Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur associerar man ett e-postprogram?


K Lennart
 Share

Rekommendera Poster

Hej

I nr 18 2019 hade PCföralla ett bra tips i Word-skolan om hur man kan koppla Word till andra program, t ex Excel, så att man kan skapa mallar för utskick med e-post till exempelvis medlemmar i en förening. Jag tyckte det var intressant för vår konstförening där vi använder årets medlemsnummer som bas när vi lottar ut de konstvinster vi köpt under året. Eftersom medlemsnumret bestäms av när man betalar in medlemsavgiften kommer medlemsnumret att ändras år från år och medlemmarna vet inte alltid vilket medlemsnummer de har inför utlottningen. Det vill jag ändra på genom ett utskick till var och en av medlemmarna med uppgift om deras medlemsnummer (utan angivelse av medlemsnummer för andra medlemmar).

Jag följde förslaget och enligt förhandsgranskningen såg allt bra ut men det blev inte nåt utskick av e-post efter det sista steget ”Slutför och koppla”. Om jag använde e-postformatet HTML hände ingenting alls, och om jag hade e-postformatet ”Bifogad fil” fick jag felmeddelandet att det ”inte fanns något associerat e-postprogram och att jag med kontrollpanelen Standardprogram skulle associera ett redan installerat e-postprogram ”. Det stod inget om det i tidningen och jag prövade en del olika varianter men det fungerade inte.

Hur associerar man ett e-postprogram? Jag har Windows 10, Chrome som webbläsare och Gmail för e-postprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej polken

 

tack för ditt svar men jag förstår tydligen inte vad du menar med "lägg till ditt gmail-konto" i programmet Mail.

 

Jag gick in bland Windows standardappar och valde ut Windows live mail för e-post. Klickade sen på Windows live mail och la in appen Wundermail for Gmail där, och installerade den. Körde sen mitt kopplade word-program men nån e-post skickades inte.

Vad har jag gjort felaktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på startmenyn och skriv "Standard" som sökord, öppna standardappar och välj där vilken som ska vara ditt epost-program.

Det borde lösa denna knut.

psst, när du testar, testa att skicka till dig själv så att inte stackars medlemmar råkar få tio likadana mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi

tror mig ha följt ditt förslag och lagt in Wundermail for Gmail som standard och anknutit till mitt gmail-konto men när jag sen testar att skicka det kopplade word-dokumentet till mig själv så skickas ingen e-post. Jag tar nu ett par timmars paus innan jag funderar på nytt vad jag ska göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft slutade uppdatera WLM redan 2012 och satsar i stället på e-post appen i Windows 10. Så jag råder dig att lägga in Gmail i den i stället. https://www.theguardian.com/technology/askjack/2016/jun/02/microsoft-killing-windows-live-mail-what-should-i-do-hotmail-msn-outlook

Klicka på Start (den vita windowsflaggan längst ner till vänster på skrivbordet)
Skrolla ner till bokstaven E

1151546547_E-postappen.png.3863cc9f04b5e66a0e092be6781598e1.png

Klicka på kuvert-ikonen E-post
Då får du upp

278560897_W10E-postappen.png.a08aac22d9134c322ef73c41607eacc4.png
Fortsätt därifrån

P.S.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Wundermail (jag har inte heller G-mail) men en pålitlig person som Martin Brinkmann skrev om Wundermail för ett år sedan
https://betanews.com/2018/10/12/best-windows-10-apps-this-week-92 och hänvisade till denna microsoftsida
https://www.microsoft.com/en-us/p/wundermail-for-gmail/9n9qc6vf6w4h?activetab=pivot:overviewtab om den sidan eventuellt kan ge dig något tips på varför Wundermail inte fungerar för dig.

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack mbgtmari

har försökt följa ditt förslag men jag har ändå inte lyckats få det att fungera.

Jag klickade på ikonen E-post och gick sen in i Outlook.com och ordnade ett konto så att jag efter inloggning nu kan se all min gmailkommunikation via Outlook samt kommunicera därifrån. Är jag på rätt spår så långt? I alla händelser tycks det inte tillräckligt för att det ska fungera att mejla den kopplade word-filen. Måste jag dessutom ändra inställningar gällande synkroniseringen av e-posten och fixa med POP och IMAP-inställningarna (sånt kan jag inte)?

