Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Brimsgutten

Google Chrome vs. Bing

Rekommendera Poster

Brimsgutten

Jag gillar Google Chrome, vill googla.

Jag gillar inte Bing.

Nu har jag Google Chrome på skrivbordet.

När jag klickar på Google Chrome för att googla,

så kommer jag till Bing.

Hur blir jag av med skiten för tid och evighet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Brimsgutten
7 timmar sedan, skrev Brimsgutten:

Jag gillar Google Chrome, vill googla.

Jag gillar inte Bing.

Nu har jag Google Chrome på skrivbordet.

När jag klickar på Google Chrome för att googla,

så kommer jag till Bing.

Microsoft prackar på mig Bing.

Det är inte O.K.

Jag vill själv välja sökmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Se

https://www.enkelteknik.se/byt-sokmotor-fran-bing-till-google-i-microsoft-edge

och

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4028574/microsoft-edge-change-the-default-search-engine

Jag har själv Firefox som min standardwebbläsare men jag har också Chrome som jag använder ibland. Bing öppnas ALDRIG i Chrome. Jämför dina sökinställningar i Chrome med mina.

1995468642_Chromeskinstllningar.thumb.png.f93bbae49206ea1e23574d6b3557e7b3.png

Om jag i Chrome går till Menyn (de tre lodräta punkterna) > Inställningar > Utseende  ser det ut så. Jag har alltså valt att Chrome ska öppnas genom att "visa hemknappen", dvs google.com-sidan. 

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Brimsgutten

När jag klickar på Chrome kommer jag till Bing.

Jag får aldrig fram Menyn i Chrome.

Detta är ännu ett diktatoriskt påhitt av Microsoft.

Så här skall det inte vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
41 minuter sedan, skrev Brimsgutten:

Kan du bifoga en skärmbild på hur det ser ut?

Det blir lite lättare att förstå då vilken webbläsare du har startat och därmed hur din önskade söksida ska ställas in.

En skärmbild kan man ta med apparna/programmen Klipp & skissa, Skärmklippverktyget eller PrntScreen-knappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
52 minuter sedan, skrev Brimsgutten:

Jag får aldrig fram Menyn i Chrome.

Detta är ännu ett diktatoriskt påhitt av Microsoft.

Så här skall det inte vara.

Var klickar du på Chrome? Har du inte Google Chrome under bokstaven G i programmen i Start (den vita flaggan längst ner till vänster på skrivbordet) och en Google Chrome genvägs-ikon på skrivbordet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Brimsgutten
32 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Var klickar du på Chrome? Har du inte Google Chrome under bokstaven G i programmen i Start (den vita flaggan längst ner till vänster på skrivbordet) och en Google Chrome genvägs-ikon på skrivbordet?

Nu har jag avinstallerat Google Chrome.

Jag skall använda Firefox i stället.

Tack för alla råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Se då till att du har Firefox under bokstaven F i Start och Firefox genvägs-ikon på skrivbordet!

133791631_FirefoxochGoogleChrome.png.932c9fd6c564b3b8fb31ccc1eb65865b.png

Du svarade inte på mina frågor. Inte heller postade du en skärmbild som Cecilia bad dig om. Man kan, som sagt, ha båda webbläsarna, vilket visas på min skärmbild här ovanför.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Brimsgutten
6 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Se då till att du har Firefox under bokstaven F i Start och Firefox genvägs-ikon på skrivbordet!

133791631_FirefoxochGoogleChrome.png.932c9fd6c564b3b8fb31ccc1eb65865b.png

Du svarade inte på mina frågor. Inte heller postade du en skärmbild som Cecilia bad dig om. Man kan, som sagt, ha båda webbläsarna, vilket visas på min skärmbild här ovanför.

...Du svarade inte på mina frågor. Inte heller postade du en skärmbild som Cecilia bad dig om.

Svar: Det beror inte på att jag är nonchalant eller otacksam,

men jag är inte så kunnig på datorn.

I jämförelse med de allra flesta som skriver på Eforum är jag tyvärr inkompetent.

När det gäller Google Chrome bet jag mig i tummen.

