Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omstart krävs för att datorn ska starta


gorano65
 Share

Rekommendera Poster

En sammanfattning av nuvarande läge:

 

Problembeskrivningen är:

På 2020-01-16 på 15:27, skrev gorano65:

Tyvärr vägrade datorn (en gång) idag att starta på första försöket.

Den startar tydligen på andra försöket och när det misslyckas ser det ut så här:

På 2020-01-13 på 18:30, skrev gorano65:

Vid första startförsöket slutar uppstarten strax efter det att Dellmärket försvunnit och kvar finns en vit pil på en svart bakgrund på skärmen.

Datorn har alltså startat men något händer i samband med att Windows startar.

 

Och kondensatorerna på moderkortet verkar se normala ut i alla fall:

21 timmar sedan, skrev gorano65:

Utifrån de synpunkter jag fått har jag uppdaterat Bios och idag har jag granskat kondensatorerna. Så vitt jag förstår är dessa helt fräscha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev gorano65:

hur jag i så fall eventuellt ska gå vidare

 

Från min tråd: 

På 2014-03-18 på 20:43, skrev Flyfisherman:

På Kjell & Company kan det ofta vara möjligt att få ta hem prylar på öppet köp och prova, men där måste du prata med butiken, men dom brukar normalt vara tillmötesgående när det gäller att få bryta förpackningen för att kunna prova - jag har egen erfarenhet av detta, dock ej tagit hem ett nätaggregat från dom... ;)

I min tråd skrev jag att köpte ett nytt nätaggregat men jag hade frågat personalen ang. att kunna lämna tillbaka.

Man kan ju vara försiktig när man öppnar förpackningarna och ha koll på hur kablage är buntat osv. för att kunna återställa så orört som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

En sammanfattning av nuvarande läge:

 

Problembeskrivningen är:

Den startar tydligen på andra försöket och när det misslyckas ser det ut så här:

Datorn har alltså startat men något händer i samband med att Windows startar.

 

Och kondensatorerna på moderkortet verkar se normala ut i alla fall:

 

Det är en korrekt sammanfattning plus att Bios är uppdaterat.

- Jag har också kört Support Assist som dock inte visar några fel.
- Jag kan inte bedöma de synpunkter som jag fått om vad felet kan bero på (slött nätaggregat,drivrutiner, uppdateringar,program). En synpunkt är att starta i felsäkert läge för att se om datorn startar normalt ( ett problem med detta är väl att uppstarten inte stannar varje gång utan den startar vissa gånger helt normalt vid första försöket)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt nätaggregat, liksom dåliga kondensatorer på moderkortet, har varit en rätt vanlig anledning till att datorer inte startar under åren som jag har varit på Eforum men då har det normalt varit datorer där inte ens BIOS kommer igång vid första försöket så vitt jag minns. Då brukar det bli långsamt värre, dvs först är det bara ibland som datorn inte startar vid första försöket sen blir det nästan jämnt och till slut kan man behöva trycka på start-knappen många gånger innan datorn kommer igång. Jag känner inte riktigt igen det i din beskrivning då datorn i sig startar men inte Windows.

 

Mikael63 kan du förtydliga hur det var i ditt fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Dåligt nätaggregat, liksom dåliga kondensatorer på moderkortet, har varit en rätt vanlig anledning till att datorer inte startar under åren som jag har varit på Eforum men då har det normalt varit datorer där inte ens BIOS kommer igång vid första försöket så vitt jag minns. Då brukar det bli långsamt värre, dvs först är det bara ibland som datorn inte startar vid första försöket sen blir det nästan jämnt och till slut kan man behöva trycka på start-knappen många gånger innan datorn kommer igång. Jag känner inte riktigt igen det i din beskrivning då datorn i sig startar men inte Windows.

 

Mikael63 kan du förtydliga hur det var i ditt fall?

I mitt fall trycker jag på startknappen och uppstarten kör igång omgående och fortsätter  fram tills dellloggan släcks då  skärmen blir svart och  förblir svart. Jag har dock inte tryckt på startknappen flera gånger utan stängt av datorn och startat upp den igen då uppstarten fungerat som den ska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Mikael63 kan du förtydliga hur det var i ditt fall?

Om jag läser min tråd så var det, där, endast lysdiodindikeringen i startknappen som jag hade som någon referens men visst har jag varit med om att skärmen vaknat men varit svart förutom ett blinkande streck uppe till vänster.

 

Det går ju att välja att fortsätta att starta "flera gånger" om det är så att den alltid startar på andra försöket.

Eller låta bli att stänga av den.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast blinkande streck är lite annat än muspekaren i Windows. För mig låter det mer som problem med Windows än med nätaggregatet fast säker kan man ju inte vara.

 

Eller syns inte pilen längre eftersom du skrev "helt svart":

1 timme sedan, skrev gorano65:

I mitt fall trycker jag på startknappen och uppstarten kör igång omgående och fortsätter  fram tills dellloggan släcks då  skärmen blir svart och  förblir svart.

