Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omstart krävs för att datorn ska starta


gorano65
 Share

Rekommendera Poster

På 2020-01-22 på 10:10, skrev Cecilia:

Nej, det behövs inte för då vet du ju redan att det har med skrivaren att göra.

 

Förutom det som Mikael63 just skrev kan du kolla upp om skrivartillverkaren har en nyare drivrutin att hämta och installera.

De sista dagarna har det varit lugnt när det gäller omstart. Jag har installerat de drivrutiner jag hittat på Canons hemsida samt installerat Firmware. Jag har ingen aning om vad Firmware  är. Det dök upp på skrivarens display "att firmware måste uppdateras och uppdatering fanns på serven. Jag hade ingen aning om var jag kunde hitta denna server. Jag kollade i manualen för skrivaren men hittade ingenting. Efter detta sökte jag på Google och fann ett program som heter Make Bot Print. Installerade detta men känner mig osäker på vad det är för program. Kan du ge mig information om detta program ?

 

Funderar också på att uppdatera drivrutinen för grafikkortet. Vad tror du om detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev gorano65:

Jag har ingen aning om vad Firmware  är.

FW är en mjukvara för att förbättra funktion för en speciell hårdvara, enkelt förklarat.

 

37 minuter sedan, skrev gorano65:

Funderar också på att uppdatera drivrutinen för grafikkortet.

Bra ide´.

Kolla i enhetshanteraren så ser du om det finns nya drivisar till grafiken.

Högerklicka på ditt kort och välj "uppdatera drivrutin"

 

Det brukar i regel ta en bra stund att uppdatera grafiken, så bli inte orolig och avbryt.

 

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bengt 429:

FW är en mjukvara för att förbättra funktion för en speciell hårdvara, enkelt förklarat.

och som ligger i hårdvaran. BIOS är ett exempel på firmware.

 

2 timmar sedan, skrev gorano65:

Det dök upp på skrivarens display "att firmware måste uppdateras och uppdatering fanns på serven. Jag hade ingen aning om var jag kunde hitta denna server.

De menar väl skrivartillverkarens server med åtkomst via deras webbplats.

 

2 timmar sedan, skrev gorano65:

Efter detta sökte jag på Google och fann ett program som heter Make Bot Print. Installerade detta men känner mig osäker på vad det är för program. Kan du ge mig information om detta program ?

Du får nog länka till programmet.

 

2 timmar sedan, skrev gorano65:

De sista dagarna har det varit lugnt när det gäller omstart.

:pfasmiley:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med anledning av problemet "Omstart krävs för att datorn ska starta" har jag bl a uppdaterat grafikkortet. Jag noterar efter uppdateringen att start/avslutknappen innehåller enbart två alternativ (starta om, stäng av ). Alternativet strömsparläge var borta. Går detta alternativ att få tillbaka eller är det för alltid borta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på batterisymbolen i aktivitetsfältet.

Energialternativ.

Ange hur strömbrytarna ska fungera.

Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga.

Bocka för "strömsparläge"

Spara ändringarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev bengt 429:

Högerklicka på batterisymbolen i aktivitetsfältet.

Energialternativ.

Ange hur strömbrytarna ska fungera.

Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga.

Bocka för "strömsparläge"

Spara ändringarna.

 

Tack nu vet jag hur jag ska göra och i helgen gör jag det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev bengt 429:

Högerklicka på batterisymbolen i aktivitetsfältet.

Energialternativ.

Ange hur strömbrytarna ska fungera.

Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga.

Bocka för "strömsparläge"

Spara ändringarna.

 

Hej   

Tyvärr gick det inte så enkelt som jag trodde att få tillbaka strömsparläge utifrån dina punkter. För det första hittade jag ingen batterisymbol i aktivitetsfältet. Förmodligen för att jag har en stationär dator. Istället gick jag in på inställningar och energialternativ och följde dina punkter och avslutade med spara ändringar. Jag hade efter detta förväntat mig att alternativet strömsparläget skulle finnas med förutom alternativen starta om och stänga av när jag tryckt på AV/PÅ knappen.

Det kanske måste till någon annan metod för att få tillbaka strömsparläget ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det finns några olika alternativ på sidan https://www.tenforums.com/tutorials/7456-add-remove-sleep-power-menu-windows-10-a.html som du kan pröva.

Hej !

Nu har jag fått fram alternativet viloläge. Helst hade jag velat ha strömsparläge men fick inte fram det. Det spelar kanske ingen praktisk roll om det står viloläge eller  strömsparläge. Just nu bryr jag mig inte. Jag gick in på inställningar, energialternativ och klickade vidare ……..

