Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virtuellt minne W 10 pro senaste utgåva


hup151_t
 Share

Rekommendera Poster

Vid rubr flik  finns under rubriken  Total växlingsfilstorlek och därunder

 

1. Minsta 16 mb

2. Rekommenderat 2935 mb

3. Aktuell  2432 mb

 

OK  - Avbryt

 

Skillnaden i % mellan 2 och 3 är stor men  skulle jag få en förbättring om jag ändrade till den rekommenderade? Jag ser inte var/hur jag ska ändra i så fall. De rutor jag ser är ej "upplysta".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver börja med att klicka i Egen storlek.

Det enda man kan säga att just nu behöver din dator en växlingsfil som är 2432 MB och just nu skulle du inte ha nytta av mer, men det går ju inte att säga något om hur det skulle vara vid något annat tillfälle.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-12-15 på 21:48, skrev Tomas E:

Är inte virtuellt minne mest ett minne blott numera? De flesta har väl rätt mycket installerat även i billiga modeller.

Windows växlings fil behövs om man vill att systemet skall kunna skapa en sk. "crash dump" vid problem där Windows kraschar och om man i efterhand vill komma åt information i dump-filen för felsökning.

 

Dessutom är det alltid bra att en växlingsfil finns om man skulle råka på köra ett eller flera stora program och primärminnet (ram) inte räcker till och istället för att ett program då skulle krascha så växlas viss data från primärminnet till växlingsfilen på disk.

 

Dessutom rekommenderar Microsoft att man inte stänger av växlingsfilen och det finns absolut ingen prestandavinst med att ha den avstängd.

Mvh

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den aktuella maskinen har processor I7 och ramminne 16 och flera olika diskar. I princip var jag nyfiken på om mitt värde ökades till det av Microsoft rekommenderade skulle betyda en prestandaförbättring. Jag har fått bra förklaringar nu men har inte haft en tanke på att reducera värdet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev HansErik:

Tomas E har synpunkter på virtuellt minne hur kommer det in på min fråga? 

Helt apropå bara, men Flyfisherman har ju gett oss bra svar på varför man behöver det. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...