Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Forsberg

Delning av partition

Rekommendera Poster

Forsberg

Hej

Jag har för mig att jag har läst i PC för alla att man kan dela upp en partition som har ett innehåll.

Jag har nu två partitioner i vår bärbara. På den ena finns Windows 10 och övriga program samt det som är sparat.

I den andra ligger installationsfilerna för Win 10 som reserv.

Det är denna partition som jag vill dela upp för att få en tredje där jag vill installera XP för att kunna använda vår fullt fungerande, men för gamla skrivare samt några äldre program som inte går att köra i Win 10.

Kan någon förklara hur jag gör eller tala om i vilket nummer av tidningen som jag kan läsa om det?

God fortsåttning på 2020

Hasse Forsberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
vertpre

Det är ingen bra idé att göra det du vill.

Vad jag förstår har du en hårddisk med två partitioner. Att göra en ny partition är inga problem men du kommer att få problem med datorn om du installerar ett äldre Windows efter ett nyare på samma disk även om det är på en annan partition. Det har med startfilerna att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Till det kan det tilläggas att det är inte säkert att XP fungerar i en nyare dator eftersom det kan saknas väsentliga drivrutiner för grafikkort, nätverkskort, processor osv.

Ett förslag är att köra XP i en virtuell maskin typ Virtualbox för då blir hårdvaran isolerad från XP.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

4 timmar sedan, skrev Forsberg:

vår fullt fungerande, men för gamla skrivare

Okej, skrivaren fungerar i XP men inte i W10.

För att ha nytta av det behöver man då använda program i XP för utskrift, men det kanske var tanken?

4 timmar sedan, skrev Forsberg:

några äldre program som inte går att köra i Win 10

Jag har ett program som inte fungerar ens i Windows 7 men som faktiskt fungerar i Linux, under/via Wine.

Det skulle vara ett alternativ om än omständligt och det är inte säkert att dina program fungerar så.

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ett förslag är att köra XP i en virtuell maskin typ Virtualbox för då blir hårdvaran isolerad från XP.

Ja, absolut bäst sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Forsberg
19 timmar sedan, skrev Cecilia:

Till det kan det tilläggas att det är inte säkert att XP fungerar i en nyare dator eftersom det kan saknas väsentliga drivrutiner för grafikkort, nätverkskort, processor osv.

Tack för ditt förslag, men det verkar komplicerat. Hur gör man för att skapa denna virituella maskin?

Mvh

Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Ja, det är rätt komplicerat.

Om det är Windows 10 Pro så verkar detta rätt lätt att följa: https://www.tenforums.com/tutorials/135551-hyper-v-add-windows-xp-mode-virtual-machine-windows-10-a.html

Här finns en guide för hur man installerar Windows 10 i VirtualBox: https://www.tenforums.com/tutorials/135551-hyper-v-add-windows-xp-mode-virtual-machine-windows-10-a.html

Principen är samma även för gamla Windows-versioner, men XP behöver t e x inte lika mycket RAM-minne.

För virtuell XP-maskin i dator med Windows 8: https://www.pcworld.com/article/2139983/compatibility-with-security-how-to-run-windows-xp-in-a-virtual-machine.html

Sen finns här i forumet guider för att göra motsvarande i programmet VMWare i stället för i VirtualBox men eftersom de är gamla så vet jag inte hur väl de stämmer med senaste versionen av VMWare.

https://eforum.idg.se/topic/334120-guide-hämta-och-installera-gratis-vmware-player/

https://eforum.idg.se/topic/338048-guide-hur-man-kör-en-vmware-maskin/

https://eforum.idg.se/topic/334087-guide-installera-och-köra-windows-8-virtuellt/

Uppdaterad guide men på engelska: https://www.tenforums.com/tutorials/8135-install-windows-10-virtual-machine-vmware-player.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Jag använder Virtualbox (och nu i ett par dagar väldigt intensivt) och tycker det är lätt att använda det, att skapa nya virtuella maskiner.

Jag ska se om jag hittar en "färdig" virtuell maskin med Windows XP, laglig sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag ska se om jag hittar en "färdig" virtuell maskin med Windows XP, laglig sådan.

Denna metod fungerar bra:

https://www.makeuseof.com/tag/download-windows-xp-for-free-and-legally-straight-from-microsoft-si/

(Det är Microsoft själva som tillhandahåller den fil som behövs för detta)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Forsberg

Hej Cecilia och Mikael

God fortsättning och tack för era tips.