 

Men om det är problem med Windows är det ju bra att köra Systemfilsgranskning och DISM-reparation:

https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-utility-repair-windows-10-image

Fast det som är under rubriken "Repairing issues with DISM using WIM image" verkar vara överkurs så när du kommer till den hoppa fram till rubriken "How to run SFC to repair installation problems on Windows 10".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också testa att göra 10 st kallstarter från ett USB-minne med Linux på.

10 lyckade kallstarter (låt säga att datorn vilat en timme mellan varje försök) efter varandra ger indikering på att det är Windows som bråkar.

Första misslyckade kallstarten ger indikering på annat än Windows.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Cecilia:

Fast blinkande streck är lite annat än muspekaren i Windows. För mig låter det mer som problem med Windows än med nätaggregatet fast säker kan man ju inte vara.

 

Eller syns inte pilen längre eftersom du skrev "helt svart":

 

Men om det är problem med Windows är det ju bra att köra Systemfilsgranskning och DISM-reparation:

https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-utility-repair-windows-10-image

Fast det som är under rubriken "Repairing issues with DISM using WIM image" verkar vara överkurs så när du kommer till den hoppa fram till rubriken "How to run SFC to repair installation problems on Windows 10".

God morgon 

Ursäkta mig. Jag slarvade. Den lilla vita pilen finns på skärmen hela tiden.

Något om omstarten. Efter att stängt av datorn (hållit startknappen inne) och tryckt igång omstarten verkar datorn uppen-barligen gå igenom något i datorn eftersom det på skärmen radas upp något för mig obegripligt (kanske något som görs beroende på att jag stängde av datorn med startknappen ?)- därefter kommer texten Vänta upp på skärmen och följs därefter av inloggningsskärmen.

Jag har också noterat att den cirkel som ska visas snurrande under uppstarten är en halvcirkel om uppstarten misslyckas. Jag är dock inte säker på om detta sker varje gång uppstarten misslyckas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag att det kan vara bra att kolla upp Windows med DISM och SFC som jag skrev förut. Detta för att datorn har startat och Windows har startat när det fryser/hänger sig/går fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Då tycker jag att det kan vara bra att kolla upp Windows med DISM och SFC som jag skrev förut. Detta för att datorn har startat och Windows har startat när det fryser/hänger sig/går fel.

Hej igen

 

OK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev gorano65:

Hej igen

 

OK

Har problem med kommandotolken främst kör som administratör. kan du förtydliga 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting har hänt. Jag har kört SFC for Windows 10 och fått beskedet att:

 

Windows resource protection did not find any integrity violation

Jag är lite osäker på om jag skulle köra något mer test ? Det finns några före repairing issius with Dism using Wim image ?

 

Nu går jag ut några timmar 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ja, du gör det som står innan rubriken Dism using Wim image och sen SFC.

Här kommer de resultat jag fått fram:
SFC: Windows resource protection did not find any integrity violations

DISM Restorehealth: The restore operation completed successfully/The operation completed successfully

DISM  Scanhealth: The operation completed successfully/No component store corruptive detected
DISM Checkhealth: No component store corruption detected/The operation completed succesfully  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är det i alla fall inget lätthittat fel på Windows-filerna. Det kan vara en drivrutin som inte fungerar så bra.

 

Finns det något ansluten till datorn som inte är nödvändigt att det är anslutet, skrivare, extra skärm, USB-minne etc?

I så fall ta ut det och se om det går bättre att starta datorn.

 

Om det inte hjälper skulle du kunna se om det går att få fram något i Loggboken. Starta den nu och bekanta dig lite med den. Kolla på Anpassade vyer - Administrativa händelser. Det är normalt att där finns Fel och Varningar  så du behöver inte bry dig om allt. Men nästa gång som Windows först inte startar upp riktigt se efter vad klockan är och vänta typ 5 minuter innan du startar Windows igen, detta för att det ska gå att särskilja de två starttillfällena. Kolla i Loggboken och se om där finns något Fel eller Varning som bara finns under den misslyckade starten men inte under den lyckade.

 

Var det inte uppe i tråden att du hade dels ett separat grafikkort och dels ett inbyggt i processorn?

Men jag hittar inte igen det så det var kanske en annan tråd?

Har du flera anslutningar för bildskärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-13 på 18:30, skrev gorano65:

Har en Dell XPS 8900 med windows 10. I många fall måste jag starta om datorn för att den fullt ska gå igång. Vid första startförsöket slutar uppstarten
strax efter det att Dellmärket försvunnit och kvar finns en vit pil på en svart bakgrund på skärmen. Hitintills har omstarten dock fungerat som den ska
(peppar peppar)

Kan inaktivering av "Fast Startup" Mode lösa problemet?


