Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att ställa in när hårddisk 2 ska gå i vila?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Jag har också två hårddiskar i min dator men bara en skärm och jag har alltid utgått från att det är samma energiinställning som gäller för båda diskarna. (Den disk som inte är systemdisken använder jag i stort sett bara när jag säkerhetskopierar en gång i veckan.) Om du skriver energi i aktivitetfältets sökruta så får du upp Inställningar för energialternativ.

1252559786_EnergiW10.png.7e511712a822eaadd48577d859f4d312.png

Där står det bara om bildskärmens inställningar hos mig. Jag utgår från att extrahårddisken vilar sig när jag inte använder den.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

I den här datorn har jag bara en lagringsenhet (SSD) men jag har haft två tidigare och då verkade det som att lagringsdisken stängdes av efter tag av inaktivitet, men jag fick ju konfigurera det.

 

Kontrollpanelen - Energialternativ - Ändra schemainställningar - Ändra avancerade inställningar

Där finns det en inställning för hårddisken.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Cecilia:

I den här datorn har jag bara en lagringsenhet (SSD) men jag har haft två tidigare och då verkade det som att lagringsdisken stängdes av efter tag av inaktivitet, men jag fick ju konfigurera det.

 

Kontrollpanelen - Energialternativ - Ändra schemainställningar - Ändra avancerade inställningar

Där finns det en inställning för hårddisken.

 

Alltid samma visa, texten för vissa inställningar är så liten att man inte hittar dem.

 

Och ändå har jag förstorat texten till 120%, men det gäller nog inte kontrollpanelen.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Tomas E:

Har inte hittat något strömsparalternativ för när hårddisk 2 ska gå i vila. Går det att ställa in?

Ja och nej. Det går inte att välja en speciell hårddisk i inställningarna som Cecilia hänvisar till. Den gäller för alla hårddiskar. En hårddisk går dessutom automatiskt i vila om den inte används och då drar den mindre än 1W. SSD drar ännu mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev vertpre:

Ja och nej. Det går inte att välja en speciell hårddisk i inställningarna som Cecilia hänvisar till. Den gäller för alla hårddiskar. En hårddisk går dessutom automatiskt i vila om den inte används och då drar den mindre än 1W. SSD drar ännu mindre.

Kan en SSD verkligen gå i vila? Är den inte alltid i något slags viloläge som ett minneskort i en mobiltelefon om den inte används?

 

Min HDD upplever jag går i vila snabbare nu sen jag ställde in 10 minuter istället för "normala" 20 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...