Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet via fiber


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Det här kom lite hastigt på, en vän bor i ett flerfamiljshus med fiber som han aldrig har använt, men nu ska ytterligare två personer flytta in och det blev lite bråttom med uppkoppling. Lägenhetsinnehavaren har inte stora krav på hastighet men de övriga två spelar tydligen spel (vilken sort vet jag inte). 
Så vad kan man tänka sig för hastighet? Räcker det med 100/100 eller kanske 250/250?
Jag pratade med hyresvärdens (Familjebostader)  kundtjänst men de hade inget att komma med. På hemsidan finns en beställningsportal, Zmarket dit man kan ringa och be om råd. Jag frågade om det behövs en rauter, men det skulle jag få fråga om hos det företag som jag beställer tjänsten av. Men jag hade ju inte kommit till valet än. Denna person visste ingenting om något! 
Jag ringde på måfå en leverantör, och så mycket fattar jag nu att eftersom det finns ett uttag i två olika rum så funkar det utan rauter, men av praktiska skäl vill man ha rauter, i synnerhet som det är tre personer som kan behöva tillgång samtidigt.

Att välja leverantör är inte så himla lätt. Vissa har halva priset de tre första månaderna. Vissa har startavgift vissa inte, liksom att bindningstiden kan variera.

Det är nog inga problem (?) att ändra hastigheten från lågt till högre - men funkar det med samma rauter? Hos en kostade rautern (deras egen) 462 kr inkl frakt. 

 

Leverantörerna heter TH1NG, Bredband2,Ownit, Jalla, Banhof, Net at Once, Internetport, Viasat, Telenor, Riksnet, alla utan bindningstid, sen tillkommer Telia som är dyrare och har bidningstid + några till, och faktiskt också Comhem

 

Det vore verkligen toppen om någon har möjlighet att hjälpa mig med tips lite snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Så vad kan man tänka sig för hastighet? Räcker det med 100/100 eller kanske 250/250?

Börja med 100/100 för det är alltid lätt att ändra till en högre hastighet men leverantörerna är inte alltid så pigga på att ändra till ett billigare alternativ.

 

Om personen ifråga kan behöva support av internetleverantören så välj en som inte är billigast för bra support kostar. Kolla upp vad de har för supporttider, en del har bara support under kontorstid och andra har support även kvällar och hela dagarna på helgerna. En del kanske inte har telefonsupport utan bara mejl och chatt. Om möjligt prova att ringa supporten för att kolla hur lång svarstiden är.

 

Router rekommenderas. Men helst en man köper själv och inte från någon leverantör för deras brukar inte vara prisvärda, men å andra sidan kanske man kan få support på routern också, i alla fall mot extra betalning. Två spelande unga kan troligen en hel del om datorer och routrar eller är snabba på att lära sig, i alla fall om de är kring 20 år.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare!

Plus: Är det så att man får en router (gratis) av leverantören så välj den till att börja med och att allt fungerar som det ska med den. När/om "spelarna" märker att den ev. är en flaskhals så kan de - då - komma med förslag på lämplig alternativ router.

Om man vill ha tv via fiber så kan det vara så att man måste använda leverantörens utrustning för att det ska fungera.

 

Banhhof är en välkänd och uppskattad leverantör som värnar om den "lilla människan"

Citat

Bahnhof erbjuder snabba, säkra och prisvärda internettjänster sedan 1994. Vårt löfte är att ge kunderna maximal säkerhet mot övervakning, företagsspionage och läckor – något som blir allt viktigare när samhället digitaliseras.

Tyvärr är inte supporten särskilt snabb enligt egen erfarenhet. Medan jag väntade på ett svar från dem hann Telia kontakta mig, ge mig ett förslag, hann leverera prylarna, jag hann få igång dessa - innan jag fick svar från Bahnhof.

Comhem har haft urusel support men å andra sidan är det sällan som supporten behöver kontaktas då allt fungerar som det ska. (Enligt några bekanta)

Telenor är enligt en kollega hopplös att ha att göra med vad gäller tv via fiber. Bluffakturor, löften som inte infrias osv..