I Windows 8 och 10 är en vanlig start av datorn inte en kallstart, som man kan tro. Vill man få en kallstart får man göra en omstart av en startad dator. Osäker på om du kunnat göra en omstart, eller om du stängt av datorn efter att den inte startat korrekt för att därefter göra en ny start.


Bifogar länkar till några artiklar så kan du kolla om det är värt att inaktivera "Fast Startup", som är standardinställningen i Windows 10. Är det en omstart du gör för att få igång datorn så är tanken alltså att inaktiveringen gör att en avstängning inte förbereder datorn för en snabbstart vid nästa datorstart, utan att varje start blir en kallstart.


Tips om inaktiveringen finns i flera av artiklarna. Kollade någon som jag tyckte inte stämde helt och hållet, men du hittar nog, fråga annars.


https://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows-10s-fast-startup-mode/

https://www.windowscentral.com/how-disable-windows-10-fast-startup

https://www.computerhope.com/issues/ch001762.htm

https://www.nordichardware.se/nyheter/software-news/windows-8-kapar-uppstartstider-med-upp-till-70-aeven-med-harddisk.html

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev ChristerE:

Kollade någon som jag tyckte inte stämde helt och hållet

Ja, den andra länken stämde inte riktigt hos mig, men den första.

(jag har ibland problem med att starta upp min jobbardator men jag har kopplat det till ansluten/ej ansluten till dockningsenhet, testar nu stänga av Fast Startup)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-20 på 18:13, skrev Cecilia:

Okej, då är det i alla fall inget lätthittat fel på Windows-filerna. Det kan vara en drivrutin som inte fungerar så bra.

 

Finns det något ansluten till datorn som inte är nödvändigt att det är anslutet, skrivare, extra skärm, USB-minne etc?

I så fall ta ut det och se om det går bättre att starta datorn.

 

Om det inte hjälper skulle du kunna se om det går att få fram något i Loggboken. Starta den nu och bekanta dig lite med den. Kolla på Anpassade vyer - Administrativa händelser. Det är normalt att där finns Fel och Varningar  så du behöver inte bry dig om allt. Men nästa gång som Windows först inte startar upp riktigt se efter vad klockan är och vänta typ 5 minuter innan du startar Windows igen, detta för att det ska gå att särskilja de två starttillfällena. Kolla i Loggboken och se om där finns något Fel eller Varning som bara finns under den misslyckade starten men inte under den lyckade.

 

Var det inte uppe i tråden att du hade dels ett separat grafikkort och dels ett inbyggt i processorn?

Men jag hittar inte igen det så det var kanske en annan tråd?

Har du flera anslutningar för bildskärmen?

Hej

Jag har kopplat bort skrivaren och efter detta har jag startat datorn 7 gånger utan att det uppstått något problem. Jag har därför inte kollat loggboken. Jag känner mig dock inte säker på att problemet är löst. Bäst kanske att man avvaktar ca en  vecka innan någon slutsats dras.

Kan t.ex problemet komma tillbaka när skrivaren kopplas in igen. Kan något göras för att förhindra detta. Om detta skulle hända förmodar jag att jag ska kolla loggboken med de anvisningar du givit.

 

I den här tråden har det inte varit uppe något om separat grafikkort.

 

Såvitt jag vet har jag inte flera anslutningar till bildskärmen. Kan du ge exempel på vad det skulle kunna vara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev gorano65:

Jag har kopplat bort skrivaren och efter detta har jag startat datorn 7 gånger utan att det uppstått något problem.

Med min förra skrivare ansluten via USB till min förra dator haltade uppstarten om det satt ett minneskort i skrivaren.

USB var troligen vald som första start-alternativ.

 

Men det blev då varje gång och ingen vit pil.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev gorano65:

Om detta skulle hända förmodar jag att jag ska kolla loggboken med de anvisningar du givit.

Nej, det behövs inte för då vet du ju redan att det har med skrivaren att göra.

 

Förutom det som Mikael63 just skrev kan du kolla upp om skrivartillverkaren har en nyare drivrutin att hämta och installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På 2020-01-22 på 10:10, skrev Cecilia:

Nej, det behövs inte för då vet du ju redan att det har med skrivaren att göra.

 

Förutom det som Mikael63 just skrev kan du kolla upp om skrivartillverkaren har en nyare drivrutin att hämta och installera.

Tyvärr hände det igår det som inte får hända. Datorn startade inte på första försöket utan på omstarten. Jag har laddat ned de senaste drivrutinerna jag hittat hos Canon. När jag startade skrivaren kom meddelande upp på displayen om att jag skulle uppdatera firmware vilket jag gjorde. Detta gjordes dock efter problemen uppstod.

 

Vid de tillfällen datorn inte startar på första försöket kommer det upp en snurrande halvcirkel mot normalt en snurrande cirkel. Vad kan denna skillnad skillnad bero på ?

 


 

Redigerad av Mikael63
plockat bort två av tre likadana citat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...