Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
christer51

En extra Partition??

Rekommendera Poster

christer51

Hej! 

Jag kollade min dator med "Diskhantering" och fann att jag hade två extra partitioner på C-disken (Disc 0), se fig. En på 450GB och en på 522GB.

Är det någon av dessa som jag kan ta bort och utöka C: med? Jag kan ju inte tro att båda behövs!?

// Christer

En partition för mycket.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mbgtmari

450 MB och 522 MB står det ju. Det är säkert något som behövs i datorn och som du inte bör ta bort.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
christer51

Jag tror inte att jag har någon återställningspartition. Jag har installerat datorn själv och valt att spara en backup på en extern disk. Men är det nå´t som sker automatiskt kanske..!??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Jag tror inte att det är en återställningspartition eftersom den är så liten. En återställningspartition brukar vara flera GB stor och inte bara en halv. Det finns säkert en anledning till att Windows har skapat partitionerna och eftersom de är så små spelar det ingen roll att de finns så låt dem vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hanse

450 MB & 100MB  är systempartitioner den ena innehåller startfilerna, om du tar bort eller skadar

filerna så startar inte din dator, den 522 MB ligger i slutet på hårddisken det är möjligt att det

också någon form av systemfil eftersom inte den heller har fått någon bokstav tilldelad

HANS

Redigerad av Hanse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre
2 timmar sedan, skrev christer51:

Jag tror inte att jag har någon återställningspartition. Jag har installerat datorn själv och valt att spara en backup på en extern disk. Men är det nå´t som sker automatiskt kanske..!??

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Jag tror inte att det är en återställningspartition eftersom den är så liten. En återställningspartition brukar vara flera GB stor och inte bara en halv. Det finns säkert en anledning till att Windows har skapat partitionerna och eftersom de är så små spelar det ingen roll att de finns så låt dem vara.

Dessa är återställningspartitioner men inte för att återställa datorn så som det är när man köper t.ex. en laptop med Windows förinstallerat. (Då är den partitionen betydligt större.) Dessa skapas automatiskt vid installationen. 450 MB är standard men kan det skapas ytterligare en partition. Dessa är för att återställa Windows men inte datorn till som den var när man köpte den. Om man nu har köpt en komplett dator.

Du ska alltså inte ta bort dem som redan har nämnts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
christer51

OKAY.. Tack så mycket, det var kanske det jag trodde också men .. finns det inget särt att kolla vad som ligger på dessa partitioner.. något program..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Aomei eller MiniTool kanske?

https://www.aomeitech.com/aomei-partition-assistant.html

https://www.minitool.com/partition-manager/

Tillägg:

Eller testdisk

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Men bäst är att låta dessa vara, du tycks ju ha väldigt gott om lagringsutrymme ändå...

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Kanske går med Utforskaren om du tilldelar dem en enhetsbokstav i Diskhanteraren, i alla fall de två som är formaterade med NTFS. Men det gäller då att Windows inte får för sig att göra något med partitionerna, t ex börja lagra systemåterställningspunkter.

EFI-partitionen är för att UEFI (BIOS i nyare datorer) ska kunna starta Windows.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Det där är helt normalt utseende på en korrekt installation an Windows 10.

Bifogar bild på min dator ( som är en helt ren installation av Windows 10, ingen förinstallerade OEM-version)

image.png.4d86f592d6c01afd0dc7a32f2c6220d9.png

Där uppställningen är exakt som din om än en har fått namnet Recovery.

Det är helt enkelt partitioner som används vid uppstart respektive felsökning/återställning.  Inte en hel ominstallation av Windows men hjälp att reparera ett system som kraschat.

Och de är små, totalt under 1 GB har de 250 GB min disk är på. För dig 1 GB av 500 GB, låt dem vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
christer51

Tack för alla svar! Jag testade Minitool som Mikael63 tipsade om och den visade sig vara ett bra vertyg för att kika in i partitioner... och mycket riktigt så hade Windows lagt beslag på dessa så jag låter dem vara ifred.

Det visade sig att jag t.o.m hade ytterligare en partition på 10GB vid namn (Other).

Bra program Mikael..Tack!!

Ha det bra Alla och God fortsättning och Gott Nytt År 

// Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
5 timmar sedan, skrev christer51:

Bra program Mikael..Tack!!

Jag tipsade om det för @Cecilia brukar göra det så det är hon som ska ha tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...