Telia kan jag rekommendera men enbart av det skälet att jag alltid (från uppkoppling via telefonmodem) haft dem som leverantör och det har fungerat mycket bra. Om de är prisvärda vet jag inte då jag som sagt inte har kunnat jämföra dem.

 

Tillägg: de spelande ungdomarna, om det nu är så, tror jag skulle vilja att det är Bahnhof som är leverantör, utan att gå närmare in på varför.

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev kiwi01:

... och så mycket fattar jag nu att eftersom det finns ett uttag i två olika rum så funkar det utan rauter, men av praktiska skäl vill man ha rauter, i synnerhet som det är tre personer som kan behöva tillgång samtidigt.

Här blir jag vilse. Varför skulle det inte behövas en router när det finns uttag i flera rum? Och vad är det för "praktiska skäl" som gör att en router är bra att ha.


Routrar används för att slussa trafik mellan olika nätverk. För hemanvändare mellan det egna lokala nätverket och bredbandsuppkopplingen (och sen till internet). Skulle man få flera publika IP-adresser kan man ansluta lika många dator, m m, via en vanlig switch. Men det verkar inte vara så vanligt. Dessutom kan datorer anslutna via olika publika IP-adresser inte prata med varandra, inte på något enkelt sätt i alla fall.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/routern


Det du skriver om uttag i flera rum tycker jag handlar om ett lokalt distributionsnät:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/lokalt-tradbundet-natverk


Så har vi trådlösa nätverk. Accesspunkter byggs ofta ihop med routrar - "trådlösa routrar", men WiFi har annars inget att göra med routerfunktionen.

 

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Router rekommenderas.

Bara rekommenderas, varför då?

 

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om man vill ha tv via fiber så kan det vara så att man måste använda leverantörens utrustning för att det ska fungera.

Brukar vara en bredbandsswitch/tjänstefördelare/triple play-switch som delar upp bredband, tv och bredbandstelefoni.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/ovriga-mottagningssatt/iptv-inkoppling

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE,

du har säkert rätt beträffande behovet av router, det var väl "rådgivaren" som inte visste något som sa att det inte behövdes. Med praktiska skäl menar jag att man inte behöver bli sittande vid vare sig "skåpet" eller något av de två uttagen. Det lär väl klarna när jag på måndag ringer den leverantör som jag har valt att ringa till. 
Tack för övrig info, ska läsa.

 

(vet inte varför jag alltid föreställt mig att koppla upp sig på fiber måste vara mycket enklare än koppla in Comhem-modem och alla dessa kablar som ju faktiskt är jätteenkelt...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med tanke på renomme skulle jag säga ownit, bredbandsbolaget eller banhof.

Det är etablerade fungerade  operatörer men i sig är det mer eller mindre egalt för fiber är fiber och har de bara kapacitet i sina nät (vilket inte borde vara ett problem idag) fungerar fiber för det mesta mycket stabilt. Om du inte är ute efter TV är det bara att stryka de som har tripple pay och spela ut dem mot varandra. Avgift, vad du får för utrustning osv.

 

kanske kan du få billig dragning av nätverkskabel (vilket alltid föredras av de som spelar, lägre latens än på Wifi), WiFi-router, mesh-puckar, gratismånader...

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som ska kopplas in i skåpet i hallen enligt bif skiss? Modemet? (Bortse från tv och telefoni.) Jag förstår bara mindre och mindre.

IMG_20191229_0002.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Välj vilken tjänst du vill ha i respektive uttag”. Antar att WiFi-routern kan sitta i uttag 2, där laptopen på bilden är kopplad med kabel. Ditt bredbandsskåp bör nog vara kopplat som på bilden, 2 – WAN2. Men routern borde även kunna sättas i annat uttag, förutsatt att andra uttag är kopplade till skåpet.

 

Bara att hitta en trevlig WiFi-router att koppla in.

Redigerad av Thirteen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...