Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Computersalg - nej tack.


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Den 2/12 la jag en beställning på en produkt som enligt hemsidan skulle finnas i lager.

Den 8/12 meddelar företaget att produkten inte finns i lager.

 

Ska det behöva ta en vecka innan man märker att lagersaldot inte stämmer?

Väntade man en vecka innan man så att säga började behandla ordern?

 

Men bra att veta - nu kan man gallra bort det företaget när man söker bästa pris.

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt :( och de har väldigt olika omdömen på prisjakt så det är ju också en anledning att undvika dem.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Då gick det betydligt snabbare hos ett svenskt företag som är "en av Nordens ledande återförsäljare av IT-produkter med tillhörande tjänster".

En beställning lagd 20:50 den 8/12 finns att hämta hos ombud på eftermiddagen den 10/12.

 

Tillägg: Markerar tråden som löst bara.

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det löste sig. Känner inte till butiken men jag tror inte de är oseriösa. 

 

Tyvärr är lagersaldo ett fenomen som lever sitt eget liv. Har själv varit med om att det varit felaktigt. Värst är problemet om man tagit dig till en fysisk butik och får skriva personalen på näsan att "vara X" inte finns trots att det står på butikens lagersaldo att det ska finnas. Visst, de brukar ställa upp och leta men det är surt när man åkt dit enbart för att köpa denna vara. Vad som krävs är bättre datasystem som uppdaterar fortare. Men visst finns de dem som bara vill locka folk till butiken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

trots att det står på butikens lagersaldo att det ska finnas.

Jo, det har även hänt mig några gånger, på Bauhaus...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång så kollade jag på Hemtex att en viss vara skulle finnas i butiken innan jag åkte dit för att mötas av att den inte fanns och när jag berättade det för personalen så sa de att huvudanledningen till att det ofta var fel i deras lagersaldo var snatterier. Folk gick förbi butiken (galleria så det var rätt öppet mot passagen utanför), såg t ex en kudde de gillade, väntade tills personalen var upptagen med en annan kund och gick sen in och tog kudden. Hände tydligen varje dag att flera varor bara försvann.

  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara så, att lagersaldot felar, kanske saldot inkluderar en enhet som är avsedd för demo och inte får säljas, men att det ska ta en vecka för att konstatera detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
På 2019-12-11 på 10:44, skrev DePhaz:

Tyvärr är lagersaldo ett fenomen som lever sitt eget liv.

Talde för några år sedan med en Butikschef, livsmedelsbutik. Man skulle införa ett system med automatisk beställning av nya varor från tidigare lagersaldo och försäljning.

Problemet var att lagersaldot också minskas av "svinnet" och "hur stort svinnet var" för olika varor ingick inte det automatiska systemet.

Så han hade beslutat att man skulle börja med att använda automatiska beställnings systemet till hundmaten.

 

Jag har idag upplevt något liknande "lagersaldo" ! Region Skåne har beslutat sig för att införa ett nytt system för kollektivtrafiken.

Och lägga ner det gamla systemet med Jojo-korten.

Och en lämplig tidpunkt införa systemet är väl när kollektivtrafiken är låg ? För  ALLA är ju mest lediga under Jul och Nyårshelgerna !

Dvs den 14 december 2019. Man anade dock oråd och förlängde "stoppet" till 14 januari.

När jag kom till Skåne på kvällen 21 december fanns det 4 "Trafikvärdar" utanför Skånetrafikinformationen. En tog hand om mig och satte mig i kön. Som var obefintlig.

Inne på Skånetrafikinformationen fanns en ordningsvakt som skickade mig till rätt lucka och några minuter senare hade mitt Jojokort blivit ett resekort med 3 resor. Bra jobbat !

Idag vid 13-tiden på väg hem var kön in till Skånetrafikinformationen ca 15 personer !

Nåja vi har inget att skryta med i Västra Götalandsregionen. När det nya systemet infördes för några år sedan var det också kaos.

Varför väljer alla regioner att utveckla något eget ? Varför inte köpa något befintligt ?

Ja Västra Götaland var tvungna åka ända till Nya Zeeland (eller var det Australien) för att hitta något system som kunde passa för en modernisering av Regionens kollektivtrafik......

20200116

Var i Skåne efter Nyår. Träffade en bekant som jobbar och använder kolektivtrafiken för jobbresorna varje dag. Fick reda på att för hennes del gällde det gamla Regiontrafik systemet i Skåne JoJokorten tom Februari !

Nya systemet för kollektivtrafiken är mycket enkelt. Skåne är indelat i bara 3 regioner ! Så jag bad att får en Regionkarta. På resecentrum i Helsingborg. Men det kunde jag inte få. För regionerna räknas från den hållplats du befinner dig på.

Så det finns i princip en regionkarta för varje hållplats i Skåneregionen.

För min bekant innebar det här att om hon på fritiden reste från X-stad S-hållplatsen till Y-köping så kostade det ca 150kr men om hon valde biljett från X-stad S-hållplatsen till Z-hållplatsen i Y-köping, strax före centrum Y-köping, ja då kostade det ca 75kr. Hade hon kommit på.

Enkelt och överskådligt. Eller hur ?

 

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...