Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar ingen symbol för skrivbordsvisning


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by vertpre,

Rekommendera Poster

Kollade igenom prestanda-alternativ i avancerade systemegenskaper. Enligt ett inlägg på sweclockers ska det finnas en liten ruta i slutet av aktivitetsfältet. Hittar dock ingen sån ruta. Hur ser den ut och ska den finnas längst till vänster eller längst till höger? Har hittills bara använt mig av Windows-D för att visa skrivbordet och kände inte till denna funktion.

 

image.png.e9de1e1cef2ec7e5c38dc6f208d2e594.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är längst till höger. Du behöver flytta pekaren så du inte ser den, till höger om meddelanden ikonen. Flyttar du pekaren från den platsen kan du inte längre se skrivbordet. Vill du att Skrivbordet ska bli kvar behöver du vänsterklicka på musen. Ett till vänsterklick och skrivbordet "försvinner".

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I början av aktivitetsfältet finns Aktivitetsvy.

Aktivitetsvy.png.67a997b940b8ff131dbc51f5da04ed67.png

Det kanske bara är så för mig för jag har bara klockan till höger. De andra ikonerna där är dolda.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev vertpre:

Det är längst till höger. Du behöver flytta pekaren så du inte ser den, till höger om meddelanden ikonen. Flyttar du pekaren från den platsen kan du inte längre se skrivbordet. Vill du att Skrivbordet ska bli kvar behöver du vänsterklicka på musen. Ett till vänsterklick och skrivbordet "försvinner".

Och ser bara ut som ett litet svagt streck på min skärm.

 

6 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Den finns i början av aktivitetsfältet och heter Aktivitetsvy

Aktivitetsvy.png.67a997b940b8ff131dbc51f5da04ed67.png

sweclockerslänken är ju från 2015

Aktivitetsvy är väl för att se alla program som är igång så man lätt kan byta till ett annat.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Aktivitetsvy är väl för att se alla program som är igång så man lätt kan byta till ett annat.

... och för att skapa flera skrivbord och växla mellan dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Och ser bara ut som ett litet svagt streck på min skärm.

Samma här, kanske en tredjedel av bredden på samma "knapp" i Windows 7.

Troligen någon inställning - i Windows 7 räckte det om jag råkade flytta markören dit (för att visa skrivbordet), i Windows 10 måste jag vänsterklicka.

Ingen funktion jag använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev vertpre:

Det är längst till höger. Du behöver flytta pekaren så du inte ser den, till höger om meddelanden ikonen. Flyttar du pekaren från den platsen kan du inte längre se skrivbordet. Vill du att Skrivbordet ska bli kvar behöver du vänsterklicka på musen. Ett till vänsterklick och skrivbordet "försvinner".

Tack! Ja, där nere i hörnet kan man skönja nåt väldigt svagt. Men, se nästa stycke...

 

3 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Ja precís. Den syns inte, utan bara flytta ut musmarkören längst till höger och klicka

Det spelar ingen roll för mig vilken inställning jag väljer, dvs om jag bockar för "Aktivera skrivbordsvisning" eller inte. Jag har funktionen på samma sätt oavsett. Dvs att jag flyttar pekaren utom synhåll i nedre högra hörnet och klickar för att visa skrivbordet och klicka igen för att visa övriga öppna fönster. Jag provade även att starta om men det är samma sak då också. Övrigt, som t ex att texten blir pixlig om jag väljer bort "Utjämna kanterna på skärmteckensnitt" ändras dock direkt efter att jag klickar på "Verkställ".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Samma här, kanske en tredjedel av bredden på samma "knapp" i Windows 7.

Troligen någon inställning - i Windows 7 räckte det om jag råkade flytta markören dit (för att visa skrivbordet), i Windows 10 måste jag vänsterklicka.

Ingen funktion jag använder.

 

2 timmar sedan, skrev Tomas E:

Det spelar ingen roll för mig vilken inställning jag väljer, dvs om jag bockar för "Aktivera skrivbordsvisning" eller inte. Jag har funktionen på samma sätt oavsett. Dvs att jag flyttar pekaren utom synhåll i nedre högra hörnet och klickar för att visa skrivbordet och klicka igen för att visa övriga öppna fönster. Jag provade även att starta om men det är samma sak då också. Övrigt, som t ex att texten blir pixlig om jag väljer bort "Utjämna kanterna på skärmteckensnitt" ändras dock direkt efter att jag klickar på "Verkställ".

Om funktionen "Aktivera skrivbordsvisning" är markerad behöver man inte klicka för att se skrivbordet. Då räcker det med att flytta pekaren dit. Om "Aktivera skrivbordsvisning" inte är markerad måste man klicka för att se skrivbordet. Det är skillnaden. Det var samma i Win 7 har jag för mig.

 

Om du vill slå av eller på funktionen är det enklare att högerklicka i aktivitetsfältet och välja "Inställningar för Aktivitetsfältet".

Redigerad av vertpre
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

10 timmar sedan, skrev vertpre:

Om du vill slå av eller på funktionen är det enklare att högerklicka i aktivitetsfältet och välja "Inställningar för Aktivitetsfältet".

DEN funktionen dominerar över, åsidosätter, inställningen i kontrollpanelen. Den var avstängd.

image.png.7a4aceaa2c21500459ba8631818bfa57.png

Det finns dock en skillnad mellan dessa två alternativ. Om jag aktiverar den här så blir det skuggfigurer av övriga öppna fönster, det blir det inte om funktionen är avstängd. Däremot fungerar det alltså inte som det ska med kontrollpanelen, om det nu är tänkt att fungera som beskrivs. Det är för övrigt samma sak om funktionen är påslagen i inställningar men avslagen i kontrollpanelen, då visas skrivbordet med skuggfönster även om det är avslaget i kontrollpanelen.

 

Så länge ovan alternativ är avstängt blir det så här när jag använder kontrollpanelens inställning. Observera att när skrivbordet väl kommer fram eller åter döljs beror det på att jag vänsterklickar. Som synes blir det inga skuggfigurer av de öppna fönstren med denna metod.

 

764340812_Aktivitetsfltet.thumb.gif.b1d68ddfe1b7ec7156db13ed23aabec8.gif

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...