Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BankID


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Jag använder BankID "på denna enhet" regelbundet. Sedan några veckor tillbaka, efter att jag klickat på Logga in, kommer det alltid upp ett meddelanderuta längst upp på skärmen "Vill du öppna BankID säkerhetsprogram?" åtföljt av namnet på webbsidan som frågar, och sedan knapp "Logga in med BankID. 

Är det en generell nyhet som man kommit med, dvs får ni andra detta meddelande, eller är det någon inställning i min Chrome  som har ändrats? Eller Kaspersky?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan det vara så att du inte längre har automatisk start av BankID vid start av Windows?

Vad betyder det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev kiwi01:

kommer det alltid upp ett meddelanderuta längst upp på skärmen "Vill du öppna BankID säkerhetsprogram?"

Är inte det bra då? Som en extra säkerhet?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev kiwi01:

Vad betyder det?

 

Vissa program är inställda för att starta automatiskt när man loggar in. Ett sätt att göra det är att ha programmet på fliken Autostart i Aktivitetshanteraren men det finns andra sätt också. Man kan inaktivera sånt manuellt eller via olika program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Mikael63:

Är inte det bra då? Som en extra säkerhet?

Nja.. det går ju ändå inte komma in utan att man faktiskt loggar in.

 

PS. Du kanske menar att någon obehörig skulle kunna försöka komma åt mitt Bank-Id, och att jag på detta sätt blir varnad?

Redigerad av kiwi01
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev kiwi01:

Nja.. det går ju ändå inte komma in utan att man faktiskt loggar in.

 

PS. Du kanske menar att någon obehörig skulle kunna försöka komma åt mitt Bank-Id, och att jag på detta sätt blir varnad?

Jag hade ingen särskild tanke mer än att det kanske var på ett ut, att klicka en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev kiwi01:

Jag använder BankID "på denna enhet" regelbundet. Sedan några veckor tillbaka, efter att jag klickat på Logga in, kommer det alltid upp ett meddelanderuta längst upp på skärmen "Vill du öppna BankID säkerhetsprogram?" åtföljt av namnet på webbsidan som frågar, och sedan knapp "Logga in med BankID. 

Är det en generell nyhet som man kommit med, dvs får ni andra detta meddelande, eller är det någon inställning i min Chrome  som har ändrats? Eller Kaspersky?

Jag har fått samma meddelande så länge som jag har haft den här datorn vilket är mer än ett halvår. Samma meddelande i förra datorn och där är jag rätt säker på att jag inaktiverade den automatiska uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-10 på 09:54, skrev Cecilia:

Vissa program är inställda för att starta automatiskt när man loggar in. Ett sätt att göra det är att ha programmet på fliken Autostart i Aktivitetshanteraren men det finns andra sätt också. Man kan inaktivera sånt manuellt eller via olika program.

Hur lägger jag till ett program på Autostart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns det beskrivning av det:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026268/windows-10-change-startup-apps

https://www.howtogeek.com/208224/how-to-add-programs-files-and-folders-to-system-startup-in-windows-8.1/

Den första tycker jag verkar bättre skriven men den andra har med en del bilder så den kan vara lättare att förstå av det skälet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Här finns det beskrivning av det:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026268/windows-10-change-startup-apps

https://www.howtogeek.com/208224/how-to-add-programs-files-and-folders-to-system-startup-in-windows-8.1/

Den första tycker jag verkar bättre skriven men den andra har med en del bilder så den kan vara lättare att förstå av det skälet.

Inget av dessa fungerar i min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att Chrome brukade ha en kryssruta bredvid den fråga du nämner i din ursprungliga fråga där det stod "fråga inte igen" men i senare versioner av Chrome så har den försvunnit. Så det finns en chans att möjligheten att slippa frågan tagits bort av någon anledning.

 

Vilken anledningen är vet jag dock inte, antagligen säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Här finns det beskrivning av det:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026268/windows-10-change-startup-apps

https://www.howtogeek.com/208224/how-to-add-programs-files-and-folders-to-system-startup-in-windows-8.1/

Den första tycker jag verkar bättre skriven men den andra har med en del bilder så den kan vara lättare att förstå av det skälet.

 

4 timmar sedan, skrev kiwi01:

Inget av dessa fungerar i min dator.

Jag har en virtuell maskin med Windows 10. På den är Bankid installerad. När detta gjordes fick jag en ikon, för bankid, på skrivbordet.

Högerklick på den och Kopiera.

Sedan Windowtangenten+R och där skriva shell:startup samt enter.

I det fönstret som dyker upp - Klistra in.

("Klistra in genväg" behövs inte eftersom det redan ÄR en genväg jag kopierat, från skrivbordet)

 

Detta fungerar men resultatet är

image.png.114792425b66a98feec4acf9f27eb81f.png

vid varje uppstart.

 

Då väljer jag nog hellre ett extra klick när/om jag behöver bankid.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns ett vettigt syfte med extra klicket så är det ok. Men jag är inte övertygad. Jag är på en webbsida där man måste logga in med Bank id för att uträtta ärenden, Följaktligen klickar jag på bankid-symbolen. Varför skulle jag ha klickat på den om jag inte vill använda mig av den? Som ett barn ska jag svara JA på frågan om jag vill öppna programmet. Nej visst ja, jag är ju gammal så jag kanske är senil.

Jag ska höra med min bank eller bankid.com. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske för att det finns bedrägerier kopplade till Bank-ID, man skulle t ex kunna tänka sig att du råkar surfa in på en bedrägerisida som försöker starta Bank-ID i bakgrunden, dvs utan att du har klickat har klickat på någon BankID-symbol och sen få dig att tro att du behöver mata in koder/lösenord för att få tillgång till premiuminnehåll eller något intressant program, med förhoppningen att du då inte begriper att du ger dem tillgång till ditt konto. En fråga om man vill starta Bank-ID får då kanske en att tänka efter en extra gång. Helt hypotetiskt för jag vet inte hur bedrägerierna går till.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankid kan inte startas genom att någon annan på en annan dator gör något.

Bedrägerier med bankid går ut på att få en användaren att autentisera en inlogging på annan enhet som bedragaren initierat. Kräver att användaren manuellt startar bankid, på mobilen eller på datorn.

 

I detta fall är det någon som laddas med webbläsaren som vill att du autentiserar dig. I bankid-appen ska det stå mot vad du autentiseras, din bank eller liknande. Vad står det där?

 

Startar din webbläsare automatiskt, startsida på din bank eller att den försöker starta om existerande sessioner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av mina banker meddelar att det är Bankid.com som har infört förändringen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Monshi:

 

Startar din webbläsare automatiskt, startsida på din bank eller att den försöker starta om existerande sessioner?

 

Det är jag själv som startar webbsidan som jag vill gå in på och där jag behöver logga in med Bankid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...