Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern HD syns plötsligt inte


MatsLo
 Share

Rekommendera Poster

Hej 

Jag har en W10 dator med 2st interna diskar en SSD och en HD. I en  av USB portarna har jag haft en 3T HD (Seagate) kopplad den är fylld till ca 70% med främst fotografier. Detta har funkat utan problem senaste månaderna men plötsligt så strular det. Den externa disken syns inte i Utforskaren.

 

När jag går in på enhetshanteraren och vidare ner till Diskenheter så syns alla 3 diskarna och om jag klickar på Seagatedisken så står det " Den här enheten fungerar korrekt" Öppnar jag fliken Volymer så är alla värden somt tex kapacitet mm markerade med ett  - , dvs finns inte en siffra i något fält.

 

Jag har stängt av datorn, dragit ut nätsladden, väntat och provat att starta med HD ikopplad och urkopplad i olika USB kontakter med samma resultat. Det är inga problem at sätta in ett USB minne i portarna, detta hittar datorn direkt. Jag har även kopplat in HD i en annan dator där fick jag inte heller upp HD.....

 

HDn är backuppad till kanske 90% men de resterande 10% är det inte och jag är MYCKET angelägen att komma åt detta. Är det något SW fel?inställning som har strulat? eller är det en diskkrash som inträffat? Kan man då lämna in HD på "verkstad" och ev få den "Lagad"

 

Tacksam för all hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du komma åt att utläsa vilket filsystem som anges för disken?

Den kan ha blivit/fått formatet RAW.

 

Mjukvara från AOMEI fixar det och kanske även MiniTool.

 

https://www.aomeitech.com/aomei-partition-assistant.html

 

https://www.minitool.com/partition-manager/

 

Tillägg:

Det är ju alltid bäst att klona disken innan man laborerar men då gäller det att ha en annan 3 TB till övers också...

 

Mera tillägg:

Med programmet TestDisk kan du kopiera undan de data du behöver

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

 

 

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen även om jag inte riktigt förstår vad och hur jag skall göra. Hur vet man vilket filsystem som anges för disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram Diskhanteraren (i Windows 10 högerklicka på Start/Windows-knappen för att se det) och ta en skärmbild som du bifogar i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen även om jag inte riktigt förstår vad och hur jag skall göra. Hur vet man vilket filsystem som anges för disken?

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Diskhanteraren syns bara dina två interna diskar/SSD väl?

Vad är det som är den externa i Enhetshanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

I Diskhanteraren syns bara dina två interna diskar/SSD väl?

Vad är det som är den externa i Enhetshanteraren?

Ja det är det väl? har en SSD på 500 GB  och en HD på 2 TB

Det är den i mitten, Seagate expansion....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är två saker som inte stämmer.

 

Seagate disken borde finnas med i Diskhantering, men det gör den inte.

I Enhetshanteraren står den som SCSI disk, vilket är fel då det är en USB disk du har.

 

Börja med att ladda ner gratisversionen av något av programmen Mikael63 har nämnt eller EaseUS Partition Master. Dessa program ska kunna hitta disken och då kan du se vilket filsystem disken har. 

 

1 timme sedan, skrev MatsLo:

Öppnar jag fliken Volymer så är alla värden somt tex kapacitet mm markerade med ett  - , dvs finns inte en siffra i något fält.

Det är normalt. Du behöver klicka på "FYLL" för att se siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev vertpre:

Det är två saker som inte stämmer.

 

Seagate disken borde finnas med i Diskhantering, men det gör den inte.

I Enhetshanteraren står den som SCSI disk, vilket är fel då det är en USB disk du har.

 

Börja med att ladda ner gratisversionen av något av programmen Mikael63 har nämnt eller EaseUS Partition Master. Dessa program ska kunna hitta disken och då kan du se vilket filsystem disken har. 

 

Det är normalt. Du behöver klicka på "FYLL" för att se siffror.

image.thumb.png.81ba8f6e85f01e624cf380219d566970.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har din externa hårddisk någon enhetsbokstav som du kan se i

diskhantering, annars får du lägga till det, utan enhetsbokstav

syns inte disken

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser inte bra ut :( Det du skulle kunna pröva med är att ta ut själva hårddisken ur kabinettet och ansluta den internt inne i datorn, i ett annat kabinett eller med en adapter. Detta för att kolla om det är hårddisken som har kraschat eller om det är elektroniken i kabinettet som har gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det där ser inte bra ut :( Det du skulle kunna pröva med är att ta ut själva hårddisken ur kabinettet och ansluta den internt inne i datorn, i ett annat kabinett eller med en adapter. Detta för att kolla om det är hårddisken som har kraschat eller om det är elektroniken i kabinettet som har gått sönder.

Ojdå, inte bra

HD är i en låda av plast utan skruvar, så då blir man tvungen att bända sönder plasten.... och att sätta in den idatorn vet jag inte om jag vill/kan/vågar gör.

 

Vad jag kan tillägga är att kontrollampan lyser på HDn samt att den låter svagt, dvs det verkar som om disken snurrar inne i lådan.

 

Andra kabinett har jag iofs hemma. Vet du eller någon annan här om det finns firmor som åtager sig att fixa/återställa det som finns på HDn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det bara låter som vanligt är positivt, det vore värre om det hade börjat komma skrapljud eller klickanden.

 

Det finns företag som håller på med filräddning från kraschade diskar, men det kostar många tusen kronor. Ibas är det mest kända och polisen brukar (åtminstone brukade) använda.

