Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två systemdiskar med olika operativ


K Olagus
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

(Om jag lagt denna fråga på fel ställe, är jag tacksam om någon moderator flyttar den till ett lämpligare.)

14 januari får jag inte längre uppdateringar till mitt Windows 7 Pro. Datorn jag har operativet i är en dator för bild och även ljudarbete. Jag har flera äldre, dyra program såsom Photoshop CS5, Soundforge mm. Dessa kan inte fungera i Windows 10 såvitt jag har förstått. Nu är det ingen stor grej, eftersom jag så sällan behöver koppla upp mig med den datorn, det har varit uppdateringar från Windows och mitt antivirus bara. Nyss tog jag ner alla drivrutiner för kringutrusning mm, så att allt skulle vara så nytt som möjligt efter 14/1-20.

Datorn är ganska nyss ombyggd och fungerar mycket bra. Moderkortet heter  MSI Z170A MPOWER GAMING TITANIUM.

Så mina frågor:

Jag funderar på att fortsätta använda mitt W7 Pro utan att koppla upp mig med den disken (ssd). Men jag funderar på att testa Windows 10 på en annan ssd-disk och se vad som fungerar och inte fungerar av de program jag har. (Har inte tänkt köpa nya program när jag har fungerande på W7, så det är i så fall bara om något råkar fungera med W10 och även ha möjligheten att koppla upp mig med den aktuella datorn om det skulle uppstå ett sådant behov.)Två systemdiskar, hur kan jag enklast vid bootning bestämma vilken av systemdiskarna jag vill in i? Har för mig att man inte måste gå in i bios och ändra bootordning varje gång utan att det finns ett kortkommando för det valet under bootning. Stämmer det? Och hur kan jag i så fall gå tillväga? MSI Z170A MPOWER GAMING TITANIUM är moderkortet alltså. Jag finner inte svaret i manualen.

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall kan jag inte svara annat än att photoshop bör fungera i W10 eftersom jag kör CS4 varianten utan problem.

Hoppas någon annan kan hjälpa dig med det övriga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev K Olagus:

Har för mig att man inte måste gå in i bios och ändra bootordning varje gång utan att det finns ett kortkommando för det valet under bootning. Stämmer det?

Det är vanligt att det finns en särskild F-tangent som för att välja boot-enhet för just den uppstarten. I den understa manualen på sidan https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-MPOWER-GAMING-TITANIUM#down-manual står det på sidan 50 att F11 används för Boot-menyn och att det tydligen ska visas på bildskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säkraste sättet testa W10 i samma dator är att du drar ut strömmatningen till den gamla hårddisken och sätter i en ny hårddisk som du installerar W10 på och testar W10 med. Har du båda hårddiskarna igång /anslutna samtidigt till nätaggregatet och startar W10 är det en överhängande risk att W10 börjar att vidta åtgärder på din hårddisk med W7.
"W10 Anpassar W7 hårddisken till Windows 10".

Och sedan kan du kanske inte starta din W7 installation.

Windows är INTE konstruerat för du ska kunna köra flera Windows på samma dator.


Och även om det kan gå, så är det ju inte säkert att det går imorgon efter senaste säkerhetsuppdateringen av W10 !

Vill du vara riktigt säker på att du har kvar din W7 installation, gör en backup av hela hårddisken på en annan hårddisk.

Koppla bort hårddisken med din nuvarande W7 installation och kontrollera att "din backup" fungerar.
Att du kan utan problem köra "din nya backup" hårddisk precis som du gjort.
W7 och alla program fungerar på backuppdisken.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev jannejanne:

Har du båda hårddiskarna igång /anslutna samtidigt till nätaggregatet och startar W10 är det en överhängande risk att W10 börjar att vidta åtgärder på din hårddisk med W7.
"W10 Anpassar W7 hårddisken till Windows 10".

Det har jag inte hört talas om. Har du någon källa på det?

 

31 minuter sedan, skrev jannejanne:

Windows är INTE konstruerat för du ska kunna köra flera Windows på samma dator.

