Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Isolerad webläsare i Linux, på riktigt alltså


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

I Windows finns ett helt fantastiskt program som heter "Sandboxie" (som numera är gratis till och med) Den isolerar ett program från systemet mer eller mindre helt (nåja, man kan instruera den att komma åt vissa saker i datorn om man vill), men den funktion som jag uppskattar, och saknar i Linux, mest är dess förmåga att radera allt som händer under en session. T.ex. när man använder en webläsare.
Jag konfigurerar webläsaren med alla tillägg, inställningar, inloggningar som ska vara permanenta osv. utanför sandlådan. Sen när jag startar webläsaren så är den alltid som jag vill ha den. Den "fryses" till detta. När jag stänger den så tappar den minnet så att säga, den raderar allt helt och hållet, historik, cookies eller vad du vill, som hänt medan jag surfat. Om det t.ex. skulle varit något malware eller inställning som ändrats så försvinner det när webläsaren stängs.

I Linux använder jag naturligtvis Firejail, men den kommer ju ihåg allt när man stänger ner webläsaren. Min fråga är: Finns det något sätt i Linux att på samma sätt mer eller mindre totalt isolera en webläsare?

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns några alternativ till Sandboxie listade: https://alternativeto.net/software/sandboxie/?platform=linux

Sen får du kolla om de gör precis det du vill för att ha en orörd miljö är ju egentligen inte syftet med sandlådor.

 

Sen på den här sidan om Firejail står det något om att alltid starta Chrome med helt fräsch profil utan historia: https://beebom.com/how-sandbox-non-trusted-apps-linux-systems/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.
Tyvärr gör inte de föreslagna alternativen på "alternativeto" det jag vill. Firejail-varianten och fräsch profil fungerar inte heller för mig då jag vill ha en massa webläsartillägg installerade och vissa utvalda cookies sparade mellan sessionerna.
Måste säga att lite förvånad är jag att ett Sandboxiealternativ inte dykt upp hos Linux som annars har lösningar för det mesta. Kanske är det tekniskt sett svårare att göra ett sånt program i Linux? Eller kanske att det inte finns kundunderlag inom linux-sfären. Folk har inte det behovet kanske för att Linux i sig isolerar program hyfsat. Själv gillar jag konceptet som ger en varm löddrig känsla av trygghet att veta att när jag stänger ner webläsaren så försvinner allt som hänt (vet inte varför egentligen, men fick den känslan efter att jag upptäckte och köpte sandboxie för många år sen :) )

Ok, Jag har nog förstått det här med sandlådor fel, för jag trodde att det var just (totala) isolationen som var grejen med en sandlåda så man kunde testa saker utan att äventyra grundsystemet.

Hursomhelst så testade jag Mikael63s förslag och det fungerar acceptabelt, installerade minimala Ubuntu i min Linux Mint. Bara lite bökigt att behöva starta ett helt operativsystem varje gång man startar webläsaren, men man tar vad man får :) Men det funkar som sagt, särskilt när man kan köra "sömlöst" så att program i den virtuella miljön körs i ett vanligt fönster i host-systemet som resten av programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Pentti H:

Ok, Jag har nog förstått det här med sandlådor fel, för jag trodde att det var just (totala) isolationen som var grejen med en sandlåda så man kunde testa saker utan att äventyra grundsystemet.

Det där är också precis vad jag har uppfattat är det väsentliga med sandlådor men det är lite speciellt det där är att du vill få tillbaks ett visst läge när du startar sandlådan på nytt och dessutom med många tillägg mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...