Få med datavalidering automatiskt vid utökning av tabell
Startad av
annlin, i Kalkylprogram - Excel m fl
-
Liknande Innehåll
-
Av DLundin
Hej,
I bifogad fil vill jag färgmarkera värdena i kolumn B baserat på en kombination av värdena i kolumn C och D.
Exempel: Om värde i C3 till C34 är 4 samtidigt som värde i D3 till D34 är 4 så ska värdet i B3 till B34 som uppfyller de villkoren få en viss färg (röd). Likadant om värdena i kolumnerna är 1, 2 eller 3.
Jag har testat en massa olika formler men får inte till det
Tack på förhand!
/DLundin
Test_villkorsstyrd_formatering.xlsx
-
Av danielvu
Hej!
Jag har problem med att samla data från delar av en tabell för att därefter sammanställa i en annan. I exemplet jag klistrat in gäller ett hus som består av moduler. I fliken "Hus" listar jag vad det består av och i fliken "Modul" önskar jag lista samtliga delar som tillhör den tagg jag väljer till höger i "Modul"-fliken.
Alltså, jag vill exempelvis kunna skriva "Nedre plan" i Modul-fliken till höger om "Del av hus" för att få fram en lista på samtliga delar som ingår i "Nedre plan", med alla dess kolumner. Det jag lyckats med hittils som är närmast är att göra en lista där det står N/A när villkoret ej uppfyllt. Jag skulle önska att bara lista de delar som ingår och gärna efter varandra. Jag har försökt förtydliga vad jag menar i fliken "Modul facit".
Har någon en idé kring hur jag kan gå till väga? Helst av allt undviker jag VB då jag inte kan det...
Med vänlig hälsning,
Daniel
Exempel_samla data från tabell.xlsx
-
Av Y0y0
Hej!
Jag är hyfsat ny på detta med MySQL och håller på med en lite grej som jag försöker lösa, har dock fastnat lite och därför är jag här och hoppas på hjälp från nån som kan detta. Jag har gjort en enkel filmsamling i ett MVC med CRUD funktion. Allt funkar som det ska, men jag vill utöka möjligheterna med vad man kan göra och det är vad jag behöver hjälp med.
Jag har en databas med fem olika kolumner: titel, genre, år, medietyp (dvd/bluray), och url. Det jag önskar göra är att när man trycker på genre, år eller medietyp är att alla filmer som passar in på denna query listas. Alltså t.ex om man trycker 1992 så visas alla dessa filmer osv.
Jag har kommit en bit på väg men inte hela vägen för när jag trycker på något av valen jag önskar göra syns ingenting dessvärre.
Se bild. Så blir det när jag tryckt på Komedi som syns i adressen ovan.
Koden finns att ladda ner från Github, https://github.com/EvenStevenSwe/stefansfilm.git
Vidare önskar jag att när man ska lägga till nya filmer att man kan ha en dropdown lista men färdiga genrer så man slipper skriva dessa varje gång.
Har nån en lösning eller idé på hur man göra detta vore jag väldigt tacksam också.
Hoppas på hjälp och tack på förhand!
-
Av Ivar._
Hej!
Excell 2010 som plötsligt har fått samma talformat i alla celler.
Om jag öppnar ett gammalt eller nytt ark så finns ett och samma format i alla celler och då menar jag verkligen i alla celler.
T.ex skriver jag in 457889 i en cell blir svaret 4578,89, skriver jag 456 blir svaret 4,56 alltså är cellinnehållet styrt till att vara obligatoriskt två decimaler på slutet.
Om jag öppnar ett tidigare dokument, före detta hände, så ser allt rätt ut och alla siffror m.m är rätt, men om jag försöker lägga till nya värden i ett gammalt dokument så blir formatet som ovan med obligatoriskt 2 decimaler och som ni förstår så resultatet katastrof.
Att ändra i cell formaten går inte det blir samma resultat hur jag än gör.
Jag hittar inte var denna underlighet kommer från eller hur jag skall bli av med detta, som ni förstår så är det helt stopp på mitt arbete.
-
Av MvS
Hej!
Är på jakt efter en metod i Excel 2010 där jag kan sammanställa en ackumulerad lista på ett kalkylblad med textdata från likartade kolumner i andra kalkylblad så att alla data hamnar i en obruten följd.
Det är som så att jag ett antal epostlistor för olika utskick som ligger på 7 olika flikar i tabeller med samma format. Nu vill jag ha en huvudtabell på en första flik där alla epost-adresserna presenteras ackumulerat i denna "parent"-tabell. Alla uppdateringar jag gör i parent-tabellen måste kunna synkas mot respektive förekomst i "child-tabellen".
Har sökt info men hittar bara svar om pivottabeller som jag testat men inte funnit användbart för sammanställning av endast textinnehåll som detta handlar om! Funktionen "LetaRad" verkar heller inte kunna fungera för att kunna jobba med uppdateringar utan bara visar sammanställd info...
Finns det någon med ett hett tips hur jag kan gå till väga?
//Magnus
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
-
Obesvarade ämnen
-
Nya ämnen
-
-
Aktuella jobb
- Systemutvecklare till RiksdagsförvaltningenStockholm (Län)
- Systemarkitektur och mjukvaruutvecklingStockholm eller Linköping
- UtvecklareStockholm eller Linköping
- Förvaltningsledare IT, PLM (Product Life Management)Stockholm (Län)
- It-säkerhetsspecialist till RiksdagsförvaltningenStockholm (Län)
- Systemutvecklare till Riksdagsförvaltningen