Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omstart krävs för att datorn ska starta


gorano65
 Share

Rekommendera Poster

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ja, försök göra det och skriv upp om uppstarterna skiljer sig åt, t ex valde du Stänga av eller Viloläge, någon skillnad på vilken hårdvara som är ansluten och om den är påslagen.

Hej 

Jag tror att det är en fördel att inte ha alltför många bollar igång. Det är nog bäst att fokusera på skrivaren och med den som grund föra  in de variabler du nämner ovan t.ex 10 starter vardera på ansluten,påslagen, (kanske också ej  ansluten)?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har idag varit i kontakt med Dell angående mitt problem med omstarterna.

Problemet är att moderkortet måste bytas. Detta kommer att hanteras av Dell och då måste väl problemet sägas vara slutligen löst

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det som reklamationsärende så att du slipper betala något?

 

Du får komma tillbaks och berätta hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Cecilia:

Går det som reklamationsärende så att du slipper betala något?

 

Du får komma tillbaks och berätta hur det går.

Jag kommer tillbaka och rapporterar.

Går nog inte som reklamationsärende så det kommer att kosta. Hur mycket vet jag inte. Dell återkommer med underlag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har Dell kommit fram till att moderkortet måste bytas?

Jag har frågat tidigare om du har provat med en annan sata kabel? Kanske ansluta till en annan sata kontakt på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att Dells råd att byta moderkortet grundar sig dels på den redogörelse jag gav om hur datorn betedde sig under uppstarten dels på ett test som kördes. Jag frågade flera gånger om de var säkra på att felet låg hos moderkortet.    Och det rådde ingen tvekan om detta. Några alternativa lösningar diskuterades inte. Det kanske finns någon alternativ lösning som innebär att moderkortet inte behöver bytas men jag känner inte för att dra ut på detta ärende längre och jag är  inte heller säker på att jag har tillräcklig kunskap för att ge mig på en sådan lösning som några av er tagit upp.

Jag är dock tacksam för det intresse och  de förslag  som lyfts fram under ärendets gång och det är alltid lärorikt att hamna i E-forum. Förmodligen hamnar jag snart där igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej !

Jag har nu hållit på i ca 2 månader för att lösa problemet med omstart vid första start. Jag har haft den inlämnad hos reparatör 2 gånger. Första gången byttes hårddisken, andra gången sa de att det inte var något fel på själva datorn utan jag skulle kolla anslutningarna.  Vilket gjordes men omstarterna blev kvar. Jag har sökt på nätet (tycks vara en hel del som har samma problem som jag). Kontakterna med dell har hitintills bestått i att kolla de råd, tips, tester som de har på hemsidan. 

 

Några förändringar kan dock noteras jämfört med när problemet uppstod. Efter delloggan och den snurrande cirkeln  försvunnit är det enbart svarta skärmen med pil som visas. Tidigare fanns även en liten snurrande cirkel på skärmen.

Den största förändringen verkar nu vara att ju oftare datorn används desto säkrare startas den på första försöket. I och för sig skulle man väl kunna leva under sådana förhållanden men risken är kanske att den plötsigt lägger av. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev gorano65:

Den största förändringen verkar nu vara att ju oftare datorn används desto säkrare startas den på första försöket.

Ja, även det typiskt för defekt nätaggregat...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, även det typiskt för defekt nätaggregat...

Hej !

Jag börjar alltmer luta åt att det är nätaggregatet som fallerar (inte minst för att jag har en kompis som lovat byta det). Kan du göra en bedömning i procent hur stor sannolikheten är för att det är nätaggregatet som fallerar ? Just nu testar jag en inaktivering av "fast start up".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...