Jag ska prova det "färdiga" förslaget när jag har repat mej från min förkylning som har däckat mej några dagar.

Mvh

Hasse Forsberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Bara att höra av sig här om det behövs hjälp!

OBS! Sidan jag länkar till är lite lurig då den visar en bild, en skärmdump, från Microsofts sida och man kan alltså inte klicka på den, utan man måste göra som det står och klicka på länken till Microsoft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Forsberg
På 2020-01-06 på 12:31, skrev Mikael63:

Bara att höra av sig här om det behövs hjälp!

OBS! Sidan jag länkar till är lite lurig då den visar en bild, en skärmdump, från Microsofts sida och man kan alltså inte klicka på den, utan man måste göra som det står och klicka på länken till Microsoft.

Hej Mikael

Det har kommit en del saker emellan som gjort att jag inte har haft tid med att försöka att få till "Virtual Machine". Nu har jag dock installerat den enligt ditt råd och även ladat ner en Windoskopia, men när jag försöker att installera den så får jag ett meddelande att den bara går att installera i Win7.

Det verkar som att jag inte får till sambandet mellan Oracle och WinXP.

Har du lust att hjälpa mej?

Mvh

Hasse Forsberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, skrev Forsberg:

att installera den så får jag ett meddelande att den bara går att installera i Win7.

Förstår inte?

Vad är "den"?

För att vi inte ska springa om varandra - hur långt i guiden kommer du?

Guiden anger flera åtgärder:

A) Först ska man installera Virtualbox och det finns en länk för detta.

B ) Sedan ska man installera ett verktyg som kan hantera zip-filer och de föreslår 7-Zip men har man Winzip eller Winrar eller Total Commander osv. som hanterar .cab så behöver man inte ladda ner ytterligare ett verktyg.

(jag tror man kan döpa om .cab till .zip så kan även Windows egen explorer hantera detta)

C) Därefter ladda hem en fil från Microsoft.

D) Guiden fortsätter sedan att beskriva hur man ska göra med den filen.

E) Därefter är det dags att skapa den virtuella maskinen.

F) Sedan fixa inställningar för den virtuella maskinen och därefter..

G) Starta den.

Redigerad av Mikael63
den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Forsberg

Hej igen och tack för ditt snabba svar.

Jag trodde att jag hade laddat ner Windows XP, som jag kallar den, men det har jag tydligen inte gjort eftersom jag aldrig har blivit uppmanad att hantera någon zip-fil.

Nu ska jag iväg på ett möte ikväll, men jag får försöka i morgon kväll. Det verkar krångligt, men jag meddelar dej hur det går.

Mvh

Hasse Forsberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
På 2020-02-04 på 16:14, skrev Forsberg:

Det verkar krångligt

Ja, det kan verka så men det är bara många steg att göra.

A & B är ju "engångsgrejor" om man inte redan har dem installerade. Inte konstigare än att du ska installera en mediaspelare för att sedan kunna se på film.

C är som att ladda hem vilken fil som helst från nätet. (jag tog hem den svenska versionen)

D är lite special eftersom filen är tänkt att användas på annat sätt men man plockar liksom ut godbiten och använder sedan bara den.

F Under "Step 3, stycket Windows XP Virtual Machine Network Settings kan du troligtvis hoppa över helt.

Jag har aldrig behövt ändra några nätverksinställningar får virtuella maskiner.

Ev. krångel kan komma sedan när du ska fixa delade mappar, men det löser vi då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Forsberg

Hej igen

Jag såg att du undrade om mitt problem hade avstannat.

Jag har fortfarande inte hunnit att fullborda the Vitual Machine.

Jag försökte för ett tag sedan och kom en bit längre, till att jag skulle lägga in XP.

Jag har ju inte laddat ner den filen som jag skulle gjort, men kan jag inte köra in den version som jag har på skiva?

Mvh

Hasse Forsberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, skrev Forsberg:

men kan jag inte köra in den version som jag har på skiva?

Jovisst!

Fast då blir det ett annat förfarande..

Ska försöka beskriva hur.

Hittade denna:

https://www.sysnettechsolutions.com/en/install-windows-xp-virtualbox-windows-10/

Step 9 / Step 10 blir annorlunda, där ska du välja din fysiska DVD-läsare typ "Host drive D" eller vad den har för enhetsbeteckning hos dig.

ÅH! Det blir ju dessutom den skillnaden att du måste installera XP, den förra guiden avsåg en färdig maskin.

Redigerad av Mikael63
Hittat färdig guide + installation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...