Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filöverföring Win 10


bengt 429
 Share

Rekommendera Poster

Jag har beställt en ny laptop och funderar över bästa sättet att föra över filer från den gamla till den nya datorn.

Vad jag läst mig till är filöverföringsprogrammet borttaget i Win10?

Är bästa metoden nu att använda extern hdd, eller finns det det nåt annat bra sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är bildfiler och dokument filer, och ev programfiler.

Det jag tänkte på var om det fanns nåt mer automatiserat sätt att klara av flytten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir mer automatiserat att gå via en molntjänst för fillagring typ OneDrive, Dropbox och Google Drive, men då får man i stället sätta upp synkroniseringen mot servern (molnet).

 

Om du har en router kan du se till att båda datorerna är anslutna till den och då bör det gå att flytta filer mellan datorerna i Utforskaren utan inblandning av extern hårddisk eller USB-minne.

 

Program behöver installeras i den nya datorn så de går inte att flytta över.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får testa med routerlösningen när jag får hem nya datorn, förhoppningsvis före nyår.

Tills dess törs jag nog inte stänga ner den, hade stora problem att starta upp idag.

Har varit lite "halvsvårt" att få den att starta upp nu en tid, men idag var det "helsvårt".

Men när den väl är up and running går den bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull rekommenderar jag att du gör säkerhetskopior på allt du vill ha kvar, t ex på en extern hårddisk och någon molntjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och gott nytt år på er alla.

Har nu installerat nya laptopen, och det gick bra, om än lite tidsödande.

Enda smolket i bägaren är Office 2010.

Tydligen har jag installerat programmet för många ggr, och nu kommer det stängas av inom några dar.

Det är helt klart att jag gjort en del ominstallationer under 10 år, men det beror ju på nya datorer jag skaffat och ominstallationer av Win.

Men jag har ju iaf en originalskiva och produktnyckel, så jag tycker att det är lite larvigt gjort av microsoft att stoppa ett 10 år gammalt program på de premisserna.

Nån som har en idé om vad att göra?

Köpa nytt office, eller installera ett freeware som t.ex openoffice?

Nån som har erfarenhet av openoffice?

Har nog testat det för många år sedan, men av nån anledning, som jag inte kommer ihåg just nu, gillade jag det inte.

Men det har väl utvecklats det också, som allting annat gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att problemet med Office 2010 borde kunna gå att lösa och då genom kontakt med Microsofts support (under förutsättning att det inte är en rabatterad OEM-licens utan en retail-licens).

Citat

Om du försöker aktivera Office och du får ett meddelande om att du har installerat det för många gånger kontaktar du den tekniska supporten via telefonalternativet i Aktiveringsguiden.

https://support.office.com/sv-se/article/Aktivera-Office-2010-1fe7340c-50e2-458f-8677-f57f5a140f46

 

Men annars är LibreOffice ett mycket bra alternativ (jag har använt det och föregångaren OpenOffice i minst 15 år).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har läst det du länkade till, men det går tydligen inte att aktivera via telefon.

Office 2010.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom att tänka på en sak. Jag har ju fortfarande office installerat på gamla datorn.

Kan det ställa till det, att det är installerat på två datorer samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att följa länken i avsnittet Viktigt rätt högt upp på den sidan?

 

Att det är installerat på gamla datorn borde inte påverka så länge som du inte startar Office där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag tycker att problemet med Office 2010 borde kunna gå att lösa och då genom kontakt med Microsofts support (under förutsättning att det inte är en rabatterad OEM-licens utan en retail-licens).

 

Det är en retail licens.

Läste detta om skillnaden mellan OEM och retail.

 

Köper du en licens i en butik är det med största sannolikhet en Retail och då gäller följande:

  • Licensen är inte bunden till en dator. Byter du dator kan du återanvända licensen. Du får dock bara ha den installerad på en maskin åt gången.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du prövat med att följa länken i avsnittet Viktigt rätt högt upp på den sida

 

Får testa i morgon att ringa, så får vi se vad det kan ge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Office 2010 går väl inte att hantera via webben? Office 2016 så kan jag logga in på webben och logga ut/ta bort installationer.

Men annars, avinstallera från gamla datorn och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Monshi:

Men annars, avinstallera från gamla datorn och se om det hjälper.

 

Nja, jag väntar nog att avinstallera från gamla datorn. Där fungerar det iaf fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev bengt 429:

Får testa i morgon att ringa, så får vi se vad det kan ge.

 

Ringde supporten och dom fixade ett nytt installations id till Office, som jag fick skriva in i aktiveringsguiden. Så nu fungerar det igen ?

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...