Jag behöver den webbläsaren för mina genvägar på skrivbordet.

Så Google Chrome (och Bing!) är tillbaka på min dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
7 minuter sedan, skrev Brimsgutten:

Svar: Det beror inte på att jag är nonchalant eller otacksam,

men jag är inte så kunnig på datorn.

För framtiden, fråga då vad vi menar så att vi förstår vad du fastnar på och kan förklara bättre. Det är ofta väldigt bra att bifoga bilder på hur det ser ut på skärmen när man har problem för då gör det inget om man använder lite ovanliga termer.

8 minuter sedan, skrev Brimsgutten:

Så Google Chrome (och Bing!) är tillbaka på min dator.

Så du har installerat Google Chrome igen och behöver hjälp med att ändra till en annan sökmotor. Har jag förstått det rätt?

Går det att följa instruktionen på sidan https://support.google.com/websearch/answer/464?hl=sv för att ställa in Google (Search) som sökmotor?

Om inte: Vad är det som inte stämmer med den instruktionen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Brimsgutten
46 minuter sedan, skrev Cecilia:

För framtiden, fråga då vad vi menar så att vi förstår vad du fastnar på och kan förklara bättre. Det är ofta väldigt bra att bifoga bilder på hur det ser ut på skärmen när man har problem för då gör det inget om man använder lite ovanliga termer.

Så du har installerat Google Chrome igen och behöver hjälp med att ändra till en annan sökmotor. Har jag förstått det rätt?

Går det att följa instruktionen på sidan https://support.google.com/websearch/answer/464?hl=sv för att ställa in Google (Search) som sökmotor?

Jag fick ett meddelande att mina genvägar kanske inte skulle fungera utan Google Chrome, så därför är den webbläsaren tillbaka på min dator. När jag klickar på Google Chrome kommer jag till Bing, men jag får leva med det. Jag har på skrivbordet Firefox, som söker med Google i adressfältet. Så där finns inga problem. Jag skall kolla på din länk senare, men jag har viktiga saker (V75), som tar upp min tid de närmaste timmarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

I min första skärmbild har jag också visat hur jag kom fram till mina inställningar i Google Chrome med Google Sök som startsida.

På den bilden ser du överst, längst ut till höger, 3 punkter under varandra. Det är det som är menyn och den klickar man på för att den ska öppnas och visa inställningar. Håller du muspekaren över de tre punkterna (det kallas "hovra") visar sig innehållsskylten Anpassa och kontrollera Chrome. (Eftersom du tidigare har skrivit att du inte får fram menyn har jag nu försökt förtydliga mig.)

Redigerad av mbgtmari
Tillägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Brimsgutten
5 timmar sedan, skrev Cecilia:

I mitt första inlägg skrev jag:

(Jag syftade på Bing).

Jag tror att jag har löst alla problem nu.

Tack för hjälpen, Cecilia!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Ingen orsak :) och jag skickar tacket vidare till mbgtmari.

Vet du mer exakt vad som löste ditt problem?

Det kan ju vara bra för någon annan som råkar ut för samma sak.

Sen kan det ju vara bra för dig att veta att om Chrome var installerad från början eller blev inställd på Bing när du installerade den så var det nog inte Microsofts fel utan din datortillverkare som hade gjort för att få lite pengar från Google och/eller Microsoft för det är inte så i andra installationer av Windows 10.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Casper05

google chrome alla dar i väckan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Brimsgutten
På 2019-12-26 på 08:46, skrev Cecilia:

Sen kan det ju vara bra för dig att veta att om Chrome var installerad från början eller blev inställd på Bing när du installerade den så var det nog inte Microsofts fel utan din datortillverkare som hade gjort för att få lite pengar från Google och/eller Microsoft för det är inte så i andra installationer av Windows 10.

På 2019-12-26 på 08:46, skrev Cecilia:

Hej Cecilia!

Har inte en aning om vad som löste problemet.

Som jag sagt är jag inte så kunnig på datorn.

Tog bara för givet att Microsoft var boven i dramat.

Men nu är Bing putz väck.

Så jag är nöjd.

GOTT NYTT ÅR!

Brimsgutten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...