Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Office 365 - prenumerationstjänst och/eller program


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

I diverse trådar i forumet skriver trådskapare att de använder Office 365 (i fortsättingen bara 365). Jag uppfattar 365 vara en prenumerationstjänst, där man installerar de vanliga versionerna av Word och Excel, m m. Stämmer det så säger informationen om 365 inte mycket. Har man inte uppgraderat kan man ha äldre versioner av programmen, och tips kanske inte fungerar med den version som frågeställaren har.


Har inte använt det själv men jag tror det också ingår molntjänster av t ex Word och Excel, i alla fall i en del versioner av 365. I de fallen är det rimligtvis de senaste versionerna som man använder. Skriver inte frågeställarna något om det så går det ju inte att veta vad det är frågeställarna använder.


I följande tråd skriver Thirteen att Office 365 Personal är en prenumerationstjänst, vilket jag tycker styrker min uppfattning. (Av någon anledning är inte länken klickbar, kopiera och klistra in i adressfältet.)

https://eforum.idg.se/topic/354331-office-365-personal/


På följande sida finns information som jag tycker styrker min uppfattning. Tar med ett par frågor och svar.
https://www.microsoft.com/sv-se/p/office-365-personal/cfq7ttc0k5bf?rtc=1&activetab=pivot%3aoverviewtab


De vanligaste frågorna
   Vad är skillnaden mellan Office 365-prenumerationsavtal och Office som engångsköp? 
   Vad är skillnaden mellan Office 365 och Office 2019?


Klicka VISA ALLA, under den första gruppen av frågor och svar, så visas ett antal till.


Ladda ned och installera Office
   Hur ser jag till att jag alltid har de senaste Office-apparna? *


Om min uppfattning stämmer förvånar det mig lite att de som svarar i dessa trådar inte ställer någon följdfråga om vilka versioner av programmen som egentligen används. Inte meningen att vara anklagande, men det förbryllar mig en del. Men jag kan ju förstås ha helt fel om vad 365 är.


* I det här svaret skriver Microsoft att man meddelas när nya versioner finns tillgängliga. Jag är inte så säker på att det alltid är så, kanske beror det på hur man valt diverse inställningar för sitt 365-konto. Det här senaste inte viktigt för trådens egentliga innehåll.

 

 

ETT TILLÄGG:
Den första av de två frågorna under rubriken De vanligaste frågorna, i exemplen ovan, verkar visas först efter att man klickat VISA ALLA. Och då försvinner också den andra frågan från Microsofts sida.

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Om du ursäktar ChristerE, så blir det lättare för de intresserade att hänga med om de får en riktig länk till den tråd du talar om https://eforum.idg.se/topic/354331-office-365-personal/

Javisst, absolut, och jag håller med. Men som du väl såg trilskades editorn, jag raderade den inklistrade tråden (eller om det var bara en av inläggen), flera gånger, men det blev lika hela tiden. Har vad jag minns inte råkat ut för detta tidigare. Tänkte att med förklaringen så ser ju besökare att länken måste ändras för att fungera. Det passade inte heller just då att försöka hitta någon lösning på beteendet.

 

 

TILLÄGG:
Nu kunde jag ändra kommatecknen till punkter, och det utan att början av det inlägget klistrades in (klickade inte retur efter att länken lades till), men då blev den inte klickbar (ändrade kommentaren vid länken).
 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har, tidigare när 365 introducerades, tänkt att 365 är en onlinetjänst ungefär som Google-docs.

Office paketet är det klassiska Office-paketet där man installerar program på EN dator. Tänkte jag.

 

Vi har i jobbet både och vilket ibland känns lite besvärande när jag ska berätta (här) vad jag använder.

Jag har där Office 365 ProPlus och det är program som är installerade på datorn motsvarande "gamla" Office-paketet.

Men jag har även tillgång till alla program online.

20200110231826.png.2e60e50ea07c89c7a301fa6be833863e.png

Kan alltså fortsätta att redigera ett dokument när jag kommer hem efter jobbet och startar min Linuxmaskin.
(under förutsättning att själva dokumentet också är tillgängligt i molnet)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag har där Office 365 ProPlus och det är program som är installerade på datorn motsvarande "gamla" Office-paketet.

Men jag har även tillgång till alla program online.

Det där stämmer bra med min uppfattning, med prenumerationen kan man både installera och använda programmen online. Alla frågeställare kan rimligtvis inte förväntas tänka på detta och förklara vilken version man har, såvida man inte endast jobbar online, vilket i så fall också är bra att veta. Men det skulle vara bra om alla som svarar ganska frekvent blir medvetna om detta och frågar, i alla fall om det är relevant för frågorna.


Har själv en prenumeration och var säker på detta med installationerna, men använder inte programmen online så jag vågade inte säkert påstå att detta också ingår. Sen kan det skilja sig mellan versioner av Office 365, men i grunden handlar det både om att kunna installera programmen och om användning online.


Började själv använda prenumerationsformen för några år sedan, när jag insåg att det inte kostar mer i längden än att uppgradera till nya Officepaket (använder också Outlook) med några års mellanrum. Dessutom kan man uppgradera så snart nya versioner släpps.


En skillnad mellan versionerna i prenumerationen och köpta program bör ju vara att om man avslutar prenumerationen så kan man inte längre skapa nya dokument, befintliga går fortfarande att läsa (med installerade program). Man får fortsätta prenumerera eller börja använda äldre köpta versioner, eller köpa nyare. Eller gå över till något gratisalternativ.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...