Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uberseg dator efter avslutat f-secure.


Mini1000
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har en dator som knappt fungerar längre, allt går oerhört långsamt.

Den har tidigare haft f-secure men efter att det abonnemanget försvann blev datorn snabbt mycket mer långsam. Har provat att avinstallera alla program som inte används men blir ingen skillnad.

Vet inte om jag fått virus eller om det ligger något kvar och blockerar på något sätt, men såhär seg ska inte en dator vara.

Addition.txt FRST.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

Jag kan inte se att det är något skadligt i loggarna.

 

1. Vad är Star Stable Online för något?

Det har jag inte sett förut.

 

2. Kan du se om någon process använder CPU:n mycket när du tar fram Aktivitetshanteraren och kollar på fliken Processer när du just inte gör något med datorn?

Man kan sortera på en kolumn genom att klicka på rubriken.

Hur mycket av minnet används och vilken/vilka process(er) använder mest och hur mycket?

 

3. Det finns en del mappar som har med ReviverSoft att göra fast jag kan inte se att du har något program från dem installerat. ReviverSoft har mycket dåligt rykte: https://www.mywot.com/en/scorecard/reviversoft.com

Om du har rensat med deras eller andras registerstädnings- eller optimeringsprogram kan de ha förstört något för Windows så att Windows inte längre fungerar som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som tar mest minne är edge, 50% cpu och 800 mb minne. Men har en toklång lista på processer med olika många mb. 190 processer och 2500 trådar.

Star stable är en hästspel till dottern, inget att oroa sig för. Reviver var ett program jag installerade nyss för att kolla datorn, men det hjälpte inte mycket så avinstallerat det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det om du stänger av Edge?

Ja, det är många processer numera, själv har jag tydligen 183 st igång för tillfället enligt fliken Prestanda.

 

Din dator börjar väl bli rätt gammal (BIOS såg ut att vara från 2015) och det är nog en långsam processor i den. Man kan också tänka sig att hårddisken börjar bli dålig och det brukar göra att allting som kräver läsning från hårddisken blir långsamt, dvs det tar tid att starta program men att t ex spela hästspelet går lika fort som alltid.

 

Har datortillverkaren något diagnostik/felsökningsprogram?

Kolla på supportwebbsidorna för din datormodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så det finns åtminstonde inget virus, det är ju bra det iaf! :)

Får titta vidare efter lösningar. Visst, datorn är inte ny men tycker det är konstigt att den skulle bli så dålig så snabbt. Kan vara disken som du säger, vem vet.

 

Jag tackar för hjälpen iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Om inte datortillverkaren har något testprogram för disken så brukar disktillverkaren ha det. Du bör kunna se en beteckning/namn på hårddisken i Enhetshanteraren och utifrån den går det att söka för att få fram tillverkaren och därifrån hitta testprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha Windows 10 1803. Har du inte fått någon uppmaning att uppdatera till 1903? Det kanske kan få ordning på datorn om det inte är problem med hårdvara. Supporten för 1803 har gått ut.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...