Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med å, ä och ö


Irene Nilsson
 Share

Rekommendera Poster

Irene Nilsson

Hej!
Sedan en tid blir mina mail till en kompis nästintill oläsbara. Det är främst å, ä och ö som förvrängs och blir krumelurer. Det är endast mail till denna person som blir konstiga och hen kan läsa mail från andra helt OK. Vi har försökt med  Alt + Shift men får inte rätt på det.

Det är märkligt att det bara är mellan oss två som "krumelurerna" uppstår!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade denna länk som @Ove Söderlund hade postat i en annan tråd:

https://answers.microsoft.com/en-us/windowslive/forum/livemail-email/why-do-i-see-strange-characters-in-mail-messages/e305b6a3-09b6-4bac-9778-d1fe971ba281

 

Kanske lite vägledning där?

 

Det kan vara bra om du berättar vilken e-postklient du har och vilken e-postklient kompisen använder.

Kanske också vilken e-posttjänst ni båda använder (Gmail.com, Outlook.com osv.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irene Nilsson

Tack för råd och tips.
Jag använder själv Outlock, ska kolla med min kompis vad han har. Var ändrar han till HTML/RTF?
Vi är inte så tekniska någon av oss :(.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Irene Nilsson:

Jag använder själv Outlock

E-postklienten Outlook som ingår i Officepaketet?

Vilken tjänst då?

Alltså vad slutar din egen epostadress på, @gmail.com, @hotmail.com, @hotmail.se, @outlook.com osv... ?

 

 

Tillägg:

Om du har ett särskilt e-postprogram för att hantera e-post, och detta problem uppstår - hur blir det om du använder en webbläsare och loggar in hos din e-postleverantör och skickar därifrån?

(Om det nu inte redan är det senare alternativet som redan används)

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irene Nilsson

Vi har en egen domän hos one.com. Min kompis mailadress slutar på gmail.com. Jag kan testa att maila honom från webbmail! Så här ser min inställning ut - ska jag kanske inte ha HTML här (fast det funkar ju för andra)?

 

image.png.40a9075c2b028cc76573a4f20bbb5ac2.pngimage.png.40a9075c2b028cc76573a4f20bbb5ac2.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Jag har precis samma problem med 1 person. Denna person har sin e-post via xxx@punkt.nu

Vilket jag inte har en aning om vad det är. Jag skickar från mig och allt är ok. Hon svara och allt hon skriver är ok, men mitt ursprungsmail (som då är inkluderat) har en massa konstiga tecken på å ä ö

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irene Nilsson

Ja det är märkligt för precis så blir det hos oss!
Jag mailade min kompis från webbmail nu och då blev det inga krumelurer! Dock säger att han nu fått mail från ännu en där det blev tokigt. Han testade maila sig själv men det blev OK, precis som från många andra han får post ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irene Nilsson

Han svarar så här: 

Jag använder Windows 10 mailprogram, kan använda gmail om jag vill, även ownits mail (det bredband som jag har)

Men det verkar inte till att göra någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irene Nilsson

Ingen har problem med att läsa hans mail. Jag ser ju dock när han returnerar/svarar hur tokigt mitt eget ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...