Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
klumee

Datorn dör när jag spelar.

Rekommendera Poster

Det är så att jag nyligen köpt en dator från komplett. 

https://www.komplett.se/product/1139752/datorer/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-a50-gaming-dator?noredirect=true?noredirect=true

Mitt problem är som rubriken lyder, att datorn dör när jag startar ett spel. Jag har testat både Pubg och The forest, o i båda spelen så dör datorn (den startar om sig själv). 

När datorn är nystartad och har fått vila ett par timmar, så kan spelet funka ca 30 min innan det dör, men när den väl dött en gång och jag startar upp det igen, så dör spelet direkt i lobbyn.

Jag fick hem datorn igår då jag skickade in datorn till komplett pga av detta felet, men enligt dem så har dem testat båda spelen i 2 timmar utan en enda krash. 

Någon som har någon ide om vad detta kan bero på ? 

Tacksam för all hjälp jag kan få. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt beror ofta på överhettning. Står datorn luftigt så att inget täcker för ventilationshålen på de olika sidorna?

Har du något program, t ex från Asus för moderkortet, som kan mäta temperaturerna i datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. 

Saken är den att jag skickade in datorn till komplett där jag köpt den och enligt dem så har dem kunnat spela i 2 timmar utan några som helst problem. Så det borde ju inte bero på överhettning.

Datorn står på golvet en bra bit ut från väggen så det borde inte vara några problem där. 

Jag har kopplat till annan skärm, ny mus samt nytt tangentbord för att utesluta att där skulle vara ngt som spökar. 

Jag har också testat att koppla in till andra vägguttag. 

Jag ska testa med en ny nätverkskabel också. Efter det är jag helt slut på idéer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova det här:

Kontrollpanelen (sök efter den så bör du hitta den)

Välj Visa efter: Små ikoner.

Välj System.

Välj Avancerade systeminställningar.

Välj Inställningar under rubriken Start och återställning.

Ta bort bocken framför Starta om automatiskt.

Spara.

Då kommer datorn inte att starta om automatiskt när ett systemfel inträffar utan du får i stället en blåskärm med information. Då vet du i alla fall att det är orsaken, även om det sen är besvärligt att ta reda på varför det blir ett systemfel.

Ta foton av blåskärmen med felmeddelandet, om det blir ett sånt, och ladda upp till forumet så får vi se om det går att få fram något av det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. 

Dock blev det ingen förändring när jag gjorde detta, utan datorn slocknade bara sen startade den upp igen som vanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att diagnosticera fel som detta. men att du inte får upp en blåskärm indikerar ivartfall att det inte är Windows som kraschar utan att det är ett problem relaterat till hårdvaran.

Som Cecilia är inne på, ladda hem program som kan visa på temperaturen på moderkortet. testa stressa grafikkort, CPU via testprogram och kontrollera värdena.

Ett annan möjlig orsak är att nätagreggatet inte orkar med  belastningen.

CPU-program:

https://www.cpuburnin.com/

Bevaka datorn

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Lite mer tips här:

https://www.custompcreview.com/articles/8-best-tools-stress-test-pc-cpu-ram-gpu/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske gör mig dum nu men jag har fattat det som att datorn inte fungerar i bostaden men väl på service verkstaden. Har svårt att tro att hårdvaran ändrar sig bara för att datorn byter uppställningsplats. Möjligtvis kan ni ju spela på olika inställningar men i alla fall. Kan det vara något fel utanför datorn, det vill säga med det uttag den är kopplad till? Jag säger inte att tipsen ovan varit fel, spekulerar bara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är det ju frågan om vad Komplett menar med två timmars spelande. Med tanke på att en anställd kostar minst 600 kr/timme blir det ju dyrt att verkligen aktivt spela i två timmar. Eller så beror exakt på vad man gör i spelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så hemskt mycket för alla tips och hjälp. 

Får kontakta komplett support imorgon. Ville ha så mycket olika saker testade innan jag ringde dem igen, så tack så jätte mycket !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...