Den förstärkare som jobbar i motfas ansluts till högtalarens svarta anslutning. Ingen av dessa anslutningar får kopplas direkt till förstärkarens jord eller chassi. 
 

En förstärkare som inte är bryggkopplad, där är normalt den svarta anslutningen till högtalaren gemensam med jord/chassi i förstärkaren.

 

Det man vinner med en bryggkoppling är högre uteffekt till lägre pris än att bygga förstärkaren utan bryggkoppling och uppnå samma uteffekt. 

I bilar kunde man förr i tiden köpa en s.k. booster. En förstärkare i en bil kan inte leverera mer än ca. 4W utan specialkonstruktioner. Det är bilbatteriets spänning och högtalarnas impedans som begränsar uteffekten. Allt enligt Ohms lag.

 

Bilbatteriets spänning med bilen igång ligger på ca. 13V.

Den effektiva spänningen för en ljudsignal är V/2/roten ur 2.

 

13 Volt topp till toppsignal delat på 2 blir 6,5 som skall delas med roten ur två, vilket ger en effektiv spänning på ca. 4,5 Volt.

Den maximala teoretiska spänningen över en högtalare i en bilstereo blir således 4,5V.

En högtalare som har impedansen 4 Ohm ger strömmen 4,5/4 = 1,1A.

Effekten = Volt x Ampere, 4,5x1,1= 4,95W.

 

 Eftersom det finns effektförluster i förstärkaren är ovanstående räkneexempel enbart under idealiska förhållanden.

I effektförstärkaren förloras 1,4V över slutstegstransistorerna enbart. 13V-1,4V ger 11,6V tillgängligt för topp till toppspänning.

 

11,6/2/ roten ur 2 = 4,1V. 
Med högtalare på 4 Ohm blir strömmen genom högtalaren ca. 1,02A.

4,1x1,02= 4,2W

 

En booster är i praktiken en apparat med fyra stycken förstärkare där två är kopplade i en bryggkoppling per kanal. En enkel konstruktion som höjer uteffekten med 2-3 gånger. I teorin kan man få ut 4 gånger effekten men det gäller inte i praktiken.


Med ovanstående räkneexempel kan man få ut ca. 13W i bilstereon om man använder sig av en booster.

För att få ut ännu mer effekt i bilen måste man transformera om bilens batterispänning så den blir högre. Det är vad som sker i bilslutsteg som ger mer än 13W RMS per kanal.

 

Din förstärkare har just ”boosterfunktionen” för att hålla nere kostnaden för att få ut mycket effekt. Om det sedan är bra eller mindre bra är en smaksak. Det känns mer ”äkta” om förstärkaren inte är en ”booster”. 😉

 

Lång förklaring till en enkel sak. Hoppas du förstår tekniken.

 

 

Var felet ligger i din förstärkare är lite knepigt att säga. Om du syftar till bild 4 på sidan du hänvisar till kan felet ligga där. Nu tror jag visserligen inte det. 
Om du tittar på bild 8, den som har följande text under sig:

 

”To get to this point.

Use a 1/4” socket set and 7mm

spanner to undo one side............ ”

 

Mitt på det kretskortet sitter det två avlånga blå komponenter. De ser precis ut som trimpotentiometrar, sannolikt de två som anges som RW3 och RW4 i schemat. De två stora vita ”klumparna” på vänster sida och de två på höger sida är de resistorer som BIAS-spänningen skall mätas över. Eftersom de inte har mätpunkter på ovansidan måste du se om du kan komma åt dem på undersidan eller följa kretsmönstret så du hittar två punkter på komponentsidan som du kan mäta på.

 

Du ser också att de sitter lite ”illa till” i förhållande till de fyra transistorer som sitter intill/ovanför dem. De fyra transistorerna är monterade på kylflänsar. Det innebär att du måste använda en skruvmejsel som är isolerad hela vägen ner till själva spåret. Se verktyget jag länkat till.

 

Använder du den medföljande skruvmejseln är risken stor att du kommer åt kylfläns när du skall skruva på trimpottarna. Skruven på trimpotten är ofta kopplad till löparen i potten elektriskt. Det betyder att en kortslutningen mellan en kylfläns och skruven kan få förödande konsekvenser.

 

Det är dock på det kortet du bör börja för att se om felet kan justeras bort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...