Det är det visst. Det har i väldigt många år varit så att om man har en Windows-version installerad och vill installera en ny så har den nya installationen satt upp en dual-boot-installation om man har velat det. Sidan https://www.howtogeek.com/197647/how-to-dual-boot-windows-10-with-windows-7-or-8/ beskriver det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom program som du inte kan installera W10, dom kan du fösöka att installera kompatiblitetsläge, det har jag gjort  med några gamla program jag lägger in ett par länkar om hur det går till

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/15078/windows-10-make-older-apps-or-programs-compatible

 

1 Göra äldre appar eller program kompatibla med den här versionen av Windows 10

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634761/tips-problem-med-windows-10/sida/4/sa-kor-du-gamla-program

 

1 Strul med Windows 10? Här är lösningarna på de vanligaste problemen

2 Så kör du gamla program

 

HANS

Redigerad av Hanse
tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min gamla Dell 9150 kan jag med F12 vid uppstart välja vilken hårddisk jag vill starta med.

Detta innebär att jag inte behöver ha någon annan starthanterare för detta.

 

Saknas denna möjlighet kan man installera Grub4Dos som hanterar uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går fint att ha två Windows versioner. Om du har Win 7 disken ansluten, när du installerar Win 10 på den andra disken får du valet vid uppstart vilket OS du vill starta datorn med.

Jag föreslår att du inte använder den metoden. Blir det problem med en disk, kan det bli problem att starta datorn.

 

Koppla ur disken med Win 7 och sedan installerar du Win 10 på en ny disk. Anslut bägge diskarna och sedan behöver du välja i bios om du vill starta med en speciell disk. När datorn har startat (om det är Win 7 eller Win 10 har ingen betydelse) laddar du ner EasyBCD från NeoSmart.

 

Med det programmet kan du lägga in bägge Windows versionerna som startalternativ. Sedan behöver du inte gå in i bios varje gång du startar datorn. Bägge alternativen kommer upp på skärmen vid uppstart.

 

Du behöver registrera dig för att ladda ner gratis versionen av EasyBCD.

 

 

Redigerad av vertpre
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla!

 

Många bud och då blir jag inte så värst mycket klokare. Inte mer än att det finns ett sätt att bestämma vilken systemdisk jag vill in i. Men om Windows bråkar med min 7:a, då vågar jag inte installera en disk med 10:an. Jobbet att öppna datorn och koppla ur 7:an vid användande av 10:an känns inte rimligt. Jag vet ju att Windows är invasivt och har koll på det mesta i hårdvaruväg.
Sen har jag fått väldigt många uppgifter om huruvida mina viktiga program fungerar i 10:an. (Alltså på andra ställen på webben.) Det ville jag först kolla genom att, åtminstone tillfälligt, lägga in på prov en 10:a och försöka få bild- och ljudprogram att funka.

 

Jag har alltid en klon på mitt operativ, så det finns backup.

 

Kluvet detta. Jag vill känna mig helt säker innan jag provar 10:an. Skvallrar moderkortet (eller annan hårdvara?), då blir det inget av med 10:an.
När jag ser kommentarer som är samstämmiga, då vet jag. Har ju lite tid kvar.

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev K Olagus:

Jobbet att öppna datorn och koppla ur 7:an vid användande av 10:an känns inte rimligt.

Givetvis ska du inte göra det. Det är bara vid installatiion av Win 10 som det är bättre att koppla bort 7:an. Jag har haft dualboot vid flera tillfällen på det sättet jag har nämnt utan några problem. Nu har jag bara 10:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna använda en hårddisk med Windows 7 om du har en extra hårddisk med Windows 7, i så fall kan

du testa med den och göra fri uppdatering till Windows 10 det skall tydligen fortfarande fungera,att uppdatera

gratis så har du en hårddisk med  Windows 7 över så testa, läs mera här 

 

https://www.nordichardware.se/artikel/uppgradera-till-windows-10.html

 

vid en uppgradering till Windows10 så brukar installationsprogrammet meddela vilka program som inte är

kompatibla med Windows 10. Förslaget handlar du kanske extra hårddisk att använda för att testa

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skriver:

Det har jag inte hört talas om. Har du någon källa på det?

 

Texten på ett "paket" med en Windows XP Professional

Citat

For distribution only with a new PC

 

Eftersom den PC vi här talar om redan har Windows 7 installerat är PCn INTE ny.

