Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nätet borta


Torparen
 Share

Recommended Posts

Hej
Har en 8030 vilken jag är nöjd med. Men nu har jag ett problem,sedan en vecka tillbaka är det enbart telefonin som funkar. Jag vistas i Spanien sedan oktober har Comviq som operatör.
Har aldrig tidigare under vistelser i Spanien haft problem.
Samtalen med Comviq support har ej löst problemet.
 
När jag söker på nätverk får jag upp namn på nätverk. . Har också kollat med grannen som har Tele.2 inga problem.
Så till min fråga: kan det vara något i mobilen som spökar?
MVH
Lennart
PS uppe på skärmen där man kan se att man är ansluten till nätet finns en bokstav (r) DS
Link to comment
Share on other sites

Bara mina knapphändiga funderingar?

 

(r)= roaming?

 

Har du av misstag stängt av det, eller något annat hänt med mobilen?

 

Din lur?

 

https://www.helpforsmartphone.com/public/sv-SE/doro/8030/android-5-1/guides/22/Konfigurere-internett-Doro-8030

Link to comment
Share on other sites

52 minuter sedan, skrev Vedex:

Bara mina knapphändiga funderingar?

 

(r)= roaming?

 

Har du av misstag stängt av det, eller något annat hänt med mobilen?

 

Din lur?

 

https://www.helpforsmartphone.com/public/sv-SE/doro/8030/android-5-1/guides/22/Konfigurere-internett-Doro-8030

 

Hit kommer jag men vad jag skall svara på Namn och APN står i stjärnorna. 

 

 

 

Ange internetinformation

Link to comment
Share on other sites

36 minuter sedan, skrev Vedex:

Har inte Comviq men detta kanske hjälper dig på vägen?

 

https://www.comviq.se/kundservice/artikel/174

 

 

https://www.comviq.se/kundservice/artikel/39

 

Kan inte hjälpa dig mer, hoppas du får igång mobilen/surfen.

 

Tack för hjälpen. Har ej lyckats än. Det som är konstigt är att jag har haft samtal (mer än en timma) med comviq dock inget resultat. Någon hänvisning till dina länkar fick jag ej. SMS funkar. Jag provar kanske mer framöver, just nu är jag less.

Tack för hjälpen ha det bra.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, skrev Torparen:

 

Hit kommer jag men vad jag skall svara på Namn och APN står i stjärnorna. 

 

 

 

Ange internetinformation

Om du kan så prova att lägga till dessa uppgifter 

 

Gör inställningar manuellt
För att göra inställningen själv följer du de här uppgifterna:

Standardinställning för surf


APN: 4g.tele2.se
mms center: http://mmsc.tele2.se
mms proxy: 130.244.202.30
mms port: 8080

 

här är länken till sidahos Comviq

https://www.comviq.se/kundservice/artikel/174

 

HANS

 

Så här ser inställningen på min Comviq-telefon ut

 

 

NAMN:  Tele2 4G

APN: 4G.tele2.se 

MMSC: http://mmsc.tele2.se

MMS-PROXY: mmsproxy.tele2.se

MMS-PORT: 8080

MCC:240

MNC: 7

APN-TYP: default,supl,mms

APN-PROTOKOLL: ipv4/ipv6

APN-ROAMINGPROTOKOLL: ipv4

Edited by Hanse
tilläg
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, skrev Hanse:

Om du kan så prova att lägga till dessa uppgifter 

 

Gör inställningar manuellt
För att göra inställningen själv följer du de här uppgifterna:

Standardinställning för surf


APN: 4g.tele2.se
mms center: http://mmsc.tele2.se
mms proxy: 130.244.202.30
mms port: 8080

 

här är länken till sidahos Comviq

https://www.comviq.se/kundservice/artikel/174

 

HANS

 

Så här ser inställningen på min Comviq-telefon ut

 

 

NAMN:  Tele2 4G

APN: 4G.tele2.se 

MMSC: http://mmsc.tele2.se

MMS-PROXY: mmsproxy.tele2.se

MMS-PORT: 8080

MCC:240

MNC: 7

APN-TYP: default,supl,mms

APN-PROTOKOLL: ipv4/ipv6

APN-ROAMINGPROTOKOLL: ipv4

Tack jag kommer att prova i morgon nu har jag stängt för i dag

Link to comment
Share on other sites

30 minuter sedan, skrev Torparen:

Tack jag kommer att prova i morgon nu har jag stängt för i dag

jag har nu provat,men MNC-fältet godkännes ej "måste vara 2 eller 3 siffror. så vad gör jag nu?

Link to comment
Share on other sites

När jag har gjort alla inst och tryckt på spara funkar ej ändå. Då jag öppnar för alla inst så är de flesta borta. När jag ser på sidan där jag kan se förbrukning så ökar den hela tiden. Kan det vara så att mitt abonnemang är kapat? Om fallet är så kan så fall Comviq stänga och sända mig ett nytt simkort?

Link to comment
Share on other sites

osannolikt med kapar abb. vad säger din enhet som förbrukade data? Du kan se vad som är anslutet till din telefon och sparka ut eventuell dataslukare.

Är det bara telefonen som dragit eller har du haft en dator ansluten till telefonen och delat nätet med den? Då kan windows misstolka uppkopplingen som en fast (och inte mobil) och exempelvis synka one drive, dropbox eller ladda hem uppdateringar.

 

Link to comment
Share on other sites

Har nu chattat med Comviq nära en timma, sluta med att jag skall kontakta Doro för att få instruktion om hur jag nollställer maskinen. 

Link to comment
Share on other sites

Du kan hämta inställningarna automatisk också

 

Hämta inställningar
För att hämta inställningar för surf ska du skicka ett blankt SMS till nummer 123. Till vissa mobiler kan vi inte skicka inställningar automatiskt, då kan du istället göra inställningarna själv - informationen hittar du nedan.

 

HANS

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, skrev Hanse:

Du kan hämta inställningarna automatisk också

 

Hämta inställningar
För att hämta inställningar för surf ska du skicka ett blankt SMS till nummer 123. Till vissa mobiler kan vi inte skicka inställningar automatiskt, då kan du istället göra inställningarna själv - informationen hittar du nedan.

 

HANS

123 funkar ej från Spanien ej  heller om jag skriver +46 FÖRE.Sista budet är att jag skall nollställa maskinen måste då ha en passande kabel mellan datorn och telefonen för att säkerhetskopiera måste även få hänvisning om hur man gör nollställning så om inte det dyker upp ytterligare tips   så för det bli rast till måndag.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Create New...