Beträffande problemet omstarter verkar den frågan ha löst sig eftersom datorn uppför sig som den ska.Jag ser alltså detta problem som löst och får tacka för mig den här gången. Gorano 65 kommer nog med största säkerhet att dyka upp igen.  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har bockar för både Strömsparläge och Viloläge men bara Viloläge syns i menyn?

Pröva med att ta bort bocken för Strömsparläge, starta om datorn och sätt dit bocken igen.

 

I strömsparläge används hela tiden lite ström från batteriet/vägguttaget för att hålla kvar informationen i RAM-minnet. Det går därmed mycket snabbt att starta datorn.

 

När man väljer viloläge så görs en kopia av RAM-minnet på hårddisken/SSD:n och när man startar datorn så läses kopian tillbaks till RAM-minnet. Det innebär att det tar lite tid att stänga av och starta men å andra sidan behövs det ingen ström under tiden.

 

Vad bra att omstartsproblemet är löst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Beträffande problemet omstarter verkar den frågan ha löst sig eftersom datorn uppför sig som den ska.Jag ser alltså detta problem som löst...

Nja det tror jag inte på.

Efter att ha läst hela tråden med alla dess förslag till lösning så har jag dragit slutsatsen att det inte alls är något problem med varken kondensatorer eller Windows operativsystem som sådant.

Utan du har helt enkelt ett problem med hårddisken.

 

Och ett sådant problem kan i mångt och mycket ge precis dom symptom du beskriver.

Dessutom kan en sådan mycket väl sätta i gång att fungera igen, men fortfarande ha latenta vilande problem.

Innan du ger dig på en omfattande hårddisk kontroll - så rekommenderar jag skarpt att först ta backup.

Det är a och o. För ju mer läsning/skrivning det sker på en klen disk, ju större är risken att den helt havererar och att data blir oåterkalleligen oläsbart.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Nja det tror jag inte på.

Efter att ha läst hela tråden med alla dess förslag till lösning så har jag dragit slutsatsen att det inte alls är något problem med varken kondensatorer eller Windows operativsystem som sådant.

Utan du har helt enkelt ett problem med hårddisken.

 

Och ett sådant problem kan i mångt och mycket ge precis dom symptom du beskriver.

Dessutom kan en sådan mycket väl sätta i gång att fungera igen, men fortfarande ha latenta vilande problem.

Innan du ger dig på en omfattande hårddisk kontroll - så rekommenderar jag skarpt att först ta backup.

Det är a och o. För ju mer läsning/skrivning det sker på en klen disk, ju större är risken att den helt havererar och att data blir oåterkalleligen oläsbart.

Mvh

Hej

I uppfattningen att problemet är löst ligger självfallet en viss förhoppning. Eftersom datorn just nu fungerar som den ska kan jag inte ha någon annan uppfattning ("Imorgon är en annan dag").

Noteras bör dock att alldeles i början när problemet började (innan E-forum kopplades in) var jag i kontakt med Dellsupporten.
Detta ledde till tester bl a vad avsåg hårddisken. Ingen av testerna visade på några problem.

 

Självfallet ska man backup  på hårddisken. Jag har varit försumlig eftersom jag inte kan få klart för mig  vilken metod jag ska använda ur enkelhet, hantering och en bra beskrivning. Har du tips på detta ?

  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup?

En extern disk är en start. Två är bättre.

Köpa några GB data i molnet är en enkel väg.

En NAS med (så mycket disk du behöver) kostar lite mer vid start men rullar bra i många år. Rekommenderar en RAID-lösning så att INTE hela enheten rasar om en disk kraschar.

Plus på detta är att synka mot annan NAS (i annat hus) men egentligen varför inte köpa några GB i en molntjänst. Onedrive (100 GB 15,99 kr per månad får jag fram), GoogleDrive (100 GB 190 kr per år) exempelvis.

 

Det kan vara så enkelt att du synkar alla dina mappar mot Onedrive men jag skulle känna mig säkrare med en inkrementell backup som jag kontrollerar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Monshi:

Rekommenderar en RAID-lösning så att hela enheten rasar om en disk kraschar.

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Cecilia:

?

Tänk att ett litet ord som saknas kan skapa så mycket förvirring. Fixat i inlägget.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev gorano65:

Självfallet ska man backup  på hårddisken. Jag har varit försumlig eftersom jag inte kan få klart för mig  vilken metod jag ska använda ur enkelhet, hantering och en bra beskrivning. Har du tips på detta ?

Här är några backup program du läsa om. Själv har jag använt EaseUS i många år. Har fungerat bra om jag har behövt använda backupen. Antingen vid problem med en disk eller installation av en ny disk.

https://winsoftwar.com/5-best-free-backup-software-tools-2019/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Cecilia:

Så du har bockar för både Strömsparläge och Viloläge men bara Viloläge syns i menyn?

