Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tomas E

LÖST Dupliceras filer som ligger i flera bibliotek i filhistoriken?

Rekommendera Poster

Tomas E

Upptäckte att jag har ett antal mappar som ligger i flera bibliotek. Dupliceras dessa i filhistoriken, dvs blir det dubbletter? Tror inte att det är så, men hur förhåller det sig egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
.M

Jag är inte säker på att filhistoriken håller reda på dubbletter. Den håller reda på om en fil har ändrats eller ej, men jag är osäker på om den håller reda på dubbletter.

Om du letar lite så kommer du nog hitta en mapp som heter FileHistory och den kan du själv bläddra i. Där har du alla kopior filhistoriken gjort och du kan se om du upplever att den tagit kopior på alla dina dubbletter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Om du menar att att filerna finns i en enda fysisk mapp men syns i flera bibliotek så bryr sig inte filhistorik om biblioteken utan endast om de fysiska mapparna. Bibliotek är ju bara ett sätt att som användare att organisera sina filer och mappar.

https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows-10/sa-anvander-du-bibliotek-i-windows-10

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4039995/windows-10-folder-suggestions

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E
7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Om du menar att att filerna finns i en enda fysisk mapp men syns i flera bibliotek så bryr sig inte filhistorik om biblioteken utan endast om de fysiska mapparna.

Jo det är så jag menar, att det borde vara möjligt att ha samma mappar/filer i olika bibliotek utan att de för den skull blir duplicerade till filhistoriken när den börjar leta efter bibliotek att kopiera. Dvs så att man inte - även om man bara har en kopia av en fil på hårddisken - får lika många kopior av filen i säkerhetskopian som man har bibliotek i vilka den specifika filen syns i.

Får kolla länkarna sen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
13 timmar sedan, skrev Tomas E:

utan att de för den skull blir duplicerade till filhistoriken när den börjar leta efter bibliotek att kopiera.

Filhistoriken letar inte efter bibliotek utan det går i mappträdet från C:\ och neråt, undermapp efter undermapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E
7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Filhistoriken letar inte efter bibliotek utan det går i mappträdet från C:\ och neråt, undermapp efter undermapp.

Filhistoriken säkerhetskopierar inte filer och mappar om de inte tillhör ett bibliotek. Du tänker inte på när man gör en säkerhetskopia av systemavbilningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
1 timme sedan, skrev Tomas E:

Filhistoriken säkerhetskopierar inte filer och mappar om de inte tillhör ett bibliotek.

Varför skulle det var så? Har du någon källa för det påståendet?

Du tänker inte på när man gör en säkerhetskopia av systemavbilningen?

En sådan kan väl hanteras som vilken filkopiering som helst (ifall man inte har någon automatik även för detta). Vad är det du avser här, egentligen? Du kanske menar att göra en systemavbildning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
2 timmar sedan, skrev Tomas E:

Filhistoriken säkerhetskopierar inte filer och mappar om de inte tillhör ett bibliotek. Du tänker inte på när man gör en säkerhetskopia av systemavbilningen?

Så här ser det ut i inställningarna hos mig (jag använder inte Filhistorik):

Skärmklipp.PNG

Så jag håller inte med.

Och så här lägger man till godtycklig mapp: https://www.windowscentral.com/how-use-file-history-back-your-files#back

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E
Postad (redigerade)
På 2020-01-04 på 19:06, skrev ChristerE:

Varför skulle det var så? Har du någon källa för det påståendet?

Vad är det du avser här, egentligen? Du kanske menar att göra en systemavbildning?

Jag var lite otydlig. Jag menade att filer och mappar som man skapar själv och som inte ligger i någon av dessa ställen inte kopieras.

335317069_dump2tilleforum.png.5ac804b5af8533b8c6e60b949b40b500.png 

Dvs om du t ex skapar en mapp på \D: och inte lägger till den i ett befintligt bibliotek eller skapar ett nytt som du lägger den i så kommer den inte att tas med i filhistoriken. Det är ju som synes bara filer från Bibliotek, Skrivbord, Kontakter och Favoriter som kopieras.