 

Det finns med andra ord inga garantier från MS sida om att W7 kommer att gå att starta efter att W10 installerats.

Tvärtom borde det väl av säkerhetskäl vara så att start av W7 förhindras efter installationen av W7 ?

Eller hur ?

 

Att jag själv har W7 och Windows XP och en Linuxrelease på en gammal dator betyder inte som jag ser det någon garanti för att det kommer fungera för trådstartaren att lyckas köra W10 och W7 på samma dator. Med båda diskarna samtidigt anslutna till både nätaggregat och moderkort.

Det är en överhängande risk att om trådstartaren har W7 hårddisken i datorn och ansluten till både nätaggregat och moderkort när W10 installeras att startfilerna för W7 skriv över med konsekvensen att om något fel uppstår på W10 installationen så kommer det inte  gå att starta W7.

 

Och om W7 hårddisken inte är ansluten till nätaggregatet när W10 installeras på en annan hårddisk så finns lika fullt risken att om W10 senare hittar W7 disken (för den är inkopplad när W10 går igång) och att W10 vidtar sådana åtgärder att W7 inte går att starta.

Jag repeterar:

Det är ju faktiskt så att av säkerhetskäl bör W10 avaktivera W7.

Eller hur?

 

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev jannejanne:

For distribution only with a new PC

Det där är en helt annat sak. Den texten handlar om licensen av just det Windows-exemplaret. Det är en rabatterad licens som är rabatterad därför att den endast ska säljas ihop med en ny dator, alltså en så kallad OEM-licens. Har ingen betydelse för något annat.

 

Om man redan hade en dator med en Windows-licens var det meningen att man antingen skulle köpa en uppgraderingslicens av XP (om den gamla Windows-version skulle ersättas med den nyköpta) eller en retail-licens av XP för alla andra fall. Dessa två licenser saknar den mening jag citerade ovan.

 

Samtliga tre licensvarianter installerar samma Windows-kod.

 

2 timmar sedan, skrev jannejanne:

Och om W7 hårddisken inte är ansluten till nätaggregatet när W10 installeras på en annan hårddisk så finns lika fullt risken att om W10 senare hittar W7 disken (för den är inkopplad när W10 går igång) och att W10 vidtar sådana åtgärder att W7 inte går att starta.

Det skulle i så fall vara väldigt unikt och att betraktas som en bugg, alltså en icke önskvärd effekt. Det är många i världen som har datorer med både Windows 7 och 10 utan problem.

 

2 timmar sedan, skrev jannejanne:

Jag repeterar:

Det är ju faktiskt så att av säkerhetskäl bör W10 avaktivera W7.

Eller hur?

Det kan man tycka men så sker inte.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla! 

 

Tack för ert engagemang! Dock känner jag mig lite skrämd när jag läser vad som skulle kunna hända om jag installerar W10 på en annan ssd och låter min gamla W7 Pro vara kvar. Detta behöver nog redas ut för mig, för det är onekligen överkurs. Och det tycks råda delade meningar här.

Först bara: Jag har mycket riktigt en möjlighet att snabbvälja vilken disk som skall starta genom att trycka F11. Då syns systemdisken (ssd) och mina andra mekaniska diskar som bara har lagrade filer i datorn.

Om jag fattat rätt, så är det kritiska ögonblicket när man installerar W10 och samtidigt har ström och SATA inkopplad på W7-disken?

I det läget skulle det kunna bli problem med min W7-disk för att Windows inte skulle acceptera en andra systemdisk? 

Är det alltså riskfritt om jag pluggar ur såväl kraft- som SATA-kabel ur W7-disken under installation av W10?

Kunde det ialla fall hända otrevligheter på min W7-disk sedan, när båda är inkopplade och jag väljer den ena eller andra vid uppbootning genom att trycka F11? T.ex. via uppdateringar som du jannejanne skrev?

 

Vad jag INTE tänker ge mig på är att göra en särskild partition för W10 på W7Pro. Bara så det är klart.

Inte heller köra något virtuellt eftersom det är tunga program som Photoshop, Lightroom och Soundforge m.fl som körs. Kan bara föreställa mig hur jag enkelt skapar kaos då jag sitter med flera lager i Photoshop och kör det hela virtuellt. Tror inte på det.

