Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid kopiering från Word till Excel


Stepac
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har ett Excel-ark där jag kopierar in text från Word. Jag har låst Excel-arket för redigering och lämnat de celler där man ska kunna kopiera in text från Word som olåsta.

Problemet blir när jag klistrar in texten blir cellerna där texten har kopierats in låsta. Jag vill att man efter att man kopierat in texten från Word ska kunna redigera den.

Går det att lösa så att detta inte händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som händer är nog att det följer med något från Word.

Vad sker om du testar att klistra in special - enbart värden? Låses cellerna även då?

 

Om det inte sker blir ändock svårt att utbilda användarna men om bara du kanske det är en lösning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett makro, med knapp, som låser upp alla och därefter låser de som ska vara skyddade?

Om det går att köra ett sånt makro på ett låst blad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

Det här verkar tyvärr vara en känd bugg i excel. 

En möjlig, men ej rekommenderad, lösning är att skriva en kod med en händelsehanterare som fångar upp förändring och återställer låst/olåst. 

Olika varianter beskrivs här (varning, tråden jag länkar till har riktigt sur stämning Tag med ett glatt humör):

https://www.ozgrid.com/forum/index.php?thread/78568-prevent-unlocked-cells-becoming-locked-via-copy-paste/

Problemet är att händelsehanterare är... svårhanterliga. De kan börja leva sitt eget liv.

 

 

Jag skulle istället testa den variant som nämns näst sist i tråden (Danhansmoleman) även om den inte uppmärksammas. Det är en kompromiss men trevligare än händelsehanterare om den duger för dina behov. Den använder "Tillåt redigering av områden" som beter sig som ett märkligt mellanting av skyddat och oskyddat (Kan t.ex användas för att kunna sortera en tabell som skall vara redigeringsskyddad).

 

Du jobbar naturligtvis med en kopia av ditt riktiga dokument.

1. Börja med att stänga av bladets skydd

2. Skydda alla dina celler igen, Inklusive ditt olåsta område (Ctrl+A, högerklicka->formatera celler->fliken skydd-> se till att "skydd" är ikryssat.) Det här steget är egentligen inte nödvändigt men beteendet blir mer konsekvent.

3. markera det område du vill kunna redigera och gå till Granska->Skydda->Tillåt redigering av områden, klicka på nytt och se till att området verkligen gäller dina celler  [Ok] ,[Ok] (jag rör inte "Behörighet" och då verkar det gälla alla)

 

Skydda ditt blad igen. Du måste tillåta att man kan markera låsta celler.

 

Nu är övriga bladet skyddat och du kan klistra in i ditt "oskyddade" område utan att cellen blir "skyddad" igen. En av kompromisserna är att du kan markera- men inte redigera- den skyddade delen av bladet. 

Tyvärr följer format med från Word så det är svårt att markera de celler som är oskyddade med t.ex färg eftersom word kan skicka med formatering (En ram borde var säker att använda). 

 

Ähhh. Testa och se om det är en acceptabel kompromiss

Tack för svar och hjälp,

 

Provade ditt förslag med "Tillåt redigering av områden", detta fungerade bra men jag personligen gillar inte att det kommer upp meddelanden om att jag inte kan ändra innehåll i celler som är låsta (detta när man tillåter markering av låsta celler).

 

Blev ett makro aktiverat av en knapp som låser upp cellerna i det område som ska kunna redigeras. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...