Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara för webben


Håge
 Share

Rekommendera Poster

Då jag ska spara bilder för att visa på webben ändrar jag storlek på dem i Photoshop Elements till 72 px/tum och cirka 2000x1500 px. Sedan ”sparar jag dem för webben” men har nu upptäckt att de därmed blir större än om jag bara hade sparat den förminskade bilden!

Vad gör egentligen ”Spara för webben” med bilden?

Håge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komprimering av bilder kan ge oförväntade resultat om man inte väljer rätt format/metod för vad det är för bild. Är det ett fotografi med mycket detaljer så är oftast jpg det bästa. Är det enklare bilder så kanske png är bättre. För riktigt enkla bilder, gif.

 

Jpg brukar också ge möjlighet att välja styrka på komprimering, så du labba lite beroende på vilken typ av bild du sparar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PNG är bättre för enklare illustrationer(vektorgrafik mm.  Ett foto blir oftast större i png än med  jpg 

Precis som Stormuffin skriver så har du också komprimeringsgrad som du kan laborera med. 

  • PNG – producerar bilder av högre kvalitet, men har också en större filstorlek. Skapades som ett felfritt bildformat, även om det också kan innebära förstöring.
  • JPEG – använder destruktiv och felfri optimering. Du kan justera kvalitetsnivån för en bra balans mellan kvalitet och filstorlek.
  • GIF – använder bara 256 färger. Det är det bästa valet för animerade bilder. Det använder bara felfri kompression.

Se även https://moderskeppet.se/live/sa-valjer-du-ratt-filformat-for-webben/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...