Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB sticka passar inte i ny laptop!


AK-61
 Share

Go to solution Solved by AK-61,

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle flytta över en fil från min stationära dator som är några år gammal med en USB sticka. USB stickan har alltid passat mellan olika datorer.

Laptopen är nästan helt ny och har flera USB uttag. Jag funderar på att kan problemet vara att det är en ny typ att USB kontakt  som är annorlunda

jämfört med tidigare versioner. Jag får inte dit USB stickan i någon av uttagen och det går med mycket våld, men så ska det inte vara.

USB uttagen på laptopen ser ut som de brukar göra!

Kan det vara problemet annan version av USB uttag?

 

Mvh!

 

Alf K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad för laptop är det, märke/modell?

Om det vore att den bara har USB-C uttag borde det inte finnas någon förvirring för de är utseendemässigt skilda. Kanske att det bara finns USB-C och kanske ett HDMI-uttag? De senare är i storlek ganska lika gamla USB..

 

Modell på datorn gör det lite enklare för oss att hjälpa.

Här har du de kontakter som finns för USB

https://en.wikipedia.org/wiki/USB_hardware#USB-C

Typ A är den vanliga i USB-stickor.

USB-C är den som är mer eller mindre standard idag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att hitta den, länk?

 

MEN, det borde finnas kontakt som passar. På vilket vis går den inte in? är kontakten helt fel eller är USB-enheten för kort/stor/tar emot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 2 USB kontakter på vänster sida och 1 USB kontakt på högra sida. Eftersom stickan inte passar i nåt uttag, tror jag inte det kan vara fel på alla 3 kontakterna i laptop. Stickan fungerar utan problem mellan mina gamla stationära datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Nu provade jag att fukta stickan med tungan lite och nu går det lättare. Minns från förr att man fick göra så för

att få vissa kontakter att passa med varandra. Det kanske fungerar nu!

 

Alf

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Nu fungerar det som det ska. Jag har flyttat över en fil nu.

God fortsättning och Gott Nytt År!

 

Alf K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan dator fast med en annan processor och jag har inte haft något problem med USB-kontakterna. Har du prövat med att ansluta något annat i USB-kontakterna, t ex en mus eller en laddsladd till en mobil?

Utifall att det är USB-minnet som egentligen är lite fel i storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag har en likadan dator fast med en annan processor och jag har inte haft något problem med USB-kontakterna. Har du prövat med att ansluta något annat i USB-kontakterna, t ex en mus eller en laddsladd till en mobil?

Utifall att det är USB-minnet som egentligen är lite fel i storlek.

Hej!

 

USB stickan är på 1GB och jag provade med USB kontakt med mus-sladden och det fungerar nu.

Kanske felet var att jag aldrig haft något i kontakterna tidigare. Nu går det lättare att sätta i USB stickan.

 

Alf K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller kanske en liten lucka, som så ofta finns på bärbara, som inte riktigt föll rätt när du satte in den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...