Eller är det nåt annat som är galet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-26 på 11:43, skrev K Lennart:

I nr 18 2019 hade PCföralla ett bra tips i Word-skolan om hur man kan koppla Word till andra program, t ex Excel, så att man kan skapa mallar för utskick med e-post till exempelvis medlemmar i en förening

Är det hela den här artikeln du syftar på?
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.725710/microsoft-word-skript-makro

  

Jag har inte låst upp och läst hela den artikeln. Därför vet jag inte vilket fel du eventuellt har gjort. Instruktionerna står förmodligen under rubrikerna Makron och skript respektive  Mejlutskick. Kanske finns det någon annan här som har tillgång till hela artikeln och kan läsa den. Det finns många här som använder Gmail, bl a Monshi, och som dessutom är duktiga på makron och skript, så jag hoppas de kan hjälpa dig.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev K Lennart:

Jag klickade på ikonen E-post och gick sen in i Outlook.com och ordnade ett konto så att jag efter inloggning nu kan se all min gmailkommunikation via Outlook samt kommunicera därifrån.

Kan du inte använda appen E-post nu för att hantera dina mejl?

Eller är det den appen du menar när du skriver "Outlook" och inte webbsidan outlook.com?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är den artikeln

och vad jag förstår har jag korrekt kunnat följa vad som står där. Det står emellertid inget om att det sen kan uppstå problem med att associera e-postprogram när man väljer att skicka e-postmeddelanden. Jag skulle mycket gärna vilja ha en lösning på det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står det om skillnaden mellan POP och IMAP https://support.office.com/sv-se/article/vad-är-imap-och-pop-ca2c5799-49f9-4079-aefe-ddca85d5b1c9

och här https://support.google.com/mail/answer/7104828

står det

"Både IMAP och POP används för att läsa Gmail-meddelanden i andra e-postklienter.

IMAP kan användas på flera enheter. E-postmeddelanden synkroniseras i realtid.

POP kan bara användas på en enda dator. Meddelanden synkroniseras inte i realtid, utan det är du som bestämmer du hur ofta de ska hämtas."

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du skrev ju Outlook.com. Använder du inte e-postprogrammet Outlook som ingår i Office-paketet? Om du har Microsoft Office-paketet installerat, vilken årgång är det?

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingår Outlook i ditt Office-paket och i så fall vill du använda det?

Eller vill du hellre pröva på E-postappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia

 

såvitt jag förstår har jag tillgång till Outlook genom mitt Office-paket men jag har inte varit inne i det innan jag försökte lösa associationsfrågan för e-post. I valet mellan e-postappen och Outlook föredrar jag den enklaste lösningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E-postappen är enklast att hantera. Starta den och lägg in ditt Outlook-konto där, alltså den information som du använder för att logga in på outlook.com. Om det numera kommer upp något val om POP och IMAP så fungerar nog IMAP bäst för dig, när det gäller portar och sånt ska det gå automatiskt eftersom E-postappen känner till hur Outlook-konton ska konfigureras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev K Lennart:

såvitt jag förstår har jag tillgång till Outlook genom mitt Office-paket

Ja, det har du och den utökade supporten för MS Office 2010, med sitt Outlook, gäller till 13 oktober 2020.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4470235/products-reaching-end-of-support-for-2020

Det som Cecilia skrivit i inlägget ovanför detta står också i den maskinöversatta microsoftlänken jag gav dig. "När du lägger till ditt e-postkonto i en e-postapp försöker appen vanligtvis konfigurera kontot med IMAP-åtkomst, utan ytterligare åtgärd från dig." I originalet: When you add your email account to your email app, it will usually attempt to set it up with IMAP access, without any input from you.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda

 

Som jag förstår det har jag redan startat med e-postappen (standardappen) och lagt in mitt outlook-konto där (?). Och det stämmer att POP är inaktiverat medan det för IMAP- och SMTP-inställningarna står: 

Server name: outlook.office365.com
Port: 993
Encryption method: TLS

 

Server name: smtp.office365.com
Port: 587
Encryption method: STARTTLS

 

Men några separata mejl till medlemmarna skickas ej ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev Cecilia:

Då är nästa steg att kolla att E-postappen är vald som standardapp/program för E-post.

Cecilia

ja, jag har valt det vita kuvertet med blå bakgrund

 

mbgtmari

 

ska läsa om det men vill gärna först ha klarhet om att det är där skon klämmer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även detta:

Inställningar - Appar - Standardappar - Ange standardappar

Klicka på E-post och sen på Hantera.

Kolla att det står E-post på alla (minst 4) alternativ där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-26 på 11:43, skrev K Lennart:

om jag hade e-postformatet ”Bifogad fil” fick jag felmeddelandet att det ”inte fanns något associerat e-postprogram och att jag med kontrollpanelen Standardprogram skulle associera ett redan installerat e-postprogram ”.

Får du fortfarande ovanstående felmeddelande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...