Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Hakinger

Elcykelbatteriet dog...

Rekommendera Poster

Hakinger
Postad (redigerade)

Jag köpte en elcykel för 21K för 2,5 år sen. Batteriet (Shimano Steps) hade en garanti på två år. Har fungerat utan problem fram tills nyår då det dog utan förvarning. Bekvämt nog för Shimano strax efter garantitidens slut. 😡 Visar sig att batterier till cyklar är svindyra märker jag, här i Sverige i alla fall. En fjärdedel av cykelns pris.
Billigaste jag hittar är 5 400kr. Samma batteri får man för 3 800 på tyska Amazon. Har Sverige straffskatt på batterier också?

Redigerad av Pentti H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
MH_
Postad (redigerade)

Snillen spekulerar:

• Kemikalieskatten berör ju batterier också (i alla fall "oönskade" batterier - typ kadmium). Men den skatten kommer ju från EU. Så det borde inte vara någon skillnad. Dessutom borde ditt batteri vara av en "modern" typ som slipper straffskatt. Om inte styrelektroniken drabbas.
  • Sverige har ju ofta något slags frivilligt pantsystem (Olika branscher har infört det frivilligt för att slippa tvingande lagar). Kan det finnas ett sådan system med avgift på nya batterier?
  • Eller en enkel fråga om konkurrens. Jag antar att det är rät dyrt att lagerhålla batterier och har man stora delar av Europa som marknad borde det var billigare än att köra för den lilla svenska marknaden.
  • Moms? Tysk moms är 5% lägre. Men ett stort Tysk företag skall lägga på svensk moms (25%) om de säljer till Sverige. Jag har aldrig fattat om Amazon sköter skatt osv eller om det "lilla" bolaget som säljer på Amazon kan röra till det själva. 
  • Pirat? Eller felmärkt? Shimano Steps batterier verkar ju finnas i en jädrans massa varianter.
  • Världen är ond...
Redigerad av MH_resurrected
afnblr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger

Jag har handlat från tyska amazon tidigare och kan inte minnas att man lade på svenska pålagor. Jag gjorde nu en testbeställning av batteriet (men avslutade den inte ) och det verkar inte läggas på någon svenskt pålägg. Batteriet skulle med frakt kosta 391 euro inkl. frakt så det är ju lite mer rimligt. (jag var lite för optimisk i min kursväxling i första inlägget  ;) ) Förhoppningsvis är det så att handlare i Tyskland helt enkelt struntar i tramset att lägga på högre svensk skatt. All heder till dem i så fall :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
polken
11 timmar sedan, skrev Pentti H:

Jag har handlat från tyska amazon tidigare och kan inte minnas att man lade på svenska pålagor. Jag gjorde nu en testbeställning av batteriet (men avslutade den inte ) och det verkar inte läggas på någon svenskt pålägg. Batteriet skulle med frakt kosta 391 euro inkl. frakt så det är ju lite mer rimligt. (jag var lite för optimisk i min kursväxling i första inlägget  ;) ) Förhoppningsvis är det så att handlare i Tyskland helt enkelt struntar i tramset att lägga på högre svensk skatt. All heder till dem i så fall :)

De ska lägga på svensk moms om det omsätter mer än 320000. källa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger
Postad (redigerade)

Lite lustigt. När jag kollade på tyska amazon igår var priset 391 euro (4 300kr) idag när jag var nära att beställa den så hade priset ändrats till 456 euro + frakt. Som tur var så skrollade jag långt i sökningslistan på resultaten bland vilka som sålde cykelbatterier och stötte på XXL som sålde batteriet för 4 500kr. Men det var förvånansvärt svårt, med tanke på att jag trodde Shimano var ett välkänt märke, att hitta försäljare i Sverige som sålde Shimano Steps för rammontering. Mest har de en jäkla massa varianter av Bosch och en fler för mig okända märken (varav ingen hade samma fäste och därför inte gick att montera på min cykel)

En annan lustig grej. Jag skrev till Shimano i Sverige och förklarade att deras batteri inte alls degraderades utan dör direkt efter garantitiden och om de ville undersöka den för fabrikationsfel, om de nu inte hade en killswitch i den (vilket han förnekade ;) ). Han som svarade tyckte inte jag skulle skriva till dem utan ta det med återförsäljaren (som om de skulle/kunde hjälpa mer än Shimano efter att garantin gått ut) men berättade att batteriet kan gå sönder om man tappar det eller hanterar det på annat sätt ovarsamt. Trots att jag utförligt berättat hur jag hanterat det, dvs varsamt just för att jag vet hur känsliga de kan vara + att den bara hade laddats kring 40-50 laddcykler (jag använder bara elmotorn vid jobbigare backar så jag laddar den typ en gång i månaden, men den ska hålla för 500 laddcykler påstår Shimano), men ändå dog den. Får väl vara glad över att de bemödade sig att svara i alla fall :)