 

Men vänta lite och se om någon har erfarenhet av programmet du laddade ner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var många år sedan AOMEI räddade innehållet i en disk nu, men till att börja med måste rätt disk markeras, nu är det enligt bilden systemdisken som är markerad.

 

Sedan finns valet "Recovery Partition Wizard" som man kan starta, kanske kan den berätta mer?

Men det finns en knapp med "Properties" som också kanske berättar status på disken.

Det är riskfritt att klicka så länge man inte väljer "Apply" längst upp till vänster, eller något "verkställ" i slutet av en guide.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det var många år sedan AOMEI räddade innehållet i en disk nu, men till att börja med måste rätt disk markeras, nu är det enligt bilden systemdisken som är markerad.

 

Sedan finns valet "Recovery Partition Wizard" som man kan starta, kanske kan den berätta mer?

Men det finns en knapp med "Properties" som också kanske berättar status på disken.

Det är riskfritt att klicka så länge man inte väljer "Apply" längst upp till vänster, eller något "verkställ" i slutet av en guide.

 

 

image.thumb.png.d177473033183d62d205f5e5c1b28bd0.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte bra ut...

Jag skulle nog, i detta läge, se om programmet TestDisk ändå hittar något.

 

Jag hade tänkt göra en enkel guide men programmet visar olika val beroende på vilken disk man ansluter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ser inte bra ut...

Jag skulle nog, i detta läge, se om programmet TestDisk ändå hittar något.

 

Jag hade tänkt göra en enkel guide men programmet visar olika val beroende på vilken disk man ansluter.

OK förstår...... då verkar det kanske som om man kommit till världens ände för en amatör.

 

Jag vill till varje pris undvika att man förstör någonting av misstag eller okunskap därför är jag  villig att låta någon firma som kan detta göra det även om det kostar ett antal tusen. Det är lärpengar för att man inte haft full koll på sina backupper. Ska gå igenom alla backuper samt minneskort jag har och med lite tur så kan en del finnas sparat i min gamla dator.

 

Tack för ert engagemang !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TestDisk kan du köra utan risk, och kopiera undan hela mappar (om de syns). Bara du inte väljer alternativet Write någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här kan det se ut, mina val är markerade:

 

image.png.3f12dbe0337767d617175b6acb77ea4c.png

 

image.png.54aff08f1c2502516e34b6dbee424034.png

 

 

image.png.c88f893cd882cfae7912d2c667e1b1ef.png

 

image.png.701952a1fc1d1a31923c95303ccdd89e.png

 

image.png.c3bdca473cf16f928f24cbc398807a65.png

 

 

Här visas de filer och mappar som finns. De rödmarkerade är sådant jag tagit bort (delete)

 

image.png.80c9508dcc840c1b00e7970ad891868e.png

 

 

Låt säga att jag vill kopiera hela mappen Shots, inklusive då allt raderat i den, men bara den mappen.

Med piltangenter stegar jag ner till Shots och trycker lilla c

 

Då får jag frågan var jag vill spara och i mitt fall blir mappen Backup bra varför jag markerar den och trycker stora C.
Tillägg: Nej det räcker inte att "stå på" Backup, man måste öppna upp den med Enter

image.png.d52cf84ab932579a9a35c2d4dc1b7b97.png

 

 

Klart.

image.png.6e1a7e94bd6baa5caa16954789605394.png

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Sedan finns valet "Recovery Partition Wizard" som man kan starta, kanske kan den berätta mer?

Det alternativet finns inte tillgängligt i gratis versionen.

 

Jag ser att din Seagate disk är markerad som en MBR disk. Det är också underligt. MBR och GPT är partitions strukturer och de skiljer sig åt. MBR har en begränsning 2 TB. Du säger att din disk är på 3 TB. Det går alltså inte att göra en enda stor partition på disken med MBR formatering. Har du själv formaterat disken när den var ny?

 

Ladda ner https://www.easeus.com/datarecoverywizard/free-data-recovery-software.htm.

Gratis versionen har en begränsning 2GB som kan återvinnas. Låt programmet scanna disken och se om det hittar något. Gör ingenting mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

Sedan finns valet "Recovery Partition Wizard"

Ska givetvis vara Partition Recovery Wizard

 

40 minuter sedan, skrev vertpre:

Det alternativet finns inte tillgängligt i gratis versionen.

Jo. I den version jag nyss laddade hem, v8.6

 

Tillägg: Ser nu funktionen som räddade min disk den gången för många år sedan:

image.png.c66a0d392bbea91eced8f013cf64c27e.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tackar, jag börjar testa detta imorgon.

Ja det är en 3TB disk. Vet inte om jag formaterade den innan jag började använda den, det var ett par år sedan. För ett par månader sen så bytte jag dator (från W10 till W10) och den fungerade hur bra som helst tills för någon vecka sedan.

 

När jag tänker tillbaka så började datorn strula för ca 2-3 v sedan, den gick då inte att stänga av utan jag drog tillslut ut nätsladden, när jag sen skulle starta så gick inte heller det, jag kopplade då ur disken och datorn startade normalt, jag kopplade in 3T disken och tänkte inte mer på det. Till saken hör att det som finns på 3T disken är lite äldre fotografier som jag inte använder dagligen, utan kanske var 2-3 vecka. Det var när jag skulle in och photoshoppa  som jag upptäckte felet.

 

Redigerad av MatsLo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...