Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av moderkort och processor til AMD 3rd gen


Three-Gringos
 Share

Rekommendera Poster

Three-Gringos

Jag behöver köpa en ny dator men jag har fastnat lite på vilket moderkort jag skall välja. Först och främst ska jag säga att jag inte är riktigt säker på vilken processor jag ska välja, att en AMD Ryzen 5 3600X ska vara det enkla valet har jag hört flera säga, b.l.a LinusTechTips.  


Men sedan så håller jag på med lite med video redigering och lite annat smått utöver spelandet, så tänkte jag att det kanske skulle kunna vara värt att gå upp ett snäpp i processorkraft, så Ryzen 5 3600X, Ryzen 7 3700X eller Ryzen 7 3800X är kandidaterna nu  och AMD har jag valt eftersom ALLA säger att det är det som gäller nu. Men jag tänker också såhär, om den inte går sönder tar det väl bara längre tid innan den känns slö och det ryms i inom min budget, speciellt nu när det är mellandags rea, det jag inte kommer hålla på med är överklockning. 


När jag väl valt moderkortet (och processor) så känns det som att allt annat faller på plats automatiskt, för jag har redan en uppfattning om vad jag vill ha utöver det.  Det senaste moderkortet jag tittat på är MSI MPG X570 GAMING EDGE WIFI, men jag har även tittat på korten nedan. 


MSI MPG X570 GAMING EDGE WIFI
ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
ASUS Prime X570-Pro 
MSI MPG X570 GAMING PRO CARBONWIFI,S-AM4
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

Inte aktuellt längre med AMD, jag gick på en Intel processor istället. Anledningen att jag bytte var att desto mer jag läste om dessa moderkort, desto fler problem hittade jag. Det jag tagit informationen från är newegg och det är dessutom så att det är betyg satta i december där folk klagar på alla möjliga problem.

 

Vad vet jag, när jag väl byggt ihop min datorn med Intel processor kanske jag inte får något annat än problem, men nu har jag gjort mitt val "and I'm sticking with it". 

 

Jag vet att Intel ska komma ut med nya processorer ganska snart, I April tror jag det var. Men man kan väl gissa att dom kommer att bli dyra så det räcker till och blir över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag gick ifrån AMD får bra många år sedan har haft Intel nu och inte haft några problem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...