Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vart tog alla de snygga typsnitten vägen?


Skorpion76
 Share

Rekommendera Poster

I julas fick jag en ny dator med Win 10. Det behövdes verklign eftersom min dator behövde uppdateras. Eftersom jag har Open Office eller Libre Office, som det också heter, fick jag också den senaste versionen av Writer. Nu har jag upptäckt att alla de bildliga typsnitten inte längre finns kvar. Vart har de tagit vägen? När jag skulle komm igång med nya Writer fick jag möjlighet att bvälja ett typsnitt som jag skulle vilja ha med i listan, men nu hittar jag inte det alternativet igen. Finns det någon som kan hjälpa mig?

Redigerad av Skorpion76
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Skorpion76:

Eftersom jag har Open Office eller Libre Office, som det också heter

OpenOffice och LibreOffice är två olika program. Du måste nog kolla vad du har för program för det är antagligen viktigt för att veta hur man hittar inställningar för typsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "de bildliga typsnitten" menar du väl teckensnitt som ger bilder eller symboler i stället för bokstäver när man trycker på tangenterna? I så fall har jag flera stycken i LibreOffice 6.2.

638972275_BildtypsnittLOWriter.png.519d676f9a03a4517122e3e91fb2a9d2.png

Det är de fetmarkerade jag ibland använder, dvs MS Outlook, Webdings, Wingdings, Wingdings 2 och Wingdings 3.

 

Jag har förresten också OpenOffice och Microsoft Word installerade och i OpenOffice har jag nog samma typsnitt som i LibreOffice. Ja,  nu har jag kollat och dessa teckensnitt finns också i OpenOffice.

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Med "de bildliga typsnitten" menar du väl teckensnitt som ger bilder eller symboler i stället för bokstäver när man trycker på tangenterna? I så fall har jag flera stycken i LibreOffice 6.2.

 

Nej, jag menar de typsnitten som ger lite mer speciella bokstäve så att de nästan ser ut som skrivstil. Några av dem är Monotype Corsiva, Bible Script och Rage Italic. Den sistnämda är en favorit eftersom det skapar s snygga anfanger. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

OpenOffice och LibreOffice är två olika program. Du måste nog kolla vad du har för program för det är antagligen viktigt för att veta hur man hittar inställningar för typsnitt.

Okej, jag ger upp. Jag har Libre Office och har haft det sedan jag fick Win 7. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monotype Corsiva finns i både LibreOffice och OpenOffice. De andra typsnitten och även andra skrivstilstypsnitt går att ladda ner. När man har gjort det kommer de automatiskt in i LO och OO. Jag har t ex laddat ner och installerat English Script, som du ser på min skärmbild.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev mbgtmari:

Monotype Corsiva finns i både LibreOffice och OpenOffice. De andra typsnitten och även andra skrivstilstypsnitt går att ladda ner. När man har gjort det kommer de automatiskt in i LO och OO. Jag har t ex laddat ner och installerat English Script.

Var laddar du ner dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man letar efter dem på nätet. Det gjorde jag när det gäller English Script. Här beskriver jag hur man installerar dem

Myfontfree finns inte kvar men Bible Script har jag hittat här

http://fontsgeek.com/fonts/Bible-Script-Plain-Regular

Rage Italic finns också där

http://fontsgeek.com/fonts/Rage-Italic-Regular

Jag tänkte att du själv skulle kunna leta. Var det därför du gav mig en negativ smiley?

Redigerad av mbgtmari
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev mbgtmari:

i både LibreOffice och OpenOffice

Är det inte så att alla program använder de typsnitt som finns i systemet, vanligen i C:\Windows\Fonts ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Man letar efter dem på nätet. Det gjorde jag när det gäller English Script. Här beskriver jag hur man installerar dem

 

Länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med det? https://eforum.idg.se/topic/353310-teckensnitt-visas-inte/?tab=comments#comment-1684487

Var det den länken du ville se som länk?

 

Hur går det med nedladdningen? Det är inte lika komplicerat att installera typsnitt från fontsgeek, som det var när jag installerade från myfontfree. Här behövde jag bara välja Zip.download, spara den i Hämtade filer, packa upp filerna och dubbelklicka på den översta (Bible Script Plain Regular 105 kB) och välja Installera. Därefter kontrollerade jag i Kontrollpanelen > Teckensnitt att teckensnittet fanns där.

1607029333_BibleScriptPlain.thumb.png.05c9ef625b9fc9dda706204d0bfc5e2a.png

Och det gjorde det.

984547025_BibleScriptiWriter.png.7a8146826b973311cc2ffdbbfe860128.png

Det fanns även på plats i LibreOffice Writer.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Vad menar du med det? 

Var det den länken du ville se som länk?

Hur går det med nedladdningen? Det är inte lika komplicerat att installera typsnitt från fontsgeek, som det var när jag installerade från myfontfree. Här behövde jag bara välja Zip.download, spara den i Hämtade filer, packa upp filerna och dubbelklicka på den översta och välja Installera. Därefter kontrollerade jag i Kontrollpanelen > Teckensnitt att teckensnittet fanns där.

Och det gjorde det.

 

Nu ska jag fråga min bror om hjälp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...