Det kallas säkerhetskopia av systemavbildning. Det tycker jag också låter som ett konstigt uttryck men så står det i kontrollpanelen. Det låter som att man gör en kopia av kopian så att säga.

1769924512_Dumptilleforum.png.9f543c1852a5334ceb7a8e4e9d21c1ec.png

På 2020-01-04 på 19:55, skrev Cecilia:

Så här ser det ut i inställningarna hos mig (jag använder inte Filhistorik):

Skärmklipp.PNG

Så jag håller inte med.

Och så här lägger man till godtycklig mapp: https://www.windowscentral.com/how-use-file-history-back-your-files#back

Det är inte min erfarenhet om jag minns rätt. Jag har bestämt för mig att jag lade till enskilda mappar i inställningarna, men sen när jag skulle leta efter nåt i det här fönstret

image.png.318678ce2d47389e9d67d03669fe622f.png

så hittade jag inte de mappar jag lagt till, trots att de syntes i inställningarna. Efter att jag t ex skapat ett bibliotek som heter Program och lagt FreeOffice i detta så fick jag med det till filhistoriken då det inte låg i den vanliga programmappen på \C: utan på \D: . Se även det jag skrev ovanför till ChristerE om detta. Det verkar som om Kontrollpanelen är överordnad Inställningar i det här fallet, och i andra fall också har jag för mig. Har även för mig att filer som ligger i mappar på \C: automatiskt kopplas till något av Windows egna bibliotek och att det är därför som  filer och mappar man skapar på den skivan alltid tas med i filhistoriken.

Redigerad av Tomas E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE

Jag var lite otydlig. Jag menade att filer och mappar som man skapar själv och som inte ligger i någon av dessa ställen inte kopieras.

Tycker inte du var otydlig, det var så jag förstod det.

Det är ju som synes bara filer från Bibliotek, Skrivbord, Kontakter och Favoriter som kopieras.

Jo, men det är ju standardinställningen. Det går väl att lägga till egna val, och ta bort förinställningar. Märkligt om man måste använda Bibliotek för att det ska fungera.

Jag skapade nyss en ny tråd om Filhistorik. I en av artiklarna jag länkade till står det:
"NOTE: In Windows 8, you do not have the option to add folders from File History–instead, you must add folders to a Library in order for them to be included."
https://www.howtogeek.com/74623/how-to-use-the-new-file-history-feature-in-windows-8/

Så du har lite rätt, men det var alltså i Windows 8.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E
10 timmar sedan, skrev ChristerE:

Tycker inte du var otydlig, det var så jag förstod det.

Jo, men det är ju standardinställningen. Det går väl att lägga till egna val, och ta bort förinställningar. Märkligt om man måste använda Bibliotek för att det ska fungera.

Jag skapade nyss en ny tråd om Filhistorik. I en av artiklarna jag länkade till står det:
"NOTE: In Windows 8, you do not have the option to add folders from File History–instead, you must add folders to a Library in order for them to be included."
https://www.howtogeek.com/74623/how-to-use-the-new-file-history-feature-in-windows-8/

Så du har lite rätt, men det var alltså i Windows 8.

Men jag har ju Windows 10 och jag råkade ut för samma  problem och var tvungen att göra på samma sätt...

Hur gör man i så fall för att ändra förinställningarna i Kontrollpanelen och så att det tydligt framgår vad som tas med där? Det verkar krävas rejäla tag med program typ registereditorn för att göra såna ändringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E
2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är i alla fall så här det brukar fungera: https://www.tenforums.com/tutorials/55259-add-remove-folders-file-history-windows-10-a.html

Sen kan det ju vara något special med Windows i din dator eller att det var så länge sen du prövade att funktionen på den tiden var mer lik hur det fungerar i Windows 8.

M a o måste det ha skett en förändring nån gång under hösten eller så. Nåja, eftersom jag använder bibliotek och lägger allt i dem behöver jag inte lägga till några enskilda mappar längre. 

Det är nog i alla fall som jag trodde beträffande ämnesrubriken, att filerna inte dupliceras. Det vore ologiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Du kanske uppdaterade med en ny version av Windows 10 under hösten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E
10 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du kanske uppdaterade med en ny version av Windows 10 under hösten?

Ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...