Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbladdning via USB och sånt?


.M
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Jag håller på att gå igenom min lilla every day carry tech påse. Jag har ett pennfodral med kablar, adaptrar och powerbank osv. Och jag har en kort, 10-15cm usb a->micro+ en micro->usb c adapter. Detta använder jag så jag kan ladda hörlurar och mobiltelefon exempelvis.

 

Men jag funderar på om jag istället borde ha en usb a->c kabel och en c->micro adapter för att kunna använda kabeln till snabbladdning av mobilen. Men finns det så korta kablar som klarar den starkare strömmen som snabbladdningen via usb c kräver? Den enda kabel jag hittat som uttryckligen säger att den kan användas till det är 1,5m. Och det får inte plats i mitt pennfodral.

 

Någon som har ett tips på kabel som kan vara lämplig? Usb a->c, klarar av snabbladdning och kort nog att läggas i ett pennfodral.

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man köper en kabel för fel mängd A? brinner den upp?

 

Citat

Merk. Hurtiglading er ikke mulig med Huawei Supercharge-adapter og Samsung Fast Charge

Hmmm... jag har ju en samsung lur och därför en samsung laddare, visserligen är min powerbank en sony, men ska man vara försiktig med att använda en sådan kabel ihop med samsung grejjer?

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet (med undantag *) är att (för) klena kablar endast ger resultatet att enheten laddas långsammare, eller inte alls.

 

Jag hade en tvåmeters förlängningskabel Hane-A/Hona-A mellan laddare och "laddarkabeln. Denna av typ "no-name".

Laddade knappt något alls.

En likadan kabel av fabrikat Belkin medför att mobilen laddar som om det inte fanns någon skarvkabel.

 

Bara för att en laddare klarar 3 A så behöver ju inte strömmen bli 3 A om inte mobilen/plattan drar så mycket.

Men, ja förlusten måste ju ta vägen någonstans och det sker i form av värme.

 

*) Jag hade två långa laddkablar (kabelgiganten? tror jag har en tråd om dessa..) där de hade smält ihop på vissa ställen.

 

https://eforum.idg.se/topic/352672-varning-för-kabelgigantens-laddkabel-17127/

 

Redigerad av Mikael63
hittade tråden
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Butiken var väl okej att handla ifrån. Använder Klarna som betalningsförmedlare och det brukar kännas tryggt. Men fick ett bekräftelse e-brev som sa något i stil med, "vi skickar varan någon gång i framtiden, kanske går snabbt kanske tar längre tid" sen hörde jag inget mer för ens ett kuvert med kabel damp ned på hallmattan. Inget e-brev som berättade att det var skickat, med post eller bring eller annat. Det bara dök upp. Sånt är lite trist, cdon exempelvis brukar skicka e-brev som säger när varan är skickad så man kan börja räkna på ungefär när det kommer fram osv.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

La en beställning jag med, fick leveransbesked där det stod:

Citat

Leveranstiden är normalt 1-3 vardagar,

Vilket betyder att ditt paket normalt skickas inom de närmaste 2 helgfria dagarna från det att du lagt din order.

samt

Citat

Ladda ner appen "mina paket" och ange din email/mobilnummer för att spåra din order.

Gjorde det men där återfanns bara ett annat paket, som jag redan hämtat ut.

Kanske inte hunnit registreras än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kom mitt brev och det är ju så att vanliga brev (om än lite tjockare) har ingen streckkod som kan följas/spåras utan de kommer när de kommer.

 

Hehe.. en annan sak i samma tema:

Idag 16:17 fick jag e-post från ett företag i "städbranschen" där det stod:

"Nu har vi packat och skickat din beställning med beställningsnummer: xxx"

Cirka fyra timmar tidigare låg paketet i brevlådan.

Antingen tar det en jäkla tid att skicka leveransbesked med e-post eller så är de in i h-e snabb på att leverera! ;)

 

Redigerad av Mikael63
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...