Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Yoga

Vit hinna över min header i word

Rekommendera Poster

Yoga

Hej,

Vore tacksam för tips ang. följande huvudbry:

Det har ploppat upp en vit "hinna" över min logotype och text i headern i ett word-dokument jag jobbar med, troligtvis har jag råkat göra ngn inställning av misstag, och kan inte hitta svaret på google. 

Gissar att det finns en enkel lösning på detta, ngn som vet?

Mvh Yoga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mbgtmari

Det vore förstås bra att få veta vilken årgång av Microsoft word du har, Yoga.  Här är det en som har årgång 2016 och fick ett svar som hjälpte hen https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/how-to-remove-white-boxes-in-header-on-word/fa9be207-ae42-44a1-91e0-d1b565a66287

Den personen hade ingen hinna men vita fyrkanter som störde hen.

Receptet

In Word, go to File - Options
On the left click Advanced
On the right scroll down to the 'Show Document Content' section
Turn off the option 'Show Crop Marks'
På svenska blir det ordagrant

Gå till Arkiv - Alternativ
Till vänster klicka på Avancerat

Till höger Skrolla ner till Visa Innehåll
Avbocka Visa beskärningsmärken

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Du har inte svarat på vilken årgång av Office-paketet du använder. Hursomhelst kanske du har någon nytta av det här svaret https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/display-headers-and-footers-without-graying-art/dd078fed-7367-e011-8dfc-68b599b31bf5

Det verkar ju överensstämma mer med ditt problem än problemet i min första länk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH_

ed

Woops det är ju precis det som står som "bästa svaret" i mbgtmari's länk. Jag fastnade i deras trådtjafs.

/ed

Hej. Jag kanske missförstår dig. Men  har du inte snubblat över en medveten funktion i Word?  

När du redigerar ditt sidhuvud (dbl-klickar i sidhuvudet) så ser bilder och text i sidhuvudet normala ut. När du befinner dig i huvud-delen av dokumentet så är allt i sidhuvudet lite gråare.  Och tvärs om. När du arbetar i huvudet är huvuddokumentet nedtonat.

Det är meningen och helt enkelt Microsofts sätt att visa för dig vilken del av dokumentet du arbetar med (japp, folk har lyckats klistra in hela kapitel i sidhuvudet. Det blir ett väldigt instabilt dokument...). 

Om du skriver ut eller förhandsgranskar så försvinner hinnan.

Ett medvetet undantag från WYSIWYG (nu kan du googla efter en av de hetaste ADB-akronymerna på 80/90-talet).

Redigerad av MH_resurrected
insåg att svaret redan fanns

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
42 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

Woops det är ju precis det som står som "bästa svaret" i mbgtmari's länk

Du menar alltså Suzanne S. Barnhills svar i min andra länk, dvs svaret: "that's just the way Word works. When you are working in the header/footer, the document body is dimmed, and when the document layer is active, the header and footer are dimmed. This is meant to be a visual cue to the user. The header and footer will print in full color (as you can see in Print Preview), but if you need to send a document electronically will (with?) full brightness, you will need to save the document as a PDF."

Det var bra att du klargjorde hur det fungerar på svenska. Jag hade f. ö. hoppats att du skulle se den här tråden eftersom jag vet att du behärskar MS Office-paketets finesser och har så gjort i många år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...