Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rädda bildfiler från kraschad HD från Imac i W10Pro


Akkis
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Har en Imac där hårddisken kraschade för en tid sedan, ersatt den trasiga mekaniska WD disken med en SSD. Den mekaniska disken är kopplad till min PC via USB med SATA-anslutningskabel under Windows 10 Pro.

Trots att jag startat diskhantering som Admin lyckas jag inte tilldela disken en enhetsbeteckning, den framträder dock under diskhantering som disk 6, men sedan är det stopp. Några tips om hur man kommer vidare?

Finns det något bra Freeware-program som kan rädda mina bildfiler? Jag har installerat "Recuva" men det kräver en enhetsbeteckning för att jag skall kunna komma vidare. Bilägger bild från Diskhanteringen.

Åke

 

Skärmklipp3.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Windows och OSX använder inte samma typ av filsystem och WIndows kan inte läsa dessa, men det finns en del program som gör det möjligt. Sen efter att du kan läsa disken kan du testa med olika filräddningsprogram. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant program detta. Gjorde ett test.

Plockade fram ett USB-minne som utan att överdriva har formaterats till olika filformat säkerligen 10 gånger.

Denna gång formaterade jag det till HFS+ (Som IMacen använder)

Jag kopierade in en videofil och en bildfil. Raderade sedan bildfilen för att se om Photorec kunde återställa den.

Jag skapar även en mapp som heter photorectest dit jag vill spara de "räddade" filerna.

Startar programmet och gör val enligt bilder nedan:

 

20200103125507.png.510988e62839d93c9f7ea1485285ce19.png

 

20200103125607.png.50d18394fcb1e6bdd5c477e3e3e5c7ba.png

 

20200103125636.png.03649d71a277983195167bec8650c9ce.png

 

Här den skapade mappen

20200103125838.png.2ed0f32a64e7b96d3ff7b867e0d05ca2.png

 

Väljer C och ser att det är betydligt fler filer än mina två nyss inkopierade som återställs.

Detta alltså efter flera omformateringar.

 

20200103130256.png.a0ff1f522c69ebddd741e0b8763e1063.png

 

Filerna sparas dock med annat namn, videofilen som heter vokoscreen-2019-04-16_21-07-39.mkv heter efter räddningen f0020736.mkv och min bildfil heter f0023536.png

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael,,

jag ska testa Photorec. Att tilldela disk 6 en enhetsbokstav verkar inte möjligt men kanske Photorec kan läsa den ändå.

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev Akkis:

men kanske Photorec kan läsa den ändå.

Ja, den bryr sig inte om dessa bokstäver som Windows gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du kan prova köra någon Linuxversion från DVD eller USB-sticka i "testläge" på din dator och se om du kan hitta dina bildfiler. Kan du se dem bör du kunna kopiera dessa till lämplig mapp på din "windowsdisk" på datorn.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, nu blev det ”svårt”-kan inget om Linux men förmodar att man kan ladda ner det som ett op-system gratis och starta datorn från USBn? Ska jag ställa om nåt i BIOS?

eller hur?

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaris tips funkar bra om disken inte kraschat mer är att IMacen inte startar då Linux kan läsa Mac,ens filformat.

Är disken "mer" kraschad - men ändå inte fysiskt - behövs kanske program som Photorec.

 

Ja man laddar hem en ISO med någon Linux-dist, förslagsvis Mint;), och lägger över det på ett USB-minne med program som Rufus eller Etcher.

Ja, man kan behöva ändra Boot-ordning i Bios/UEFI.

 

Tillägg:

Lagt in länkar

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har nu skapat ett USB med senaste Linux version, men begriper mig inte på hur jag ändrar startordningen i Bios på min Dell 8900 med Windows 10 pro...känner inte igen inställning alternativen alls.

Menyn över Bios är kryptisk, tidigare såg man de olika enhetsalternativen och startordning, nu snackas om UEFI och allt möjligt annat. Lost faktiskt, nån som vet?

Åke

Redigerad av Akkis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-01-03 på 20:28, skrev Mikael63:

Är disken "mer" kraschad - men ändå inte fysiskt - behövs kanske program som Photorec.

Ja, det blev lösningen för @Akkis, vi har hanterat detta via PM.

Linux såg disken/partitionen men som tom.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...