Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excelproblem


Abbelicious
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på att skapa en resultatbok för mitt kompisgäng där vi ska samla våra Golfrundor och jämföra mot varandra.

 

Det jag söker hjälp för är att jag vill ur en resultatlista plocka personbästan för varje bana vi har spelat för att sedan kunna jämföra mot varandra. Så om fokus riktas mot bilden nedan så det jag vill är att i cell B60 så ska det lägsta värdet i tabellen ovan visas men hänsyn ska endast tas till de rundor som har spelats på just banan i Karlstad. Det värdet jag vill ska skrivas ut i cell B60 är alltså +5. Sedan samma för de övriga två (celler B61 & B62).

 

Tacksam för hjälp med detta problem.

 

Mvh Albin

 

image.png.801926ab74b659456ff12b322c587cce.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Dock så är det inte riktigt vad jag är ute efter..

 

MAX funktionen kommer att ge mig det högsta värdet av de celler som jag väljer att ta med. Det jag försöker få till är att per automatik när jag anger ett nytt resultat från tex Karlstad så ska excel jämföra mot det gamla personbästat för just Karlstad och uppdatera det om det är bättre än det gamla.

 

Alltså när listan med resultat blir längre så vill jag att de tre personbästan ska uppdateras automatiskt. Om man ser bilden så vill jag alltså att när jag anger de tre gråmarkerade resultaten så ska personbästan uppdateras enligt de gråmarkerade personbästan. (låga resultat är bättre)

 

Hoppas jag förklarade problemet bättre den här gången.

 

image.png.dc004c44e5eec6d0f1c4be7e2bc4e207.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-14 på 14:06, skrev MH_resurrected:

********

Ändrade till minsta värdet istället för högsta - Missade det där med golfpoäng.

********

 

Alternativ 1. Ta med extrarader i formeln

en variant är att "ta i" när du bestämmer området du vill titta i. Du kan exempelvis låta området gå ner till rad 200

=MINIFS(Blad1!$C$48:$C$200;Blad1!$B$48:$B$200;G60)

Och i (lite) äldre excel får du krångla till det lite

=MÄNGD(15;6;Blad1!$C$48:$C$200/(Blad1!$B$48:$B$200=G60);1)

Då uppdateras det om du fyller på ner till rad 200.

 

Alternativ 2. Använd excels Tabellfunktion.

1. flytta upp texten pelle en rad så att tabellhuvudena är det som står högst upp i tabellen

Ställ dig i din datatabell någonstans (t.ex cell A48) och tryck Ctrl+T (Infoga->tabell). Kryssa i "tabellen Innehåller rubriker "

Döp om tabellen (stå i tabellen och gå till tabell->tabelldesign.>tabellnamn) så kan det bli riktigt tydligt. Exempelvis om du kallar den Pelle

Om du nu skriver formlerna med strukturerade referenser (tabellreferenser) så expanderas de automatiskt när du lägger till rader.

 

=MINIFS(Pelle[resultat];Pelle[Bana];G60)

Äldre

=MÄNGD(15;6;Pelle[resultat]/(Pelle[Bana]=G60);1)

 

 

https://support.office.com/sv-se/article/använda-strukturerade-referenser-med-excel-tabeller-f5ed2452-2337-4f71-bed3-c8ae6d2b276e

Eller kolla Youtube "excel tabeller" 

 

 

Jag ska kika lite närmare på om tabeller kan lösa mitt problem. 

 

Tack för svar

 

Albin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämner bara att man kan lösa det med VBA också.

När man fyller i ett värde så kan jämförelser göras och du kan välja vilka värden som ska sparas vart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...