Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

virus


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Nu har jag fått invandrare i min dator tror jag. Har testat återställning den enklare. Vad gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Mikael63 om att följa den tråden är det bästa men om det känns svårt kan du börja med att beskriva varför du tror att du har fått virus i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Håller med Mikael63 om att följa den tråden är det bästa men om det känns svårt kan du börja med att beskriva varför du tror att du har fått virus i datorn?

Allt var i olag kunde ej använda mail Google fotoprogram m.m m.m Men nu är den som ny. Har använt ett program TotalAv samt support via Team Viewer. Ett "marodör program" upptäcktes. Utöver detta problem så hittades flera hundra dubblettfiler samt en massa annat skräp.

Tack för tipsen och god natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För din egen skull vore det bra om du kollade med forumet innan du hoppade på sådana där erbjudanden för det finns otroligt många bedrägeriförsök när det gäller rensning av skadliga program. TotalAV är ett dåligt antivirusprogram som inte hittar mycket och som falsklarmar. Den som är uppkopplad mot din dator med TeamViewer har full tillgång till allt i den och kan komma över privat information som lösenord.

 

Om Total AV fortfarande är installerat så avinstallera det och installera t ex antivirusprogrammet Avast och gör en komplett genomsökning av datorn. Avast är bättre än TotalAV och gratis.

 

Om TeamViewer fortfarande är installerat så avinstallera det för att vara säker på att företaget inte kan fortsätta att komma åt din dator.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev Cecilia:

TeamViewer har full tillgång till allt i den

Precis - inklusive att ändra inställningar i TeamViewer som medger "Oövervakat åtkomst", dvs. att anslutning kan göras utan att man berättar någon engångskod.

(Dock tror jag inte att man kan dölja att en anslutning är etablerad, det som visas nere till höger på skärmen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

För din egen skull vore det bra om du kollade med forumet innan du hoppade på sådana där erbjudanden för det finns otroligt många bedrägeriförsök när det gäller rensning av skadliga program. TotalAV är ett dåligt antivirusprogram som inte hittar mycket och som falsklarmar. Den som är uppkopplad mot din dator med TeamViewer har full tillgång till allt i den och kan komma över privat information som lösenord.

 

Om Total AV fortfarande är installerat så avinstallera det och installera t ex antivirusprogrammet Avast och gör en komplett genomsökning av datorn. Avast är bättre än TotalAV och gratis.

 

Om TeamViewer fortfarande är installerat så avinstallera det för att vara säker på att företaget inte kan fortsätta att komma åt din dator.

Det var min hustrus dotter som hjälpte mig, hon jobbar med datorteknik så det var riskfritt. Att jag valde TotalAV  berodde på att av tio testade program fick detta 9.8 poäng. har att välja på Avast eller Avg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Torparen:

Att jag valde TotalAV  berodde på att av tio testade program fick detta 9.8 poäng.

Kan du länka till det testet?

Verkar minst sagt underligt så jag undrar om det inte var ett falsifierat test.

Detta är ett test av en välkänd och betrodd organisation: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Både Avast och AVG får 100 av 100 poäng när det gäller skydd (protection) medan TotalAV får 41,7.

 

Avast och AVG kommer numera från samma företag så de bör ha likartade resultat. Jag skulle tro att Avast fortfarande är på svenska men jag vet inte hur det är med AVG.

 

Vad bra att det var en betrodd person som hjälpte dig för på ditt förra inlägg lät det som att det var någon på TotalAV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan du länka till det testet?

Verkar minst sagt underligt så jag undrar om det inte var ett falsifierat test.

Detta är ett test av en välkänd och betrodd organisation: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Både Avast och AVG får 100 av 100 poäng när det gäller skydd (protection) medan TotalAV får 41,7.

 

Avast och AVG kommer numera från samma företag så de bör ha likartade resultat. Jag skulle tro att Avast fortfarande är på svenska men jag vet inte hur det är med AVG.

 

Vad bra att det var en betrodd person som hjälpte dig för på ditt förra inlägg lät det som att det var någon på TotalAV.

