Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökrobotar på internet

Rekommendera Poster

Hej !

När jag för ett antal år sedan som flitigast höll på med programmering, var jag också väldigt fascinerad och road av att bygga upp min hemsida (http://karlerik39.no-ip.org). På den lade jag in videoklipp på mina resor runt världen, mina program som jag tyckte fungerade tillräckligt bra m m.

Samtidigt försåg jag sajten med indikatorer som berättade om hur många som tittade in på min hemsida, för att det var spännande se var de kom ifrån, vilka saker på min hemsida som de intresserade sig för...

Så dök det upp någon ibland, och vartefter allt fler, som verkade sjukt intresserade av allt som jag presenterade.

Jag blev översvallande positivt berörd att somliga hade ett sånt brinnande intresse och så fullständigt genomsökte min hemsida - vilket allt jag naturligtvis tolkade som ett bevis på värdesättande av mina alster.

Tills...

Jag fann hur dessa kaskader av genomsökningar av PC-program, reseskildringar m m såg ut.

Det var bara sekunder mellan de olika målen, ibland flera på samma sekund. Så snabba uppfattningar har ingen nu levande människa, tyckte jag, som själv kanske loggad in på någon annan intressant sida ibland för att sedan tillbringa några minuter vid något speciellt avsnitt av bilder, berättelser eller annat man kunde finna.

Då först begrep jag att det handlade om att det var sökrobotar som besökte mig och rasslade igenom hemsidan med sekundsnabba visiter per varje sökbart avsnitt. Då sjonk min entusiasm med ett antal grader....

Nu frågar jag den som vet:

Kan de som använder sökrobotar, i efterhand gå igenom resultatet med någon behållning av det sekundsnabba nedslaget per avsnitt på en sajt. Detta utan att återigen logga in på sajten.
Eller är dessa sökrobotar bara ute efter något speciellt, som att de draggar genom internethavet i hopp om att hitta något ätbart i form av värdesaker ?

Kan dessa sökrobotar vara till någon nytta genom att de är programmerade finna inlagda sökord, och har man själv någon nytta av en sådan - utan att ha skumma avsikter ?

Många frågor.

Många av er har säkert något svar, eller hänvisningar till någon info-källa...

/Kalle

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju olika sorters spindlar som kravlar sig (eller vad det nu heter när spindlar rör sig) fram genom nätet. Mest känd är ju Google som bygger upp sitt sökindex men det finns ju även flera andra sökmotorer. Men visst finns det även många spindlar som är ute efter att hitta webbplatser som kan hackas och då letar de efter kända säkerhetshål, samt antagligen även andra sätt att missbruka nätet.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...