Redigerad av Pentti H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_
Postad (redigerade)

ED:

Har du köpt redan? Annars kan du ju fundera på en renovering.

http://www.envolt.se/

Har ingen aning om vad det är för filur men det låter som en intressant lösning med lite Greta-vibbar "Kontakta mig för rådgivning.".

Redigerad av MH_resurrected
googlat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vedex

En variant till, finns flera, kan funka.

https://youtu.be/MqeyCyAkbs4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jannejanne
Postad (redigerade)
20 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

ED:

Har du köpt redan? Annars kan du ju fundera på en renovering.

http://www.envolt.se/

Har ingen aning om vad det är för filur men det låter som en intressant lösning med lite Greta-vibbar "Kontakta mig för rådgivning.".

"Kontakta mig för rådgivning" får mig tänka på banker och mäklare.

Ser man priset på 18650 celler så kommer detta bli en stor affär.

https://www.18650batterystore.com/panasonic-18650-s/144.htm

Precis som "Vi lagar din mobiltelefon medan du väntar."

En affärside som inte existerade före iPhone (2007). Eller har jag fel ?

Pentti H, tråkigt med batteriet. Men det kunde varit värre.

För egen del har brandrisken inneburit att jag valt bort Lithium i MC.

Kanske för jag varit med om ett fall själv. En kollegas bärbara dator börjar ca 10:00 på kontoret att ryka. Bara bära ut den på gården. För vi var ju på plats, arbetstid. Det blev elektronikåtervinningen.

Alla är inte vakna när det händer.

http://www.expressen.se/kvallsposten/brand-i-dator-dodade-fem-personer/

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_
9 minuter sedan, skrev jannejanne:

"Kontakta mig för rådgivning"

Ja, det är en ganska tvetydig stämpel. i bästa fall är det en ärlig typ som delar med sig av sin kunskap och gör att man slipper våra spekulationer (typ: Shimano använder redan Panasonics bästa celler. Det är bättre att köpa nytt batteri med 2 år garanti än att uppdatera ditt gamla ) Eller också är det en krämare som skall sälja sin lösning till varje pris. 

Samma sak med Ekonomi-rådgivare. Sparekonomer (t.ex Clas Hemberg) har ju visat vilka absurda summor en del av oss förlorar under en livstid genom att inte kolla över lån, pension och försäkringar någon gång per år (kan bli miljoner för en genomsnittsSvenne). Samtidigt vet man ju vilka skurkar en del "rådgivare" har varit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jannejanne
Postad (redigerade)
34 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

Ja, det är en ganska tvetydig stämpel. i bästa fall är det en ärlig typ som delar med sig av sin kunskap och gör att man slipper våra spekulationer (typ: Shimano använder redan Panasonics bästa celler. Det är bättre att köpa nytt batteri med 2 år garanti än att uppdatera ditt gamla ) Eller också är det en krämare som skall sälja sin lösning till varje pris. 

Samma sak med Ekonomi-rådgivare. Sparekonomer (t.ex Clas Hemberg) har ju visat vilka absurda summor en del av oss förlorar under en livstid genom att inte kolla över lån, pension och försäkringar någon gång per år (kan bli miljoner för en genomsnittsSvenne). Samtidigt vet man ju vilka skurkar en del "rådgivare" har varit.

Det kan också vara en ärlig människa som vet vad dom kan och vilka batteripack dom inte vill ta i pga av hopplös konstruktion.

Och då är det ju ganska onödigt kunden skickar batteripacket till honom.

Motsatsen är "Vi lagar din mobiltelefon medan du väntar."

Men underförstått om det går och vi har delar hemma.........rent skojeri alltså.

Jag kan misstänka att om detta är 1a firman av den här typen

att man har hur mycket som helst att göra

och ring för rådgivning är det enkla sättet tala om aktuell leveranstid.

Alla vill kanske inte vänta 5 veckor.

För andra är 5 veckor under vintern utan elcykeln inget problem.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
elisjo1016

Kanske lite utanför ämnet men intressant!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...