Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filhistorik, filer och versioner, m m


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Blev inspirerad av tråden "Dupliceras filer som ligger i flera bibliotek i filhistoriken?" och har kollat lite på programmet/funktionen. Undrar över ett par saker där någon i forumet kanske har ett svar, eller en förklaring.


Det finns inte många inställningar i Filhistorik (i alla fall så länge programmet inte aktiverats), men en av dem avser hur länge versioner behålls. Används "För alltid (standard)" kan det bli mycket data med tiden. Men om man väljer en begränsad tid, t ex 1 år, man har ett antal filer som inte redigerats det senaste året och så kraschar hårddisken med originalen efter drygt ett år - har de då raderats från backupen har man ju inga av dessa filer kvar någonstans. Det borde finnas någon regel som behåller minst en version oavsett hur gammal den är.
 

Ett syfte med säkerhetskopior är att återställa filer man av misstag raderat, eller få tillbaka en tidigare version av någon fil. Ett annat är att återställa en kraschad disk. För det senare vill man inte få tillbaka filer från backupen om de avsiktligt raderats från hårddisken. För att hantera det behöver backupen också information om vad som fanns på hårddisken vid ett antal tillfällen, "snapshots".


I Filhistorik går att välja hur ofta filer sparas, från var 10:e minut till "Varje dag". Inget konstigt med det, men hur förhåller sig detta till de "backup time periods" (se HowTo Geek) man kan välja bland. I artikeln från HowTo Geek finns ett exempel med tre tidsperioder. Kan de avse de manuellt startade "kompletta" backuper som jag uppfattar att man kan göra? Det kan rimligtvis inte skapas en "snapshot" av hela disken var 10:e minut, ifall det är det intervallet man valt.

https://www.howtogeek.com/74623/how-to-use-the-new-file-history-feature-in-windows-8/


I artikeln från Fossbytes kommenteras funktionen "Clean up versions", i den kan man välja att radera filer äldre än en angiven ålder - med undantag av "den senaste versionen". Där finns alltså det jag efterfrågade tidigare, men fungerar det också för den ständigt pågående hanteringen av att radera gamla filer?

https://fossbytes.com/how-to-backup-data-in-windows-10-using-file-history/


Några till artiklar.

https://www.pcworld.com/article/2974385/how-to-use-windows-10s-file-history-backup-feature.html

https://www.windowscentral.com/how-use-file-history-back-your-files


Har googlat en del för att hitta någon vettig information om Filhistorik. Inget direkt fel på informationen i de länkade artiklarna här ovanför, men de beskriver inte mycket mer än det man ändå ser när man startat Filhistorik. Hittar inga bra förklaringar till t ex det jag efterfrågat i inlägget, eller andra konsekvenser av de val man kan göra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-06 på 01:04, skrev ChristerE:

Det borde finnas någon regel som behåller minst en version oavsett hur gammal den är.

Som jag tolkar det så gör det det. Dvs att den senaste versionen - oavsett hur gammal den är - alltid sparas, se bilden nedan. Det som stör mig är att man inte verkar kunna ta bort alla versioner av ett dokument om man skulle vilja det utan att formatera om det media man använder som backup. 

 

638335925_Dumptilleforum.thumb.png.d8a21c65b00d4913101f79aa8099d487.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 timmar sedan, skrev Tomas E:

Som jag tolkar det så gör det det. Dvs att den senaste versionen - oavsett hur gammal den är - alltid sparas, se bilden nedan.

Jo, när man manuellt väljer att rensa versioner så tycks det fungera så. Som jag skrev om i mitt förra inlägg, se stycket om information från Fossbytes.


Men det jag undrar över är om den regeln också gäller för inställningen om hur länge versioner sparas (relevant när man väljer något annat än "För alltid"). Jag hittar i så fall inget som informerar om det. (Informationen för den manuella rensningen kan inte tas för givet gälla även detta.)

 

2101464705_2020-01-0713.11Filhistorikfilerochversionermm.JPG.a077143732c8e71f255f08db3c8087f8.JPG


Så undrar jag över beteendet "Alla ändrade filer och mappar tas också bort, t.ex. versioner som undantogs eller togs bort från biblioteken.", vid manuell rensning. Antingen fattar jag fel eller så tar den manuella rensningen också bort filer från backupen om de inte längre finns kvar på datorn. Så tycker inte jag att en backup ska fungera, det liknar ju mer att man synkroniserar datorns filer mot någon extern lagring, vilket ju är något annat.
 

Redigerad av ChristerE
ändrade en konstig formulering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-01-07 på 21:12, skrev ChristerE:

Jo, när man manuellt väljer att rensa versioner så tycks det fungera så. Som jag skrev om i mitt förra inlägg, se stycket om information från Fossbytes.

Aha, jag läste inte hela inlägget.

 

Annars håller jag med om att det är otydliga formuleringar. Svårt att veta vad de menar, jag tror enda sättet är att själv testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har nu problem med att enheten med Filhistorik är full, kom en varning.

När det gäller det viktigaste för mig, som är foton, vill jag alltid spara originalet och åtminstone den senast behandlade versionen. Men hur gör man då? Vet någon vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...