 

Det jag eventuellt kan göra, är att ladda ner en testversion av W10, koppla ur W7 helt och installera W10 och se vilka av alla mina dyra program som funkar. Jag har förstått att man kan köra med ett val "kompatibilitetsläge". Enda haken som jag ser det här, är att det bara är en testversion och att man kanske inte kan installera hur och vad som helst? Och har då moderkortet eller nätaggregatet (?!) hunnit uppfatta att jag har en W10 och sen sabbar min W7?

 

Många tankar och funderingar...

K Olagus

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fullkomligt normalt att ha en installation av Windows 7 och en av Windows 10 utan att de påverkar varandra.

 

Om du ska ha två helt separata installationer där du väljer med F11 så är det enklast för dig om du drar ut SATA-kabeln ur SSD:n med Windows 7 när du installerar Windows 10 (strömkabeln kan vara kvar). Annars kan det bli så att Windows 10 kompletterar startinformationen för Windows 7 med den för Windows 10, dvs den läggs på SSD:n med Windows 7, och det fungerar inte när du ska välja med F11.

 

En testversion, dvs en installation av Windows 10 som inte är aktiverad, fungerar likadant som en normal version utom att det inte går att göra anpassningar av utseendet, typ skrivbordet är svart med en text där det står att den inte är aktiverad och att den kan sluta fungera efter någon månad eller vad nu tiden är. Men den fungerar exakt likadant när det gäller installationer av andra program.

 

Vare sig moderkortet eller nätaggregatet kan påverka innehållet på en hårddisk/SSD.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

 

Tydligt och klart, som alltid när du svarar.
Kan hända jag återkommer med frågor när det blir dags att testa det jag tänkt.

Önskar ett Gott Nytt År till dig och alla andra här på eforum!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack detsamma!

Jag hoppas att det går bra för dig med installationen av Windows 10 och programmen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen!

 

Tänkte försöka mig på att lägga in Windows 10 Pro på en ssd där det ligger ett gammalt testexemplar av W10 (2018). Jag skulle bara vilja veta hur jag gör för att få ner en testversion.

Jag har en länk från Microsoft där man kan ladda ner ett verktyg att skapa antingen en isofil eller lägga "vaddetnuär" på ett USB-minne. Men innehåller verktygen Windows 10 också?
Följande länk hittade jag och vad jag behöver är Windows 10 Pro 64-bit testversion:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Är det så jag gör, öppnar verktyget, laddar in vad som finns där på USB-minnet, sätter i den disk jag vill använda (kopplar ur den andra systemdisken) och installerar W10 från pinnen?

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-29 på 17:46, skrev K Olagus:

Inte heller köra något virtuellt eftersom det är tunga program som Photoshop, Lightroom och Soundforge m.fl som körs. Kan bara föreställa mig hur jag enkelt skapar kaos då jag sitter med flera lager i Photoshop och kör det hela virtuellt. Tror inte på det.

Om avsikten är att kontrollera om..

 

På 2019-12-27 på 18:29, skrev K Olagus:

flera äldre, dyra program

..fungerar eller inte fungerar i Windows 10 så är det ganska snabbt kontrollerat i en virtuell miljö.

Visst, jag håller med om att det kan bli tungjobbat om man inte har tillräckligt med minne att dela mellan värd och gäst, eller om man kör den virtuella maskinen på en USB-disk, men programmen bör kunna starta och användas så pass att man kan se om det lirar, eller inte, i Windows 10.

Ingen risk med det som vissa tror ska hända, inget meck med licenser/nycklar, inget att ändra vad gäller boot.

 

Tillägg/förtydligande:

Med detta inlägg menar jag att W10 ska installeras virtuellt på W7 bara för att testa programmen.

I mitt tidigare inlägg avsåg jag att W7 skulle installeras virtuellt på en ny skarp W10.

 

Redigerad av Mikael63
förtydligande
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat Windows 10 Pro som trial på en äldre ssd. Det gick bra. Innan jag gjorde det, kopplade jag ur min W7Pro ssd och även de 2 mekaniska lagringsdiskarna.

