Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande från Telia


bengt 429
 Share

Go to solution Solved by bengt 429,

Rekommendera Poster

Sedan några veckor kan jag inte skicka mail till en av mina mailkontakter. Får en kryptisk felkod från  mailerdaemon@telia.com

Mailadressen är riktig, har använt den flera år, och enl mottagaren får han mail från andra.

Tänkte maila telia support, men det kan ju dröja dagar - veckor, om man öht får nåt svar.

Lägger frågan här först, eftersom det finns enormt med samlad kunskap här, och nån kanske upplevt samma sak.

Nej det började inte med nya datorn, utan det fanns där tidigare också.

Använder Win 10 mail, men felet ligger nog hos telia.

 

 

Telia.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telias chatt brukar fungera bra, även om det är viss kötid även där.

Har du någon annan Yahoo-kontakt som det fungerar bra att skicka till? Bara för att kunna utesluta något.

 

Eftersom du får felmeddelandet från Telia antar jag att du själv har en telia.com-adress?

Du kan använda googles server för utgående mail om du har ett google-konto.

Från mitt Thunderbird:

image.png.89e23fa8a47254e658531115011ce90f.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder en sparad kontaktadress när du skickar mejlet kan det vara bra att pröva med att skriva in mejladressen manuellt. Ibland händer det att det blir något fel på den sparade adressen, typ smyger in sig ett osynligt tecken, så att man behöver byta ut adressen.

 

Eller har du en stor bilaga till mejlet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Mikael63:

Har du någon annan Yahoo-kontakt som det fungerar bra att skicka till? Bara för att kunna utesluta något.

 

Eftersom du får felmeddelandet från Telia antar jag att du själv har en telia.com-adress?

 

Nej jag har ingen annan mailkontakt med yahoo.

Ja telia.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om du använder en sparad kontaktadress när du skickar mejlet kan det vara bra att pröva med att skriva in mejladressen manuellt. Ibland händer det att det blir något fel på den sparade adressen, typ smyger in sig ett osynligt tecken, så att man behöver byta ut adressen.

 

Eller har du en stor bilaga till mejlet?

 

Nej inga stora bilagor.

 

Ska testa att skriva in adressen manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
15 minuter sedan, skrev bengt 429:

Ska testa att skriva in adressen manuellt.

Tyvärr var han inte hemma nu, så han kunde inte kolla mailen.

 

Men han hade tydligen nu hittat nåt av mina senaste mail i papperskorgen?

Han är inte så hemma på datorteknik. Men kan det tyda på att inkorgen på servern är full.

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev bengt 429:

Men kan det tyda på att inkorgen på servern är full.

Japp, fullt på servern eller fel i mejladressen verkar vara de vanligaste orsakerna till "failed permanently" när man söker.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej @bengt 429

Eftersom jag har en yahoo.se e-postadress skickade jag nu själv ett meddelande till denna från Thunderbird där jag har min Tele2 e-postadress. Att göra detta är litet omständligt. För att Thunderbird ska öppnas måste jag först skriva in mitt Tele2 e-postlösenord. Detta lösenord måste jag sedan också skriva in för att meddelandet ska skickas.


Hursomhelst så kom mitt meddelande fram till mitt yahoo.se e-postkonto. Slutsatsen jag drar är att felet med ditt meddelande Bengt inte ligger hos yahoo.se.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Cecilia:

Japp, fullt på servern eller fel i mejladressen verkar vara de vanligaste orsakerna till "failed permanently" när man söker.

Han ska ta hjälp av nån med lite mer innanför pannbenet i morgon, och kolla upp hela hans mail.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Slutsatsen jag drar är att felet med ditt meddelande Bengt inte ligger hos yahoo.se.

Min vaga tanke var att det är Telia som "spärrar" post till Yahoo. Inte för att jag tror att så är fallet men som sagt bara för att kunna utesluta och söka vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-06 på 17:17, skrev bengt 429:

Han ska ta hjälp av nån med lite mer innanför pannbenet i morgon, och kolla upp hela hans mail.

 

Nu funkar mailen igen. Överfull inkorg var orsaken.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...