Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Torparen

LÖST Minnet fullt?

Rekommendera Poster

Torparen
7 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Ett tips till dig Torparen

Vänsterklicka på Start (den vita windowsflaggan). Skrolla ner till bokstaven P. Högerklicka på Paint 3D.

1530499121_PaintfstpStart.png.3ab4d125b90a378c33ee12f123848049.png
(Vänster)klicka på Fäst på Start. Då får du Paint lättåtkomligt i Aktivitetsfältet. Om du tittar allra längst ner på min tidigare skärmbild (som jag postade för ca 17 timmar sedan) så ser du att jag har gjort så. På så sätt hittar jag enkelt Paint och kan klicka på programmet när jag behöver använda det.

Våra datorer är tydligen olika då jag klickar på start har jag ingen möjlighet att skrolla ner ser ej heller någon bokstav P. Har två symboler neråt av/ på samt inställningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hanse

Om du har 3 streck längst upp till vänster klicka på dom

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
3 minuter sedan, skrev Hanse:

Om du har 3 streck längst upp till vänster klicka på dom

HANS

3 grova streck Huvudmeny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hanse
1 minut sedan, skrev Torparen:

3 grova streck Huvudmeny.

När du klickar startknappen nere till vänster

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
5 minuter sedan, skrev Hanse:

När du klickar startknappen nere till vänster

HANS

inga streck inställningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Mycket underligt att du inte har programmen i bokstavsordning i Startmenyn, Torparen. Så har jag alltid haft i Windows 10 utan att jag behövt fixa till något själv.

2001410435_W10Mestanvnda.png.019ffc1d93f166184f2af9c92513171f.png

De tre strecken överst hos mig visar vilka appar jag använder mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

För att inte fördjupa oss för mycket i din start-meny, Torparen. Kan du starta program på något annat sätt, t ex klicka på förstoringsglaset och söka efter Paint 3D?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
19 minuter sedan, skrev Cecilia:

För att inte fördjupa oss för mycket i din start-meny, Torparen. Kan du starta program på något annat sätt, t ex klicka på förstoringsglaset och söka efter Paint 3D?

Jag har gjort en återstart, just nu funkar allt fast lite trögt. Men Cecilia nu är jag trött och less så föreslår att vi tar rast, är det OK?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Naturligtvis, i morgon kommer jag att vara rätt upptagen och inte ha så stora möjligheter att svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
WindowsPro
Postad (redigerade)
På 2020-01-05 på 17:15, skrev Torparen:

Har en bärbar Lenovo G50. I bland då jag skall öppna vissa filer får jag besked går ej minnet fullt. Då datorn varit stängd så tar det onormalt lång tid att öppna ex mail.

Hur kan jag gå in och kika på minnet och hårddisken, och ev rensa bort skräpfiler.?

Det är inte så att du behöver utöka växlingsfilen?

I så fall gör du så här:

1. Öppna System genom att gå in i kontroll panelen, Välj: system.
  2. Klicka på Avancerade systeminställningar
    Administratörsbehörighet krävs
    i den vänstra rutan. Om du uppmanas ange ett administratörslösenord eller bekräfta gör du det.
  3. Klicka på Inställningar under Prestanda på fliken Avancerat.
  4. Klicka på fliken Avancerat och sedan på Ändra under Virtuellt minne.
  5. Avmarkera kryssrutan Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet.
  6. Klicka på den enhet som innehåller växlingsfilen som du vill ändra under Enhet [volymetikett].
  7. Klicka på Anpassad storlek, ange en ny storlek i megabyte i rutan Ursprunglig storlek (MB) eller Maximal storlek (MB), klicka på Ange och klicka sedan på OK.
    Och min rekommendation är att du skriver in 5120 (MB) i BÅDE initial och maximal storlek..
    När du klickat OK, så föreslår jag att du
    1: Loggar ut (högerklicka på startmenyn, välj: stäng av eller logga ut följt av logga ut!
    2: Klicka på låsskärmen (så du ser ikonen för avstängning nere till höger), HÅLL NED SHIFT-tangenten medan du klickar på Stäng av.. Vänta tills skärm är svart och datorn är helt tyst.. Sedan startar du upp datorn igen..
    Sedan tror jag att problemen är lösta.. 
Redigerad av WindowsPro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen
3 timmar sedan, skrev WindowsPro:

Det är inte så att du behöver utöka växlingsfilen?

I så fall gör du så här:

1. Öppna System genom att gå in i kontroll panelen, Välj: system.
  2. Klicka på Avancerade systeminställningar
    Administratörsbehörighet krävs
    i den vänstra rutan. Om du uppmanas ange ett administratörslösenord eller bekräfta gör du det.
  3. Klicka på Inställningar under Prestanda på fliken Avancerat.
  4. Klicka på fliken Avancerat och sedan på Ändra under Virtuellt minne.
  5. Avmarkera kryssrutan Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet.
  6. Klicka på den enhet som innehåller växlingsfilen som du vill ändra under Enhet [volymetikett].
  7. Klicka på Anpassad storlek, ange en ny storlek i megabyte i rutan Ursprunglig storlek (MB) eller Maximal storlek (MB), klicka på Ange och klicka sedan på OK.
    Och min rekommendation är att du skriver in 5120 (MB) i BÅDE initial och maximal storlek..
    När du klickat OK, så föreslår jag att du
    1: Loggar ut (högerklicka på startmenyn, välj: stäng av eller logga ut följt av logga ut!
    2: Klicka på låsskärmen (så du ser ikonen för avstängning nere till höger), HÅLL NED SHIFT-tangenten medan du klickar på Stäng av.. Vänta tills skärm är svart och datorn är helt tyst.. Sedan startar du upp datorn igen..
    Sedan tror jag att problemen är lösta.. 

Tack för ditt omfattande arbete i syfte att hjälpa mig.

Nu är det så att en Windows support har varit in i datorn och bl.a. gjort en återställning. Nu funkar den som den ska.

Hälsningar

Lennart 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...