Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara SMS på dator


Kalle Dator1
 Share

Rekommendera Poster

Hej !

Skulle gärna vilja veta hur man kopierar (flyttar över) sina SMS från mobiltelefonen.

 

De flesta SMS som utväxlas är ju  bara aktuella för stunden och kan raderas bort direkt efter läsning, medan andra kan behöva sparas för att de innehåller värdefulla fakta och upplysningar, som kan vara bra att ha kvar för kommande tillfällen.

Men man vill också tömma SMS-högen för att befria minneskapacitet.


Vill gärna ha tips på något inte alltför komplicerad metod att överföra såna konversationer till datorn...
Har provat ett antal appar från Google Play, men inte hittat någon som på ett bra sätt informerar vad det är man gör vid de olika momenten, så att man inte av misstag helt enkel råkar radera det som man vill spara...

Med vänlig hälsning
 God Jul / Gott Nytt År

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Kalle Dator1:

Google Play

Då antar jag Android och då är ju MyPhoneExplorer mitt standardsvar.

 

Det finns ju många appar som tar backup och återställer SMS men det är ju oklart hur hanterbara dessa backuper är så att säga utanför telefonen.

 

Tillägg:

Startar MPE och ser att jag har några sparade SMS (jag brukar inte spara dessa, normalt)

image.png.b18dfa46d6f3982c6899b0daf9a1d4a5.png

 

 

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-21 på 20:06, skrev Thirteen:

Testade den och det var inget krångel direkt men den tog lång tid på sig innan backupen var klar, möjligen tog den även MMS.

Jag har tidigare haft denna:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.idea.backup.smscontacts&hl=sv

och den var snabbare. (men kanske bara SMS då)

Båda skapar en XML-fil och de går visserligen att läsa i en texteditor men något bättre verktyg skulle behövas.

Ex. om man vill skriva ut en SMS-konversation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna var riktigt bra:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gilapps.smsshare2

 

Där sparar man konversationerna som om det vore skärmdumpar.

Bra om man vill spara ex. inställningar som mobiloperatören skickat eller konversationer som man av någon anledning kan behöva som "bevis".

 

Verkar vara begränsningar i gratisversionen på hur många meddelanden man kan spara.

Man sparar meddelande från en & en kontakt, markerar sedan vilka eller alla meddelanden, eller inom ett datumintervall.

 

Direkt detta sparats kan man välja att dela och då ex. välja DropBox eller vilka molntjänster man nu nyttjar.

 

image.thumb.png.17c4bf9206ed7cdcdbcb9f8bf75913dd.png

Redigerad av Mikael63
bild från sparad PDF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl om vad man egentligen vill göra med SMS i mobilen - spara för att ha kvar, skriva ut osv. eller spara för att återställa till en (kanske annan) telefon.

Om man återställer bör man vara medveten om att alla "nya" SMS sedan backupen togs kan skrivas över, beroende på hur bra/smart appen är.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...