Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moment 22 med POP3 eller IMAP


NilsW
 Share

Rekommendera Poster

Jag har Telia mail och har alltid kört POP3, dvs. laddat hem mailen och raderat på Telia servern.

Detta har fungerat utmärkt i flera år men på den senaste tiden har Telia dragit åt tumskruvarna på skräppost filtret varav mail jag vill ha hamnar där.

Med POP3 hämtas bara det som finns i inkorgen vilket innebär att skräpmailen ligger kvar på servern

 

Jag kan heller inte stänga av Telia's skräppost filter (eller rättare sagt jag vet inte hur man gör...)

 

Telia rekommenderade mig att växla till IMAP eftersom jag då får tillgång till samtliga foldrar men detta betyder ju att mitt hårddisk utrymme på Telia's server snart slår i taket

Konsekvensen av detta blir att jag antingen måste börja "städa" min brevlåda eller sätta upp arkivering på min lokala epost klient.

 

Men... och här kommer frågan... raderas mailen på servern när arkiveringen körts i min lokala klient?

eller... kan jag stänga av alla Telia's filter så att jag får alla mail i inkorgen så att jag kan fortsätta köra POP3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev NilsW:

sätta upp arkivering på min lokala epost klient.

Det räcker om du skapar "Lokala mappar".

I princip dra alla nuvarande brev dit.

Vilken klient är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev NilsW:

Jag har Telia mail och har alltid kört POP3, dvs. laddat hem mailen och raderat på Telia servern.

...

Med POP3 hämtas bara det som finns i inkorgen vilket innebär att skräpmailen ligger kvar på servern

...

Men... och här kommer frågan... raderas mailen på servern när arkiveringen körts i min lokala klient?

eller... kan jag stänga av alla Telia's filter så att jag får alla mail i inkorgen så att jag kan fortsätta köra POP3?

Stänga av Telias skräppostfilter tror jag inte går att göra. För ett antal år sedan gick det att göra och när sedan inställningen försvann från webbmejlen "låstes" den inställningen, inaktiverat skräppostfilter för dem som hunnit göra det och fortsatt aktiverat för andra. Senare blev skräppostfiltret aktivt för alla.


Mycket märkligt att man vid användning av POP tvingas logga in till webbmejlen regelbundet för att kolla ifall mejl felaktigt klassats som spam. Har påtalat detta för Telia men fick inget gehör för det.


Arkivering kan nog hanteras på olika sätt så ett generellt svar går inte att ge. Kan t ex vara automatisk eller manuell.


Vill du hantera skräppostmappen på servern med din e-postklient kan du stänga av hämtningen för POP, och skapa ett IMAP-konto. Utrymmet på servern är, som du skriver, inte mycket att skryta över. Men du kan t ex använda din befintliga, lokala, Inkorg som arkiv och flytta till den från IMAPs Inkorg, och från skräppostmappen på servern sådana mejl som felaktigt klassats som spam. Kanske går det att sätta upp någon automatik i din e-postklient.


I webbmejlen kan man skapa egna filter, för att anpassa för de spam man brukar få, eller för att ordna med annan automatik. Men det lär väl inte gå att göra ett filter som har högre prioritet än Telias inbyggda, och på något sätt få skräpposten att bli kvar i Inkorgen för hämtning med POP.


Fick precis en idé, kanske lite knasig. Kanske går det att låta POP hämta som vanligt, och också sätta upp ett IMAP-konto för åtkomst av skräppostmappen utan att behöva logga in med webbmejlen. I så fall borde det gå att inaktivera IMAPs synkning mellan servern och klienten, den hanteringen blir ju onödig om meningen är att POP ska hämta e-posten. Kan också gå att välja vilka mappar på servern som IMAP-kontot i klienten ska "prenumerera" på. Ett annat sätt kan vara att sätta upp ett IMAP-konto i t ex en mobil, för bevakning av skräppostmappen.


Bifogar några länkar för Outlook, bara som exempel.
https://support.office.com/sv-se/article/arkivera-i-outlook-för-windows-25f75777-3cdc-4c77-9783-5929c7b47028

https://support.office.com/sv-se/article/arkivera-outlook-objekt-manuellt-ecf54f37-14d7-4ee3-a830-46a5c33274f6

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klienten jag använder är Outlook 2007

 

Tack för förslagen vilket jag uppskattar!

Dock känns det som att min oro besannats då jag vill undvika en manuell hantering.

(att själv dra mailen från IMAPs inkorg till en lokal folder känns ålderstiget.

 

Christer's "knasiga" idé handlar (om jag förstår det rätt) att ha två separata konto i klienten för samma email adress och låta POP hämta (och radera) inkorgen medan IMAP syncar skräppostmappen samtidigt.

Det blir åter igen en manuell hantering och jag som använder samtliga 5 konto som Telia erbjuder skulle detta innebära 10 konto i klienten.

 

Så enkelt det hade varit om det i webmejlen fanns möjlighet att helt stänga av Telia's skräppost filter (default påslagen) så att de som vill själva kan administrera ett skräppost filter lokalt.

(jag upptäckte t.o.m ett mejl från Telia själva om lösenordsbyte som hamnat i skräppostmappen!!!)

 

Jag får fortsätta att försöka "leka" lite med Outlook's regler och se om jag kan få till en automatik på arkiveringen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att markera de brev som inte är skräppost som just "Ej skräppost"?

Att Teliaservern lär sig det och skickar dem vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...