Pröva med att ta bort bocken för Strömsparläge, starta om datorn och sätt dit bocken igen.

 

I strömsparläge används hela tiden lite ström från batteriet/vägguttaget för att hålla kvar informationen i RAM-minnet. Det går därmed mycket snabbt att starta datorn.

 

När man väljer viloläge så görs en kopia av RAM-minnet på hårddisken/SSD:n och när man startar datorn så läses kopian tillbaks till RAM-minnet. Det innebär att det tar lite tid att stänga av och starta men å andra sidan behövs det ingen ström under tiden.

 

Vad bra att omstartsproblemet är löst!

Hej 1

Jag har gått in via start-inställningar-energialternativ-etc. Jag har prickat för viloläge för att jag kan inte se att strömsparläge finns som alternativ att pricka för. Däremot finns på samma sida där jag prickat för viloläge texten "vad ska hända när du trycker på strömsparläget varvid tre alternativ anges ingenting,viloläge, stänga skärmen. På något sätt verkar strömsparläget redan vara givit men finns inte som alternativ när man trycker På/Av knappen. Hur skall jag få  strömsparläget som alternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev gorano65:

"vad ska hända när du trycker på strömsparläget varvid tre alternativ anges ingenting,viloläge, stänga skärmen.

Den texten ska handla om strömbrytaren inte om strömsparläge.

Skärmklipp.PNG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Monshi:

Rekommenderar en RAID-lösning så att INTE hela enheten rasar om en disk kraschar.

Eller:

Rekommenderar INTE en RAID-lösning så att hela enheten rasar om en disk kraschar(?)

Har man ex. två diskar i RAID och den ena disken lägger av så finns visserligen info kvar på den andra men är inte åtkomlig förrän man har bytt ut den felande mot en ny och väntat tills dessa synkat klart.

Om jag nu minns rätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Mikael63:

Eller:

Rekommenderar INTE en RAID-lösning så att hela enheten rasar om en disk kraschar(?)

Har man ex. två diskar i RAID och den ena disken lägger av så finns visserligen info kvar på den andra men är inte åtkomlig förrän man har bytt ut den felande mot en ny och väntat tills dessa synkat klart.

Om jag nu minns rätt...

 

Det beror på vilken sorts RAID man sätter upp, en typ är en spegling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Eller:

Rekommenderar INTE en RAID-lösning så att hela enheten rasar om en disk kraschar(?)

Har man ex. två diskar i RAID och den ena disken lägger av så finns visserligen info kvar på den andra men är inte åtkomlig förrän man har bytt ut den felande mot en ny och väntat tills dessa synkat klart.

Om jag nu minns rätt...

 

Med två diskar i RAID-1 klarar man att en disk rasar och har chans att rädda det. Det kan även gå att läsa ut data beroende på system eftersom det är en ren spegling. Högre nivåer av RAID, med fler diskar, då finns data, crc summor  spridda över flera diskar för bättre redundans men då kan det krävas att den skadad enhet byts och bygger upp arrayen igen för att du ska kunna nå alla data. Då tar systemet delar från olika enheter och pusslar ihop bilden på den skadade disken igen.

Oavsett så ska man ha sina data på mer än en säker plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-02-02 på 16:35, skrev Cecilia:

Den texten ska handla om strömbrytaren inte om strömsparläge.

Skärmklipp.PNG

 

 

Hej !

Det gick bra att ordna till energialternativen. Någonting som däremot aldrig verkar lösa sig är omstarterna. De kommer tillbaka med jämna mellanrum. Idag har jag varit inne på Dells hemsida och kört bl a Support Assist

(Ca 40 min). Jag har svårt att värdera resultatet och vet framför allt inte hur komma tillrätta med det som kom 

fram. Jag har också startat i felsäkert läge. Det fungerade utan problem. Jag har också tagit ur kontakten från skrivaren i förhoppning att omstarterna skulle försvinna (sist försvann omstarterna när kontakten togs ut och kom tillbaka när jag satt tillbaka den men detta garanterar naturligtvis inget.

I övrigt börjar det här problemet att bli alltför långdraget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har fått problem igen med att starta datorn. Igår morse lät det som att det inte inträffade längre.

Hur ofta uppstår problemet egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Cecilia:

Så du har fått problem igen med att starta datorn. Igår morse lät det som att det inte inträffade längre.

Hur ofta uppstår problemet egentligen?

 

HEJ !

Bedömningsmässigt mellan spannet 6:e - 7:e starten, Jag kan ju föra en enkel statikstig tills det händer nästa gång. Nu på  morgonen fungerade uppstarten felfritt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, försök göra det och skriv upp om uppstarterna skiljer sig åt, t ex valde du Stänga av eller Viloläge, någon skillnad på vilken hårdvara som är ansluten och om den är påslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...