När jag sedan kopplade ur W10-disken (för att jag inte hade tid att göra mer idag) och kopplade in W7-disken + de 2 mekaniska, startade om, så ville Windows köra diskkontroll. Den sattes igång, men jag avbröt och kom sen in i min W7 utan problem. Alla mina diskar syns (utom W10 som jag alltså tillsvidare kopplat ur).

Varför sattes diskkontroll igång? 
Sen undrar jag hur jag kan slippa att logga in i W10-disken? Det vet jag att jag kunde ställa in på min laptop för en del år sedan då W10 var relativt nytt. Jag vill inte använda pinkod.

Sen märker jag att Windows vill veta mycket mer om mig än jag gillar. Namn kan jag gå med på, epostadress möjligen, men  födelsedatum!?!

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt födelsedatum behöver du inte alls uppge. Du får gå in i Inställningar (kugghjul) > Sekretess och bocka ur allt som du inte vill dela med dig av.

Citat från https://privacy.microsoft.com/sv-se/privacystatement#mainwindowsmodule

"Du kan [...] komma åt och rensa vissa av dina uppgifter via Microsoft Sekretesspanelen"

https://account.microsoft.com/account/privacy?refd=privacy.microsoft.com&ru=https%3A%2F%2Faccount.microsoft.com%2Fprivacy%3Frefd%3Dprivacy.microsoft.com&destrt=privacy-dashboard

När jag själv fixade till mina sekretessinställningar följde jag råden här

http://www.redgamingtech.com/windows-10-privacy-settings-how-to-stop-it-spying-on-you-what-you-need-to-know/ 

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-12 på 18:25, skrev K Olagus:

Har nu installerat Windows 10 Pro som trial på en äldre ssd. Det gick bra. Innan jag gjorde det, kopplade jag ur min W7Pro ssd och även de 2 mekaniska lagringsdiskarna.

När jag sedan kopplade ur W10-disken (för att jag inte hade tid att göra mer idag) och kopplade in W7-disken + de 2 mekaniska, startade om, så ville Windows köra diskkontroll. Den sattes igång, men jag avbröt och kom sen in i min W7 utan problem. Alla mina diskar syns (utom W10 som jag alltså tillsvidare kopplat ur).

Varför sattes diskkontroll igång? 

Skulle vilja ställa denna fråga igen, varför satte diskontroll igång efter att jag hade gjort min W10 och därefter kopplat in W7, kopplat ur W10 (för tillfället) och även åter kopplat in mina mekaniska diskar? Detta skedde alltså efter omstart.
Jag ställer frågan, för jag har inte haft tid att undersöka om jag har kopplat fel SATA-kabel till W7-disken, systemdisken. (Jag har en ganska stor dator som dessutom står på en vagn. Behöver hjälp att flytta den så att jag kan öppna och kolla).
Min tanke var att jag oavsiktligt förväxlade de två SATA-kablar som är reserverade för de två ssd-diskar som innehåller W7 och W10. Kan det vara så att "systemet" - i brist på bättre ord - tyckte att systemdisken med W7 skall vara kopplad på en viss port och nu eventuellt upptäckte att den inte var det? Kan det störa hela mitt projekt där jag har för avsikt , när jag kollat W10-disken ett tag utan inblandning av andra diskar, sedan köra båda inkopplade när allt har klarnat för mig och jag sett vilka av mina gamla program som kan köras på W10?
Hoppas mina frågor är tydliga nog. Var disk på sin plats på moderkortet alltså?
Tänker inte göra något än på några dagar, därför tar jag det (förhoppningsvis) bekvämare och snabbare vägen och frågar här först, så slipper jag öppna datorn just nu.

 

K Olagus

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte men det är möjligt att om disken/SSD:n med den Windows som startas har fått ett nytt portnummer så kanske Windows tycker att disken/SSD:n bör kontrolleras. Men det kan finnas andra anledningar också.

 

2 timmar sedan, skrev K Olagus:

Kan det störa hela mitt projekt där jag har för avsikt , när jag kollat W10-disken ett tag utan inblandning av andra diskar, sedan köra båda inkopplade när allt har klarnat för mig och jag sett vilka av mina gamla program som kan köras på W10?

Det tror jag inte. Har inte sett att de som har två Windows-installationer har problem med onödiga diskkontroller.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...