Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows95 fyller 25


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Windows95 fyller 25 i år! Hur firar ni det? Själv unnar jag mig ett extra stort glas Oboy till frukosten i en månads tid från och med begivenheten.

 

Vill ni prova på, finns det appar att ladda ned på nätet. Själv kör jag med den äkta varan på min dator. Jag bootar till Windows95 dagligen!

Win95-Montage.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag firar inte men nog minns jag Windows 95 alltid. När jag använde det tyckte jag det var perfekt men nu är jag bortskämd med det färggladare Windows 10 med fler funktioner. Att du fortfarande använder Windows 95 har jag sett i en av dina trådar. Du som gillar det som är gammalt, varför inte prova på Windows 93?

https://www.fastcompany.com/3037721/try-windows-93-the-hilarious-os-that-never-was

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen var det Windows 95 på den första datorn som jag hade hemma men annars vet jag inte om det är så mycket att fira, i stort sett varje Windows-version har ju varit bättre när det gäller användarvänlighet och funktion än den föregående så inte vill jag tillbaks till Windows 95.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Visserligen var det Windows 95 på den första datorn som jag hade hemma men annars vet jag inte om det är så mycket att fira, i stort sett varje Windows-version har ju varit bättre när det gäller användarvänlighet och funktion än den föregående så inte vill jag tillbaks till Windows 95.

 

Vi fick Start knappen med Windows 95 och något måste MS har gjort rätt eftersom den fortfarande finns kvar, trots MS försök att ta bort den i Windows 8 

 

Det finns dock saker som fortfarande är bättre i Windows 95 än vad det är i Windows 10. Windows 95 har ett konsekvent GUI där gränssnittet är enhetligt och inställningarna finns på ett ställe i form av Kontrollpanelen. Windows 10 däremot har  ett inkonsekvent GUI där man blandar skrivbordsgränssnitt med pekskärmsgränssnitt.

 

En annan sak som fortfarande är bättre i Windows 95 är Startmenyn. Tydligen var det någon som tyckte att det var en bra idé att sabba en fullt fungerande startmeny (Som vi hade fram till Windows 7) med en meny som mest är ett hinder för att kunna jobba effektivt.

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Noga räknat var det W95B som var installerat på "företagshemdatorn" som kom hem lagom till julen 1997. Efter 3 månader med W95B var jag så less på bristen på funktion så jag försökte installera NT4 på datorn. Och misslyckades, antagligen saknades drivrutiner.....

(NT4 körde många på jobbet och det fungerade. Själv hade jag Windows 3.1 på jobbet och det fingerade också.)

Så jag försökte installera Redhat 5.0 på företagshemdatorn någon gång i April 1998.

Och lyckades.

Så sedan 1998 har det varit olika Linusreleaser, FreeBSD, och igen Linuxreleaser.

Så visst ska jag fira. W95B var det OS som gjorde att jag lämnade MS hemma.

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg Win95 men kommer ihåg att maskinen var en IBM Aptiva (den låga modellen, ej tower). Och på den datorn gick väl det mesta långsamt pga hårdvaran. Win98 tyckte jag bättre om och det var på den jag lärde mig grunderna. Kan dock kosta på mig att hylla 95:an då det var mitt första stapplande steg in i datorvärden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-12 på 17:45, skrev dosman:

Vill ni prova på, finns det appar att ladda ned på nätet.

En sådan skriver IDG om här: https://www.idg.se/2.1085/1.706147/windows-95-app

Citat

Utvecklaren Felix Rieseberg har tagit fram en Windows 95-app för Windows, Linux och Mac OS som är fritt tillgänglig på Github och som släpptes i en uppdaterad version i augusti. Version 2.2.0 beskrivs som en betydande uppdatering och har stöd för ljudhantering, 500 megabyte ledigt utrymme på den virtuella hårddisken och en uppsättning populära spel och andra program där bland andra Doom, Wolfenstein 3D och Netscape 2.0 ingår.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...