Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MH_resurrected

spill/@/dynamiska arrayer

Rekommendera Poster

Hej.

Ny börjar det dyka upp en massa mystiska @-tecken och nosier om Spill i min "vanliga" excel 365.

Är det någon som vet var man kan läsa mer? Monshi länkade till Leila Gharan's video för något år sen:

Men jag föredrar alltid en text framför en video. Det måste finnas något slags genomgång av allt smart man kan göra.

Den här texten är på gränsen till obegriplig (mbgtmari lär behöva terapi om hon får se den här maskinöversättningen)

https://support.office.com/sv-se/article/formler-i-dynamisk-matris-jämfört-med-äldre-cse-mat-ris-formler-ca421f1b-fbb2-4c99-9924-df571bd4f1b4

Någonstans måste Microsoft ha någon enkelt och välskrivet.

Redigerad av MH_resurrected

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar inte så mycket i Excel idag men ser att jag nog skulle kunna göra en del gamla arbetsböcker lite mer stabila med inte minst snabbare beräkningar.

Ojoj, den där var svårläst den där texten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. även om det bara är 600 rader så är det omfattande matrisberäkningar hur man än gör. Jag tror att fördelen ligger i formlernas enkelhet snarare än prestanda.

Prestanda=pivot eller PowerQuery. Men då tappar man de automagiska uppdateringar. 

Förra året gjorde jag något slags prognos med +200 000 rader samt en massa beräkningar och blad . Det var fullständigt outhärdligt när alla formler var ihopkopplade. Det enda sättet att få någorlunda prestanda vara att lägga pivottabeller emellan som fick "döda" delar av beräkningskedjan och uppdateras manuellt (så att "rådata har ändrats"  och sällsynta inställningsändringar sköttes av pivotdelen medan snabba "inställningar har ändrats" sköttes av formler). Inte speciellt snyggt men man fick svar inom sekunder.

Fast det är väl som de kloka brukar säga. Excel skall användas till rätt saker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...