Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tomas E

LÖST Vad är en referenspunkt och hur tar man bort den?

Rekommendera Poster

Har fått fel i Filhistoriken igen men av en annan sort. Hur löser jag det här? Vad är referenspunkter? Om man bara kan ta bort dem utan vidare, vad fyller de för funktion?

image.png.8d93adf1aac4f3bf8008ca47df1a557a.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du med Utforskaren kollar i mappen C:\Användare\Delat\Delade dokument (vilket är samma sak som C:\Users\Public\Documents) så ser du att mappen Mina videoklipp är en sorts genväg, filerna ligger alltså någon annanstans. De filerna bör alltså säkerhetskopieras i en annan mapp (troligen C:\Användare\Delat\Delade Filmer) och felmeddelandet kan ignoreras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, skrev Cecilia:

Om du med Utforskaren kollar i mappen C:\Användare\Delat\Delade dokument (vilket är samma sak som C:\Users\Public\Documents) så ser du att mappen Mina videoklipp är en sorts genväg, filerna ligger alltså någon annanstans. De filerna bör alltså säkerhetskopieras i en annan mapp (troligen C:\Användare\Delat\Delade Filmer) och felmeddelandet kan ignoreras.

Jag har ingen mapp som heter Mina videoklipp på den platsen. Jag har heller ingen av de andra mapparna Min musik eller Mina bilder där. Om de skapas automatiskt av Windows kan det hända att jag tagit bort dem för länge sen eftersom jag organiserat om allt i bibliotek. Det som är märkligt är att dessa meddelanden verkar ha dykt upp den senaste tiden. De borde har funnits där redan från början.

Det finns totalt sex varningar, tre av dem refererar till mappar med de engelska namnen och de andra tre till de svenska motsvarigheterna.

Men då verkar det än mer logiskt att strunta i dessa felmeddelanden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Du behöver slå på visning av både operativsystemfiler och dolda filer för att se mapparna ser jag nu.

Visa dolda filer är sen tidigare påslaget. Innefattar det även operativsystemfiler? I annat fall vet jag inte var jag ställer in så att även dessa visas. Och i annat fall förstår jag inte varför jag inte kan se mapparna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett separat val men på samma ställe. Punkt 4 på sidan som mbgtmari länkade till så ser du också valet "Dölj skyddade operativsystemfiler" som alltså inte ska vara valt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är ett separat val men på samma ställe. Punkt 4 på sidan som mbgtmari länkade till så ser du också valet "Dölj skyddade operativsystemfiler" som alltså inte ska vara valt.

Ok, nu har jag hittat det. Jag letade efter "Visa operativsystemfiler" i första hand och inte efter "Dölj skyddade...", visste ju inte vad det hette. :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nu blir det lite snurrigare. När jag klickar på någon av genvägarna så får jag detta meddelande.

image.png.4f3f429af58f2d6945268fbb964bb0c4.png

Vilka mappar är det som genvägarna nedan refererar till?

image.png.fa3730aa33ba6497dadc5c6b9eee34f3.png

Vet man inte det så blir det ju omöjligt att veta vilka mappar och filer som inte säkerhetskopieras. Och frågan hur man tar bort en referenspunkt återstår fortfarande. Varför ska jag bara strunta i felmeddelandet? Hur vet man att allt som ska säkerhetskopieras är säkerhetskopierat?

Hoppas jag inte är alltför besvärlig nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, skrev Tomas E:

Ok, nu har jag hittat det. Jag letade efter "Visa operativsystemfiler" i första hand och inte efter "Dölj skyddade...", visste ju inte vad det hette. :thumbsup:

Och jag kom inte ihåg innan jag såg bilden.

52 minuter sedan, skrev Tomas E:

Det enda rimliga är de som är i mappen ovanför, alltså C:\Användare\Delat\Delade Filmer

och de andra där. Det finns många sådana där dolda genvägar kvar i Windows som bara finns där för att gamla program ska fortsätta att fungera. Ett annat exempel är att C:\Documents and Settings finns kvar fast den inte har varit en fungerande mapp sen Windows XP.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det finns många sådana där dolda genvägar kvar i Windows som bara finns där för att gamla program ska fortsätta att fungera. Ett annat exempel är att C:\Documents and Settings finns kvar fast den inte har varit en fungerande mapp sen Windows XP.

Är målmapparna för dessa genvägar m a o mest troligt tomma? Dvs mapparna som jag inte har åtkomst till enligt felmeddelandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det kan man inte säga generellt. C:\Documents and Settings är en genväg (referenspunkt, en sorts länk) som går till användarprofilen (eller någon del av den), alltså C:\Användare\... , precis till det som den mappen innehöll i Windows XP och tidigare Windows.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nej, det kan man inte säga generellt. C:\Documents and Settings är en genväg (referenspunkt, en sorts länk) som går till användarprofilen (eller någon del av den), alltså C:\Användare\... , precis till det som den mappen innehöll i Windows XP och tidigare Windows.

Ok, har jag fått det rätt nu...

Dessa genvägar är alltså det som är referenspunkterna. Om jag alltså tar bort dem så hittar Windows de mappar som är mål för referenspunkterna och kan därmed säkerhetskopiera dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, du kan inte ta referenspunkterna för det kan innebära att program slutar att fungera. Säkerhetskopiering av filerna ska fungera ändå eftersom mapparna som referenspunkterna/genvägarna/länkarna pekar på är vanliga mappar som ska säkerhetskopieras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Nej, du kan inte ta referenspunkterna för det kan innebära att program slutar att fungera. Säkerhetskopiering av filerna ska fungera ändå eftersom mapparna som referenspunkterna/genvägarna/länkarna pekar på är vanliga mappar som ska säkerhetskopieras.

I så fall är det ju helt vilseledande att annonsera dessa varningsmeddelanden och en uppmaning att ta bort referenspunkterna om man vill kunna säkerhetskopiera sina filer. :angry:

Är inte det här en så pass allvarlig Windowsbugg att den borde åtgärdas snarast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-12-23 på 17:27, skrev Tomas E:

Men nu blir det lite snurrigare. När jag klickar på någon av genvägarna så får jag detta meddelande.

image.png.4f3f429af58f2d6945268fbb964bb0c4.png

image.png.fa3730aa33ba6497dadc5c6b9eee34f3.png

@Cecilia Vad har hänt med dessa bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr inte, men säg gärna till om du märker av det igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, skrev felix:

Tyvärr inte, men säg gärna till om du märker av det igen.

Har slutat använda filhistoriken så det är inte aktuellt längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...