Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Hyperlänkar


Pelleman Jensen
 Share

Rekommendera Poster

Pelleman Jensen

Hej,

Jag är inte van vid Excel så min fråga kanske låter dum, men jag har jobbat med två Exceldokument som är sammanlänkade, så att när jag skrivit in data på det ena så kan jag gå in på det andra och välja Uppdatera och då överförs samma data till detta andra Exceldokumentet. När vi nu har ett nytt år har jag bara kopierat dokumenten och döpt om dem för att passa 2020, men då hittar inte det andra dokumentet det som jag vill uppdatera från eftersom den letar efter det gamla namnet som hade 2019 i sig! Mitt problem är att jag inte vet var jag kan ändra länkningen eftersom Hyperlänkar är gråmarkerat var jag än klickar. Var hittar jag information om länkningen så att jag kan ändra det. Det är alltså inte jag som skapat länkningen för då hade jag givetvis inte behövt fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte i cellernas formel som hänvisningen ligger?

Är värdena synkade, alltså uppdateras de åt båda håll eller bara från ena dokumentet till andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nödlösning kan vara sök&ersätt, byta ut sökvägen i formlerna.

Det kan även finnas val under meny Data, länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avsikten med gråmarkeringen kan vara att påvisa att cellerna är låsta. Lås upp dokumentet så kan du ändra cellerna. 
Skärmdump uppskattas. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Det handlar om en pivottabell som hämtar data från en annan pivottabell i en annan arbetsbok, men eftersom jag ändrat namnet på ursprungstabellen får jag upp meddelandet som syns i bild. Jag har försökt gå in på "Ändra datakälla" men vet inte hur jag ska ändra där eftersom jag får upp samma felmeddelande. Alternativet "Använd extern datakälla" är gråmarkerat så det fungerar inte. Jag hade samma problem förra årsskiftet och vet att det handlar om att ändra källnamnet på något sätt men jag har glömt hur jag gjorde då. ? 

 

PS. Det nya namnet på källfilen slutar alltså med 2020.xlxs istället för 2019.xlxs!

Statistik.jpg

Redigerad av Pelleman Jensen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Hittade denna länk som jag trodde skulle hjälpa till men jag hittar inte källfilen på det sättet alls. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat under menyn Granska om Blad eller Arbetsbok är skyddad. Kanske behöver du låsa upp för att kunna göra ändringar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Nej, jag kunde inte se att något var skyddat men nu gör det inte så mycket. Jag lyckades nämligen ändra källfilens namn till slut, men tyvärr så har jag inte en aning om hur! Jag fick upp det ena felmeddelandet efter det andra och kunde inte stänga arbetsboken, och blev extremt frustrerad så jag tryckte på Enter ett flertal gånger och voilá...Pivottabellen uppdaterades!

Jag orkar inte ens fundera på hur det gick till utan är bara väldigt glad att det fungerar.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...