Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera eller helst länka värden från Excel till Word tabell utan att förstöra formatering


Wot-do
 Share

Rekommendera Poster

Hej jag har följande problem:

Jag har en rapport i Word som innehåller tabeller som ska se ut på ett särskilt sätt (layoutmässigt, marginaler, typsnitt, storlek etc). Jag har siffrorna som underlag i en egen excelfil och vill kopiera eller helst länka dessa till min excelfil men jag vill att formatet ska vara oförändrat i word rapporten. Det jag har lyckats med är att kopiera in det som värden och hämtat format ifrån en annan tabell.

Börjar jag om helt från början att kopierar ifrån excel till word och gör tabellen länkad verkar det funka bra men nu finns det en mall som ser ut på ett särskilt sätt som jag skulle vilja använda.

Tacksam för er input

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova gör en koppling av dokument. Så som man gör vid brevutskick och hämtar adresser från excel till Word. Fälten kan ju innehålla dina värden och inte nödvändigtvis adresser. 
Värderna går att ändra i Word och uppdateras då i excelfilen. Layouten kan se ut hur som helst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Polken tack för tipset, hade varit smidigt om det fanns en annan lösning då det är väldigt många tabeller som ska kopplas så innebär det mycket jobb att göra det som du nämner

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera tabeller i Excel, gå till Word, klistra in special, länk. testa bild, excel-objekt och liknande. 

Det verkar dock bugga och jag tror det är bäst att alltid öppna Excel-filen först när man senare ska redigera Word-dokumentet. Länkarna verkar tappas annars.

Kanske beror på något i min dator, kanske att jag har dokumentet sparade via One-drive, för det borde fungera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev polken:

Värderna går att ändra i Word och uppdateras då i excelfilen.

Det är väl det omvända som Ts vill?

 

27 minuter sedan, skrev Wot-do:

då det är väldigt många tabeller som ska kopplas så innebär det mycket jobb

Någonstans måste du ju berätta vad som ska visas på respektive ställe i din rapport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på mitt inlägg ovan.

Excel-filen som länkas på det vis jag beskriver ovan bör inte ligga i mapp som är mappad till onedrive, då fungerar det inte. Om den ligger på annan plats på hårddisken fungerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det är väl det omvända som Ts vill?

Spelar ingen roll, det synkar åt båda hållen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Wot-do:

Hej Polken tack för tipset, hade varit smidigt om det fanns en annan lösning då det är väldigt många tabeller som ska kopplas så innebär det mycket jobb att göra det som du nämner

 

 

Nu vet vi än så länge väldigt lite om dina tabeller men spelar ingen roll om tabellerna är tusentals om Layouten i Word är densamma. Berätta mer om dina tabeller och hur du vill att datat presenteras. 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej polken tyvärr ser tabellerna inte likadana ut. För att ge er en bild kan ni tänka er en månadsrapport som innehåller ca 20 tabeller med information ifrån olika tabeller som är utspridda i olika flikar i en excelfil. Så funderar just nu på om jag ska skapa en ny rapport och göra länkar dock får jag lite annorlunda bredd och storlek på tabellerna mot de jag hade tidigare men skulle helst vilja att de ser exakt likadana ut.  Försökte använda format pennan och kopiera format från de befintliga tabellerna till de nya (länkade) och verkar funka för typsnitt men inte storleken på tabellen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...