Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fast nätverk saknas


tfhdesign
 Share

Rekommendera Poster

I en test av Lenovo Ideapad S540 sägs att datorn saknar ett fast nätverk men att det går att fixa med en adapter. Innebär det att utan adapter funkar bara trådlöst wi-fi?  För att konfigurera en ny router(trådlös) är det säkrast att göra det med en ansluten nätverkskabel (enligt rek.), då måste man ha en adapter som antagligen är dyr oxå?? Alternativt köpa en annan dator ... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ganska många datorer, men har då aldrig hört talas om att nån adapter behövs.

Btw så var min förra dator en Lenovo E540 Thinkpad, och min senaste är också en Lenovo.

Och inga adaptrar har varit nödvändiga.

 

Var läste du den testen?

 

 

Redigerad av Cecilia
Tagit bort en massa tomrader /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/ideapad/s-series/Lenovo-IdeaPad-S540-14IWL/p/88IPS501190 har datorn inte någon nätverksport. Utan vill man ha det får man köpa ett USB-anslutet nätverkskort. Här är några exempel på sådana:

https://www.webhallen.com/se/category/724-Natverkskort-USB-till-Ethernet

Du behöver en sort som passar de portar som datorn har (USB finns i några olika varianter), men de kostar kring 200 kr.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Cecilia:

har datorn inte någon nätverksport. Utan vill man ha det får man köpa ett USB-anslutet nätverkskort. Här är några exempel på sådana:

 

Ja där ser man...första gången jag sett en dator utan nätverksport.

Undrar vad vitsen med det kan vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör datorn lite billigare, lättare och kan göras lite tunnare för en nätverksport kräver lite höjd. Samtidigt som de flesta är full nöjda med att bara använda trådlöst nätverkskort.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar faktiskt bli ganska vanligt med bärbara utan nätverkskontakt. Tunna macbook har saknat det i flera år och får det endast (och även många andra portar) via adaptrar.

Nätverk kan köpas till genom enklare adapter, som de länkade ovan, eller mer avancerade dockningsstationer som även kan ge stöd för flera skärmar, usb-portar och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...