Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ibland inte öppna bilder med Windows fotovisare


Anne E
 Share

Rekommendera Poster

När jag öppnar bilder i en mapp i Windows fotovisare går det inte att öppna "typ" varannan bild. Istället möts jag av bifogade meddelande på skärmen. "Det gick inte att öppna den här bilden eftersom den redigeras i ett annat program". 

I det läget kan jag välja att visa med t.ex. Internet Explorer och ser då bilden. Men så kan man ju inte hålla på när man sorterar i mappar med hundratals foton! Nästa gång jag försöker öppna bilder i mappen kan det vara andra bilder som inte öppnas, så problemet verkar inte vara knutet till speciella bilder. 

 

Skärmklipp 2019-12-17 22.51.18.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det gick inte att öppna den här bilden eftersom den redigeras i ett annat program." Om du kör Windows 10 är det kanske appen Foton som står som din standardapp för att öppna bilder. Titta efter!

Klicka på Start, dvs windowsflaggan längst ner till vänster på skrivbordet, Skrolla ner till Inställningar, dvs  kugghjulet > Appar Klicka på Standardappar till vänster. Därefter kan du fortsätta och klicka på Välj standardappar efter filtyp (nere på den sidan) > Skrolla ner till .jpeg, .jpg och de andra filtyperna dina bilder har som ändelse för att se vilken standardapp de har. Du kan då ändra Foton till Windows Fotovisare om du föredrar den som öppningsprogram.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så "enkelt" att det är iPhonebilder som är sparade i deras nya fotoformat HEIC?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för respons! Standardapp för mina bilder är Windows fotovisare. Det är liksom godtyckligt när bilder visas. Ena försöket syns felmeddelandet, vid nästa försök en sekund senare visas bilden. Det är kanske hälften av bilderna i mappen som inte öppnas när jag bläddrar med högerpil. Men det varierar. Började strula i juni, men i början av december fungerade det igen någon vecka för att nu åter krångla... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser på din skärmbild att Utforskaren är igång. Visar den mappen där bilderna finns?

Utifall att det är det andra program som felmeddelandet syftar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...