Håll till god  MVH Lennart  

Annonser

  1. Detaljerad information om den bästa mjukvaran i en lättläst jämförelsetabell. Få upp till 80% rabatt - endast via vår rabattlänk! Skydda alla dina enheter. Jämför de bästa märkena. Expertantivirusgranskning. 100 % gratis virusskydd. Typer: Antivirus, Adware-rengörare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Torparen:

Håll till god  MVH Lennart  

Annonser

  1. Detaljerad information om den bästa mjukvaran i en lättläst jämförelsetabell. Få upp till 80% rabatt - endast via vår rabattlänk! Skydda alla dina enheter. Jämför de bästa märkena. Expertantivirusgranskning. 100 % gratis virusskydd. Typer: Antivirus, Adware-rengörare.

En sak till var in på Avast där stod "köp nu" Nu är det så att jag är inte snål, vill ha ett bra program på svenska. Har pysslat med mina datorer i ca 20 år aldrig haft problem med virus.förrän nu då jag använde Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Torparen:

Håll till god  MVH Lennart  

 

 

Fakesida som bara finns för att den som står bakom sidan tjänar pengar när någon köper dåliga program. Ju mer pengar det finns att tjäna på ett program, desto högre betyg får det normalt.

 

29 minuter sedan, skrev Torparen:

En sak till var in på Avast där stod "köp nu" Nu är det så att jag är inte snål, vill ha ett bra program på svenska. Har pysslat med mina datorer i ca 20 år aldrig haft problem med virus.förrän nu då jag använde Windows.

Köp inte Avast nu, installera gratisversionen och om du är nöjd och förstår dig på programmet så kan du köpa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torparen:

En sak till var in på Avast där stod "köp nu" Nu är det så att jag är inte snål, vill ha ett bra program på svenska. Har pysslat med mina datorer i ca 20 år aldrig haft problem med virus.förrän nu då jag använde Windows.

Med gratisversionen av Avast kan du nog räkna med att det då och då poppar upp meddelanden som uppmanar dig att övergå till betalversionen. Åtminstone blev det så med gratisversionen av AVG efter att Avast hade köpt upp det. I länken "virusprogram", som jag citerade här ovanför, skrev jag att Kaspersky är "erkänt bra". Det kan du förresten även se i Thirteens jättelånga Antivirusprogram, rapporter och tester som finns fastnålad överst i Säkerhet - övrigt.

 

I din tråd "virusprogram" uppmanade jag dig aldrig att använda Windows Defender utan skrev bara att jag själv numera nöjde mig med det. (Jag hade AVG tidigare.) Därefter skrev Flyfisherman att Windows Defender räckte för de flesta trots att han själv använder ett betalprogram. Visst kan du prova Avast men är det inte enklare att återgå till Kaspersky som ju har hållit dig virusfri tidigare?

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Med gratisversionen av Avast kan du nog räkna med att det då och då poppar upp meddelanden som uppmanar dig att övergå till betalversionen. Åtminstone blev det så med gratisversionen av AVG efter att Avast hade köpt upp det. I länken "virusprogram", som jag citerade här ovanför, skrev jag att Kaspersky är "erkänt bra". Det kan du förresten även se i Thirteens jättelånga Antivirusprogram, rapporter och tester som finns fastnålad överst i Säkerhet - övrigt.

 

I din tråd "virusprogram" uppmanade jag dig aldrig att använda Windows Defender utan skrev bara att jag själv numera nöjde mig med det. (Jag hade AVG tidigare.) Därefter skrev Flyfisherman att Windows Defender räckte för de flesta trots att han själv använder ett betalprogram. Visst kan du prova Avast men är det inte enklare att återgå till Kaspersky som ju har hållit dig virusfri tidigare?

Just nu har jag Avast inlagt jag har inte anklagat någon för att jag använt Windows. Nu har jag så många synpunkter att jag är villrådig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva på Avast under någon vecka och återkom sen med om du är nöjd med programmet. Om du inte är nöjd då kanske du ska återgå till Kaspersky?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag så många synpunkter att jag är villrådig.

Det behöver du inte vara. Så många synpunkter har du väl inte fått. Cecilia föreslog Avast och jag utgick från din tidigare tråd och mina egna erfarenheter av Avast-politik. Fortsätt du med Avast så får du väl se om du trivs med det programmet.

Redigerad av mbgtmari
Lägger till det jag svarade på eftersom Cecilia hann posta före mig
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Pröva på Avast under någon vecka och återkom sen med om du är nöjd med programmet. Om du inte är nöjd då kanske du ska återgå till Kaspersky?

Tack Cecilia jag har lagt Avast, Hoppas övriga respekterar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...